Vejledning til øvelokale/Demo studie.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
jesperm
Medlem
Indlæg: 15

Vejledning til øvelokale/Demo studie.

Indlæg af jesperm »

Hej med jer alle

Mit band og jeg står og har brug for lidt teknisk viden omkring akustik regulering af vores øvelokale.

Som lokalet står nu er lyden egentlig ganske fornuftig, men den kunne uden tvivl blive bedre. Specielt fordi vi på det seneste er begyndt at bruge lokalet til indspilning af demoer. Bassen fylder en del i lokalet og separationen mellem vores to guitarister kan være svær at fornemme af og til. Dette er selvfølgelig ikke kun lokalets skyld, men det må i hvert fald spille en rolle.

Som situationen er nu, så er lokalets 3 vægge(begge endegavle + den ene langside uden vinduer), beklædt med nogle skum elementer lavet til industriel akustik regulering. Samtidig har vi lige købt dette sæt bass traps fra vicoustic: http://www.vicoustic.com/da/product/meg ... -bass-trap.

Og så til vores spørgsmål, som jeg håber nogen af jer kloge hoveder derude, kan svare os på:

- Hvor bør vi placere vores traps for at få den mest optimale optimering af lyden?
Bør vi satse på de øverste hjørner eller midt i hjørnerne af lokalet?

- Har i nogen gode bud på vores opstilling i lokalet?
Kan vi gøre noget for lyden, ved at placere vores instrumenter anderledes?

Lokale info:
- Lokalet er på 40kvm med ca. mål på 4 x 10 meter.
- Begge langsider er henholdsvis beton og sten vægge + den ene har 3 vinduer.
- Den ene endevæg består 50/50 af sten og træ, hvor den anden endevæg er af træ og gips.
- Gulvet er belagt med et tyndt gulvtæppe(Kan ikke huske hvad det hedder, men det er det der meget tynde filt-agtige noget, som tit ses i skoler og i industibygninger.)
- Loftet er af(igen kan jeg ikke huske hvad de hedder) filt/skumagtige kvadratiske plader, som igen tit ses på skoler osv.

For at illustrere lokalet, vedhæfter jeg et billede fra lokalet(undskyld kvaliteten), samt en hurtig skitsetegning af lokalet og vores opstilling.
Øvelokale - Opstilling.jpg
Øvelokale - Opstilling.jpg (186.11 KiB) Vist 1147 gange
Øvelokale.jpeg
Øvelokale.jpeg (101.08 KiB) Vist 1147 gange

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Umiddelbart vil jeg overlade en anden til at afgøre, hvad I præcsist skal gøre, men vil dog alligevel komme med et par tanker.

Måske er i ret heldige med det i har og basstraps vil være det eneste I umiddelbart skal gøre. Det er sænket loft som sandsynligvis sænker reflektionerne lineært (en anden må svare på det her, men det er ganske sikkert til lyd-sænkning). I er også heldige at det er 4x10 til hvis I skal efter-indspille vokal og ikke 4x8 eller 4x4, da reflektionerne vil komme hurtigere tilbage til mikrofonen. Man stiller sig i et af hjørnerne med lydpanel i ryggen og synger mod det fjerneste hjørne, lidt off.

Måske spiller I for højt, måske spiller guitaristerne lige højt og med samme lyd? Måske er det trommeslageren der skal øve sig i at spille lavere? Det vil en lydmand også blive glad for når I er ude på mellemstore venues. Måske skruer bassisten op for bassen for det er jo en bas? Det er mellemtonen man booster for at få en bas til at ligge godt. War of loudness i øvelokalet?
Prøv osse at flytte lidt rundt på forstærkerene. basfrekvenserne skyder måske bagud på guitarforstærkerene og forstærkes af reflektionerne på væggen.

Det er også altid godt at få en konsulent ud og måle og sige hvad I skal gøre, det er godt givet ud.

Jeg er misundelig på øvelokalet. Dejligt stort 4x10.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det nemmeste ville være at alle skiftede til hovedtelefoner/in-ears så det ikke er nødvendigt at kæmpe om lydniveauet.

Trommerne er altid en udfordring da de larmer, men det gør guitarer også.

Jeg ville tage guitar væk fra hjørnerne, og sætte dem med ryggen mod hinanden og en plade imellem dem hvis de har open-back design. For at de ikke bleeder for meget ind i trommerne skal de nok stå foran trommerne og spille til hver deres side, skulle der så komme bleed i trommerne fra dem er det så allerede i stereo.

