Hjemme studie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Poe
Medlem
Indlæg: 9

Hjemme studie

Indlæg af Poe »

Hej

Jeg har et spørgsmål ang. Hjemmestudie.
Vi er 4 gutter der spiller i band. Trommer, 2 guitarer, en bas og sang. Vi kunne godt tænke os at lave et hjemmestudie. Jeg tænker der må findes en "box" med f.eks. 8 indgange. Indgange fra guitarer, bas, sang og digitale trommer. Jeg tænker at denne "box" skal sættes til en PC der kører et DAW (evt Reaper, Qbase eller andet). Jeg tænker "boxen" har udgange til høretelefoner vi hver især har på. Når vi spiller, tænker jeg at man på PC'en vil kunne optage på hver sit spor i DAW softwaren.

Spørsmål: Findes en sådanne "box" ? Hvad hedder den og hvor kan man købe en sådanne "box", eller er det flere forskellige "boxe" vi skal købe ?

Mvh Poe

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Den her (er nu "overgået af 16 kanals version)? http://www.heartechnologies.com/hb/hearbacksystem.htm
Aviom, Behringer og JamHub har også løsninger i den dur...

Default avatar
Poe
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Poe »

Hej Ask

Tak for hutigt svar :-)
Hedder "boxen" en "Hearback" eller er det producentens navn ? Jeg synes ikke lige jeg kan finde den til salg ?
Hvis nu jeg skulle søge på en "box" hos Thomann eller 4sound, fra en af de producenter du nævner, hvad hedder "boxen" så ?

Mvh Poe

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kan godt være at jeg overser det. Men virker den heart-boks som lydkort?

Hvordan laver I lyd på de to guitarer og bassen lige nu?

Jeg tænker også, at man har brug for flere spor til trommerne - hvor mange udgange er der på dem?

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Den box jeg bruger til det hedder et lydkort!?
4 kanaler audio in og så trommer ind på midi ville faktisk kunne gøre det.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Default avatar
Poe
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Poe »

Hej SustainerPlayer

Planen er, at guitarer og bas skal spille uden forstærkere. Dvs guitarer og bass skal gå via effektboard og ind i "boxen". Mht antal udgange til trommer ved jeg ikke. Jeg spiller selv guitar :-) men det kan godt være trommerne skal benytte mere end en udgang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ok. Nu har du ikke sagt noget budget, så jeg fyrer en ide af.

En Presonus Studio Live 16.0.2 - det er 12 kanaler - der kan optages evt med det medfølgende Capture og smide i Studio One som også følger med til efterredigering.

http://www.thomann.de/dk/presonus_studiolive_1602.htm

Hvis I vil indspille live - dvs. alle instrumenter på en gang, så kan I kombinere med en HP60 hovedtelefonforstærker/mixer, hvor I kan køre 4 separate monitormix ud af pulten. http://www.thomann.de/dk/presonus_hp60.htm

Ud over det kræver det kabler, hovedtelefoner og god computer med firewire eller thunderbolt-interface. Så det løber hurtigt op.

Men man skal også være klar over, at der en måske endda stejl indlæringskurve i forhold til at lære grejet at kende, og bruge det til at indspille på, hvis man ikke er vant til at bruge slige sager.

Default avatar
Poe
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Poe »

Det lyder interessant. Og du har nok helt ret i, at vi skal tage højde for indlæringskurven. Der er jo mange knapper på den "box".
Jeg vil forelægge det for bandet.

Default avatar
Poe
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Poe »

Jeg har kikket lidt på Presonus (Studio Live), og tænker det måske i virkeligheden er en Presonus Audiobox 1818 jeg skal have. Som jeg forstår det, kan den forbindes til en PC med USB, og så kan man optage i et DAW (f.eks. Reaper) samtidig på hvad sit spor.
http://www.presonus.com/products/AudioB ... L#s1artist

Eller måske en Focusrite Scarlett 18i8, som vist burde kunne det samme med et USB til en PC til et DAW med optagelse af flere samtidige spor.
https://us.focusrite.com/usb-audio-inte ... rlett-18i8

Er det korrekt, eller er jeg helt gal på den ?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Du svarede ikke på, om I skal indspille alle på en gang? I så fald skal man stadig bruge tidligere nævnte hovedtelefonforstærker.

Man kan godt bruge de to lydkort - men du har så færre kanaler og et - måske - sværere interface - at forholde sig til.

Læg lige mærke til, at Presonus 1818VSL ikke understøtter de nyere Mac-OS, hvis I anvender det.

Default avatar
Poe
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Poe »

Vi vil gerne indspille samtidigt. Alle på en gang, på hvert vores spor.
Som jeg læser det, kan begge lydkort optage 8 samtidige spor. Dvs 8 forskellige samtidige spor i en DAW på en PC via USB stikket. Er det ikke korrekt ?
Ja, det er korrekt, at der skal en hovedtelefonsforstærker til at alle 4 kan høre lyden.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Poe skrev:Ja, det er korrekt, at der skal en hovedtelefonsforstærker til at alle 4 kan høre lyden.
Jeps, en forstærker per hovedtelefon.

Lige en ting: De der trommer, er det et normalt trommesæt eller noget MIDI halløj?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Poe
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Poe »

Hej Joachip

Vores trommeslager har både digitale trommer og "rigtige" analoge trommer. Om han vil mice trommerne op med 3 mikrofoner eller denytte de digitale trommer, med en udgang fra trommesættet, har han vist endnu ikke helt besluttet. Han kan begge dele.

Default avatar
Poe
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Poe »

Jeg har ladt mig fortælle, at hvis man skal optage 6-7 samtidige spor, dur det ikke med en Focusrite Scarlett 18i8. Man skal op i en Focusrite Scarlett 18i20, som skulle have 8 preamp indput. Det skulle være en bedre kvalitet end Presonus Audiobox 1818.
Er dette korrekt ?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Måske - men skal du bruge mere end 4 mic-indgange?

Hvis der skal være en til sang og tre til up-mic'ed trommer? Så kan 2x guitar + bass, der kører via multieffectboards gå via 3 ud af de 4 tilbageblivende line-ins. Forudsat det hele kører mono.

Kvalitetsforskellen skal jeg ikke kloge mig på. Jeg vil bare notere mig, at Presonus allerede har droppet OSX-understøttelsen, så det er vel et produkt, der måske synger på sidste support-vers?

Default avatar
Poe
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Poe »

God pointe SustainerPlayer. Vi må tælle antallet af mics vi skal benytte, og så køber vi nok en 18i8 hvis vi ender på 4 mics. Og en 18i20 hvis ve ender på 5 mics og 3 line-in.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Poe skrev:Man skal op i en Focusrite Scarlett 18i20, som skulle have 8 preamp indput. Det skulle være en bedre kvalitet end Presonus Audiobox 1818. Er dette korrekt ?
Jeg har generelt et virkeligt godt indtryk af mic-indgangene i Presonus. Faktisk vil jeg sige at de er bedre end RME (som ellers altid bliver rost til skyerne) ud fra hvad jeg selv har afprøvet. At lave gode convertere er én ting (og dér vinder RME nok), men at lave gode mic preamps er en helt anden sportsgren.

Både Presonus, Focusrite og RME burde dog være absolut tilfredsstillende i kvalitet, så det her valg er næppe noget man bør gå i stå over.

Og om der er OS-X understøttelse eller ej ville jeg næppe hænge mig i, med mindre du netop bruger Mac. De fleste firmaer har enten en mac eller en PC religion, og er derfor tit urealistisk farvede af de valg dette indebærer.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar