Hjælp til hjørner ved vindue, rørkasse og dør

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
schwaerter
Kaffedreng
Kaffedreng
Sted: Hillerød

Hjælp til hjørner ved vindue, rørkasse og dør

Indlæg Skrevet: 21. maj 2016, 09:51

Hej Lydmaskinen

Jeg er endelig flyttet i hus og har fået mit eget rum til at bygge studie, men er stødt på lidt udfordringer i forhold til hvordan jeg bedst akustisk behandler rummet.

Min oprindelige plan var at følge den fremragende guide fra Højhus til at bygge super chunks og broadband absorbers, men tre af rummets hjørner tillader ikke denne type konstruktion. Det ene hjørne grænser lige op til et stort vindue, dvs. der kun er 18cm at bygge på. Derudover er der en "kasse" i rummets bagerste hjørne, og en dør der grænser op til det andet.

Jeg søger derfor gode råd til hvordan jeg griber rummet an. Vil det være bedst at lave broadband absorbers på alle vægge helt op til hjørnerne, eller er der en smart alternativ konstruktion jeg kan prøve i det problematiske hjørne ved vinduet?

På nuværende tidpunkt, i et 'bart' rum, oplever jeg problemer med echo, skævt stereobillede og en ustyrlig bass.

Rummets dimensioner: 225 x 430 x 250 cm (w, l, h)

Håber der er nogle med en god ide :)

På forhånd tak!
Vedhæftede filer
room.png
room.png (25.72 KiB) Vist 1828 gange
Senest rettet af schwaerter 28. jun 2016, 21:49, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Nørrebronx

Re: Hjælp til hjørner ved vindue, rørkasse og dør

Indlæg Skrevet: 23. maj 2016, 14:35

Holger ville nok sige nedsænket akustikloft :)
Hvis du har plads til det i højden (og i budgettet) så kan du nok komme langt med det.

Ellers tænker jeg Basstraps/absorbers på alle vægge. Ved vinduet på endevæggen evt. en gobo (trap på hjul) som du kan rulle hen foran vinduet når du skal arbejde (helt symmetrisk bliver det dog næppe...) Og så nogle cornertraps hvor de 4 vægge møder loftet.

Det burde nok løse hovedparten.

Ellers må du i gang med at sløjfe vinduer og flytte dør :dollargrin:
d(-_-)b
http://www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 23. maj 2016, 14:48

Tjek osse at den rørkasse ikke er hul og at der er monteret rørskåle på rørene

Til dels forestiller jeg mig at hulrummet kan synge med lissom en uisoleret gipsvæg + rørskåle har tjent sig selv ind over en uge via varmeregningen til næste vinter. Findes bla i silvan.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 23. maj 2016, 15:58

Jeg har selv haft studie i et lokale med ca. samme propotioner, det blev aldrig helt godt. Så når jeg var i tvivl måtte jeg ty til mine trofaste Beyerdynamics hovedtelefoner.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
schwaerter
Kaffedreng
Kaffedreng
Sted: Hillerød

Indlæg Skrevet: 28. jun 2016, 21:47

Mange tak for input!

Efter lidt vejledning valgte jeg at gå med en løsning fra GIK. 4 x 244 (siderne + loft) og en monster bass trap er nu monteret, og har gjort en stor forskel :) Kunne nok godt finde på at opgradere med et par paneler mere.... på et tidspunkt.....
Brugeravatar
ThomasRiem
Producer
Producer
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg Skrevet: 4. jul 2016, 13:05

Som du kan se andetsteds, går jeg og pusler med lyddæmpning af *min* kælder. Her er der osse en rørkasse, der går fra gulv til loft - og så fortsætter under loftet til det andet hjørne. I forbindelse med mit projekt har jeg tænkt mig at løse problemet ved simpelt hen at flå kassen ned og lade rørene køre inde i en selvbygget bass-trap/superchunk. Muligvis samme løsning under loftet.
Men jeg har naturligvis osse selv bygget rørkassen engang, og bor i ejerlejlighed, så jeg kan snildt rumstere, som det passer mig!

HTH

Thomas
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"