Desværre kommer der også trommer i mikrofonerne på guitar amps'ne derfor skal der nok en plade evt med dæmpning op mellem stortromme og guitar amps.

Så ville jeg droppe bas amp'en og kører DI direkte i systemet.

Det burde løse en del.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
jesperm
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af jesperm »

Tusind tak for svar. Det gav da stof til eftertanke.:)

Ja vi spiller højt og det er nok alligevel noget vi får svært ved at gøre noget ved. Vi spiller 70'er indspireret rock, men med pop elementer, så den får fuld hammer. Vi er nok også af den overbevisning at inears kun bliver noget vi kommer til at bruge live, da det egentlig går fint bare med ørepropper, men hvis man lige kunne optimere lokalet lidt, så der var lidt bedre sepperation mellem de enkelte instrumenter, så kunne det jo være fedt.

@Hald: Jeg er egentlig ret interesseret i dit forslag til opstilling af guitarforstærkere. Det med at de skal vende med ryggen til hinanden, er det med henblik på indspilning eller bare generel øveopsætning du tænker på?
Bassen køre altid DI ind i lydkortet, men stadig med fuld power ud i rummet, således vi også kan høre hvad der foregår.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvilken slags ørepropper spiller I med.

Hvis I ikke bruger proff ørepropper der sænker lydniveauet lineært, er det jo ligemeget hvordan man regulerer rummet.
Stilarten er i mine øjne ikke et godt argument for ikke at spille lavere.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

jesperm skrev: @Hald: Jeg er egentlig ret interesseret i dit forslag til opstilling af guitarforstærkere. Det med at de skal vende med ryggen til hinanden, er det med henblik på indspilning eller bare generel øveopsætning du tænker på?
Bassen køre altid DI ind i lydkortet, men stadig med fuld power ud i rummet, således vi også kan høre hvad der foregår.
Både til øve men også specielt også optagelser hvis i vil spille samtidig. Jeg bruger IKKE øreprop modellen, det virker for mig gammeldags at have en masse lyd i lokalet der ikke er nødvendigt, det var i gamle dage at baggearet skulle kunne trække noget. Væk med basforstærkeren og alle skal have in-ears, hvorfor ikke have studielyd hver gang i øver?


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
jesperm
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af jesperm »

Hald skrev:
jesperm skrev: @Hald: Jeg er egentlig ret interesseret i dit forslag til opstilling af guitarforstærkere. Det med at de skal vende med ryggen til hinanden, er det med henblik på indspilning eller bare generel øveopsætning du tænker på?
Bassen køre altid DI ind i lydkortet, men stadig med fuld power ud i rummet, således vi også kan høre hvad der foregår.
Både til øve men også specielt også optagelser hvis i vil spille samtidig. Jeg bruger IKKE øreprop modellen, det virker for mig gammeldags at have en masse lyd i lokalet der ikke er nødvendigt, det var i gamle dage at baggearet skulle kunne trække noget. Væk med basforstærkeren og alle skal have in-ears, hvorfor ikke have studielyd hver gang i øver?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Haha god pointe, men tror bare der er lidt mere Rock'n'Roll over at man for alvor fysisk kan mærke musikken. Men tak for info i hvert fald. Det bliver da taget op til overvejelse på et senere tidspunkt er jeg sikker på.. :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hald skrev:....det virker for mig gammeldags at have en masse lyd i lokalet der ikke er nødvendigt, det var i gamle dage at baggearet skulle kunne trække noget.
I kan jo udfordre den forestilling at musik skal kunne mærkes og prøve at skrue ned for en stund og se, hvad der sker.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er helt korrekt at der er en sans der ikke bliver bliver aktiveret når der ikke er det samme lydtryk i lokalet, til gengæld er der bedre lydkvalitet og ørene bliver også taknemmelige.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
jesperm
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af jesperm »

Det giver god mening og det bliver skam taget op til overvejelse. Nu har vi købt BassTraps så vi kan få lukket vores hjørner af, og så kan det jo være at forbedringen af akustikken gør at vi automatisk kommer til at skrue lidt ned. Vi er meget spændte i hvert fald. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke læst tråden, så det her er med forbehold:
Akustik-forbedringer dæmper lyden inde i rummet, fordi støjen fra reflektionerne fjernes mere eller mindre. Altså bliver det lettere at høre hvad man laver. Samtidigt, hvis man er vant til et bestemt lydtryk, så vil man nok have tendens til at skrue højere op end normalt.

Nyt svar