Støjdæmpning af gravid mave

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
LTH
Groupie
Groupie

Støjdæmpning af gravid mave

Indlæg Skrevet: 12. aug 2016, 13:32

Jeg har et lidt alternativt spørgsmål.

Jeg er gravid (pt ca 4 mdr henne), og har forsøgt at gøre mig klog på, hvor meget støj et foster kan tåle. Har googlet mig træt efterhånden, og har kun fundet frem til, at lyd trænger ind. Men ingen beviser for, hvor høje lyde det kan tåle, (og på hvilket stadie) før der er risiko for høreskader. Anbefalinger går i øst og vest!

Jeg går til skydning (pistol) og skal desuden til et par koncerter hen over det næste halve år. Overvejer nu at pakke maven ind i nogle bløde støjdæmpende skumpaneler, men har ærligt ingen anelse om, hvorvidt det har en effekt, eller om jeg blot bliver til grin :)

Nogen idéer / forslag?

Mvh.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Støjdæmpning af gravid mave

Indlæg Skrevet: 12. aug 2016, 14:35

Skummet vil ingen effekt have på støjisolering ind til babyen. Ingen som i nul komma nul komma numsehul. Men sjovt vil det sikkert se ud.

Det tager kun den højfrekvente del som tøj og din krop i forvejen dæmper.

Mht. skydning og meget højt lydtryk fra koncerter så bør du undgå begge dele - især skydning.

Du savnede noget konkret:

"The National Association of Women in Law Enforcement has a study out on their website that says that shooting repeatedly is not safe during pregnancy for two reasons...the decibel level you are subjecting the baby to, and the risk of lead intake through the skin on the fingers while reloading multiple times"

Jeg kan også læse et forsøg med får, hvor fostrene fik høreskader. Det virker sandsynligt, at når et menneskefoster ligefrem kan genkende faderens stemme og melodier gennem maven, at skud og kraftige lydtryk (bas) så kan opfattes i allerhøjeste grad og måske skadeligt. Det ligner et no-no og min intuition siger også at det virker risikabelt.

Mvh. en far som ikke engang lod sin kone drikke kaffe under graviditeterne (tre sunde, kloge drenge - jeg vidste det virkede!)
LTH
Groupie
Groupie

Indlæg Skrevet: 12. aug 2016, 14:44

Tja, du har sikkert ret.

Mht. bly i luft og på hænder, er jeg rimelig home safe, idet skydningen er udendørs og det alligevel bliver med handsker, årstiden taget i betragtning.

Tak for svar (måske du har et link til det med fårene?)
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 12. aug 2016, 15:05

Jeg tænker også at netop fordi fosteret er i vand, og vand overfører tryk meget mere end luft, vil høj lyd blive transporteret helt ind til center.

Jeg var igang med at tænke at bygge en rum i rum løsning med et lille hul du kan stikke armen ud igennem, meeeeen det blev lidt fjollet nok.

Du må nok hellere sætte skydningen på hold midlertidig.

Glæder mig over forældre der tænker så langt! :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 12. aug 2016, 16:48

http://pediatrics.aappublications.org/c ... 4.full.pdf

Det må siges at være en troværdig kilde.

Her et par uddrag:

Potential Fetal Effects
In one study, 12 children with high-frequency hearing loss tested at 4 to 10 years of age were more likely to have been born to women who were exposed consistently to occupational noise in the range of 85 to 95 dB during pregnancy. However, one of the several weaknesses in this study was retrospective noise evaluations. Studies using animals have demonstrated an increased sensitivity of the developing cochlea to noise-induced damage,13,14 but this effect has not been confirmed in humans.

A Chinese study found that self-reported exposure to noise during the first trimester of pregnancy was associated with the congenital anomalies listed in the International Classification of Diseases, Ninth Revision (ICD-9) classifications of chromosomal anomalies and other categories (ICD-9 758 and 759) (ratio of observed to expected, 2.3; P < .05).15 A slight increase in reports on birth certificates of observable birth defects (excluding polydactyly) was noted in one study of black women exposed to airport noise (dB >90; P < .02),16 but no such risk was found in a more well-designed second study.17 In addition, no increased risk of malformation was found in offspring of women occupationally exposed to 80 dB during an 8-hour shift.18 Teratogenic effects have been described in animals prenatally exposed to noise.19,20 Rhesus monkeys that had been exposed to noise in utero had persistently higher levels of cortisol and corticotropin than did unexposed animals,21as well as more abnormal social behavior.22 In rats, prenatal noise exposure also increased serum corticosterone levels and produced abnormal behavior.23 In humans, maternal placental lactogen was significantly lower after 36 weeks of gestation in women subjected to airport noise than women living in quiet areas.24 In other studies, no consistent hormonal or blood flow changes were found in experimentally exposed humans.25,26

-

Derudover findes der en dansk undersøgelse som viser at børn født af kvinder som bor i områder med megen flystøj har lavere fødselsvægt. Den er korrigeret for socioøkonomiske forhold og rygning, så støj generelt virker altså til at have en eller anden (stress)effekt.

Når det er sagt, så skal man ikke være hysterisk. Generelt er min holdning, at man som gravid bør undgå ting som klart er unaturligt (i forhold til et naturmenneske) og potentielt skadeligt, dvs. meget høje koncerter, skydning, alkohol, rygning, m.v. I øvrigt er alkohol potentielt langt mere skadeligt end noget andet for forstret, inkl. kokain og heroin og rygning.
LTH
Groupie
Groupie

Indlæg Skrevet: 12. aug 2016, 17:52

Fedt, tak for svar, links og henvisninger!! Og nej, ingen hysteri her, men må nok erkende, at høje lyde/støj ikke er vejen frem. Havde måske et spinkelt job om, at jeg kunne minimere støjen på en eller anden måde. Og at se fjollet ud er bestemt ingen hindring, bare det virker! Måske er rum i rum løsningen ikke dumt, -det bliver måske bare lidt bøvlet helt oppe foran scenen ;)
Brugeravatar
Brinkand
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Nordjylland

Indlæg Skrevet: 12. aug 2016, 18:19

Tillykke!
Jeg kan ikke lade være med at overveje hvor mange hovedtelefoner men noise canceling der skal til for at dække en topgravid mave...

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"