Hjælp til studie-/øvelokalebyggeri

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
kristianberg
Kaffedreng
Kaffedreng
Sted: Aalborg

Hjælp til studie-/øvelokalebyggeri

Indlæg Skrevet: 12. aug 2016, 16:49

Hej alle!
Så er det min tur til at komme igang med at bygge eget studie/øvelokale i en en del af en gammel garagebygning.
Der er blevet læst tråde i stakkevis, mange svar er fundet, men ikke alle. Så med denne tråd (og jeres hjælp :-D) håber jeg på at de sidste store og små overvejelser kommer på plads.

Rummets mål: (målt fra inderside af ydervæg):
Længde: 550 cm
Dybde: 474 cm (den ene væg er ikke bygget endnu, så dette mål er lidt variabelt)
Højde: 195-243 cm (fra betongulv til underside af spær).

Vi taler naturligvis rum-i-rum-metoden. Og da betongulvet er placeret direkte på jorden, mener jeg ikke der er grund til flydende gulv.

Mit store problem er loftshøjden.. Med ekstra gulv og loft skrumper de 195-243 cm hurtigt ind, så her kigges der kraftigt efter pladsbesparende løsninger..
Jeg havde en bygningskonstruktør forbi, for at vurdere om jeg kunne fjerne en bærende bjælke (den gik desværre ikke.. :roll: ) Men han kom med et par alternative forslag til gulv- og loftkonstruktion, som jeg lige vil vende her.

Det forholdsvis store loftspænd vil kræve lægter af en vis størrelse. Men er der nogen der har erfaring med lydbøjler/gummiophæng (Knauf lydbøjler, Vibratec vibrationsosolatorer, Vikas loftophæng, AMC gummiophæng, m.f.) hvor inderloftet hænger i x-antal punkter i yderloftet?
Jeg har svært ved at vurdere hvor mange dB's lydisolering der ryger ved at bruge disse frem for at inderloftet kun hviler på indervægge?

Mht. gulvet, så var forslaget at, i stedet for gulv på strøer, blev oven på betonen lagt 20mm flamingo, 50mm terrænbatts (uden strøer), og sidst spån/finerplader. Så kan man evt. støtte op med lægter i siderne hvor væggene skal hvile.
Er det en konstruktion der på nogen måde kan gå an?

Mange spændte hilsener,
Kristian

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"