vokal box bygning 1m X 1,9m

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
jth219
Medlem
Indlæg: 23
Sted: København

vokal box bygning 1m X 1,9m

Indlæg af jth219 »

Hej Alle.

Jeg vil gerne købe ind til en vokal boks. Er der nogen som ved hvad jeg skal købe præcis ind. Ved der skal gispplader og rockwool i det mindste. Er der en herinde som kan fortælle mig præcis indkøb af plader, tag, gulv, skruer, vedhæng, rockwool og dør til en vokalboks på et rumfang indvendig på 1m(bredde) X 1,9m (højde). Er selv bange for at købe for meget eller for lidt materialer ind så det er derfor jeg spørger mig til råds herinde. Der må være EN som kan hjælpe med en skitse og links til køb af de materiale ting. Links til færdiglavet vokal bokse er osse velkommen hvis prisen ikke overstiger 3 tusind.

Håber snarest at høre fra EN som har lyst til at hjælpe. På forhånd mange tak..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du mangler dybdemålet, med mindre du mener 1x1x1.9m.

1 meter bredde er meget småt. Ikke bare klaustrofobisk at arbejde i, men rent akustisk problematisk fordi du kommer så tæt på reflektionen. En højde på kun 1.9 m er ligeledes meget lavt og klaustrofobisk, med mindre din sanger(inde) er dværg.

Er de 1m uden Rockwool? Lægger du 10-20 cm Rockwool til på indersiden kan man knap dreje rundt inde i boksen og slet ikke slå ud med armene, hvilket er en naturlig reaktion for mange sangere. Efter blot få minutters sang vil en sanger stå i en regulær svedboks og ingen ilt have.

Selv en boks på 2x2x2.5 meter uden aktiv ventilation vil blive meget varm og føles iltfattig efter blot 20 minutter. En sangperformance kræver stort energiforbrug og masser af ind- og udånding. Sved og kuldioxid en masse.

Du vil være langt bedre tjent med at lave en åben konstruktion i lokalet, hvis du ikke kan bygge et større indspilningsrum. Bedre stemning, bedre betingelser, bedre performance, bedre resultat. Gjort rigtigt vil lyden være ca. lige så god, bortset fra evt. lidt baggrundsstøj fra computerblæser og lign.

Er ønsket om en boks af isolationsmæssige årsager og ikke akustiske, så fortæl hvorfor?

Medlemsavatar
jth219
Medlem
Indlæg: 23
Sted: København

Indlæg af jth219 »

Vil gerne bygge en vokal boks f.eks som denne

https://www.google.dk/search?q=vokalbok ... =N#mhpiv=1

Istedfor vinduet har jeg tænkt mig at en rund blæser skulle tilsluttes som forfrisker luften der inde.. Boksen skal kun bruges til indspilning af vokaler og intet andet. Vil vide præcis indkøb af materialer til at bygge sådan en boks.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Den skal være meget større som Holger siger, og jeg vil nok droppe det, en bruger herinde byggede sådan en for en del år siden, men droppede den og gav den væk (jeg hentede den) så stod den ét års tid før jeg skilte den ad og brugte træ og rockwool til dæmpebats.

Det fungerer ikke ordentlig, du vil få mere ud af at behandle et lokale.

Alternativt kan du prøve med en madras i et hjørne eller hænge en dyne op.

Du kan også prøve at få vedkommende til at synge ind i et tøjskab fyldt med tøj og se om effekten er som du ønsker.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar