Dæmpning af bas i bunker

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Dæmpning af bas i bunker

Indlæg af de Haan »

Vi har fået os en "parabolformet" bunker, og brugt en del tid på at regulere akustiken.

Vi har hængt rammer med rockfon på ydersiden op. Indeni rammerne er der Rockwool (nogle med terrænbatts og nogle med flexibatts) pakket ind i plastfolie pga. indeklimaet. Derudover har vi lagt gulv af termofelt med tæppe ovenpå.
Vi har fået en ret pæn lyd. Der er dog stadig lidt problemer med bunden. Toppen er til gengæld super stram, og denne skulle nødig dæmpes alt for meget mere.

Er det dumt at vi ikke har terrænbatts i alle rammerne ift. bunden?

Og ville det være smart at lave noget superchunk-agtigt i bunden hvor væg møder gulv? Altså stille en ramme med rockwool op, og fylde rockwool helt ind til væggen?

På forhånd tak!

Mvh Nikolaj

Billede

Billede

Billede

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Der skal meget mere dybde til før mineraluld er effektivt i basområdet, ca. 1 meter hvis det skal nå ned omkring 80 Hz. Det vil ikke gøre en verden til forskel at skifte flexibatts til tærræn, det mener jeg ikke er umagen værd.

Nu ved jeg ikke hvad type plast I har pakket bats'ne ind i, men der skal kunne komme lyd/luft igennem for at ulden virker, man bruger normalt løstvævet stof, hvorimod tætte stoffer som silke og nylon reflekterer for meget. Tag et kig i de mange tråde omkring dette eller FAQ'en.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Enig med Ask.
Rockwool dæmpning virker effektivt fra den kvarte bølgelængde og op. 10 cm batts virker derfor fra ca. 800 hz og op. 20 cm batts er effektive fra 400 hz og op, osv.
Hvis I har specifikke problem-frekvenser i bassen kan I måske lave en tunet trap. Vi har en enkelt eller to tråde omkring det herinde, men mig bekendt ikke rigtig nogen decideret byggevejledning. En akustik-tekniker kan nok rådgive omkring det, evt. vejlede i forbindelse med selvbyg, eller levere færdigbyggede tunede traps.

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Ja, hvis I måtte ønske det, og ikke har pladsen til store mængder rockwool, kommer jeg gerne og måler akustikken og beregner membran- og/eller Helmholz-absorbenter, der er 20% rabat jvf. opslaget..

Medlemsavatar
Jurg_t
Medlem
Indlæg: 604

Indlæg af Jurg_t »

Bunkeren ligner dem jeg kender til...hvis det er en af dem med en nødudgang/ lem i toppen af "parabolen" ved jeg at nogen har lykkedes med at fjerne den meter sand der er ovenover lemmen - og efterfølgende polstre dette nye hulrum med rockwool - det skulle batte i en vis udstrækning. Men det er jo nogle specielle rum, det kommer man ikke uden om. Men I skal nok snakke med Brandvæsenet (som ejer bunkerne) først.

Nyt svar