Småt rum med meget absorbtion vs. større rum med mindre absorbtion

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
9800x9800
Medlem
Indlæg: 158

Småt rum med meget absorbtion vs. større rum med mindre absorbtion

Indlæg af 9800x9800 »

Hej!

Jeg overvejer lidt at rykke fra et dedikeret studierum ud i et mere stueagtigt rum.

Studierummet er 2,25 B x 3,4 L x 2 H

Der er meget absorbtion: 10 broadband absorbers, stor cloud, 3 store corner traps efter højhus' opskrift og en monster bass trap på bagvæggen der er 30 cm tyk, 1,8m høj, 1m bred. - Altså, rummet er bogstaveligt talt fuldstændigt pakket ind i absorbering.


Jeg har mulighed for at rykke ud i stuen istedet. Den er L-formet og måler 4,5 x 4,2 x 2,5 x 2,25 x 2,25 x 2,25x 2,3 Højt (se billedet).

Her kan jeg kun have 5-6 brodband absorbers, samme størrelse cloud, 1 stor trap bag ved bordet + 4 væsentligt mindre i de andre hjørner (som i at de kun lige fylder hjørnerne ud, ca 15 cm dybe).

Den ene højttaler kommer til at stå foran et vindue, så der kan ikke være noget absorbtion bag ved, det kan der dog bagved den anden.

Jeg tænker at bordet skal stå hvor det står, for at udnytte rummets dimensioner bedst mulig, altså at højttalerne spiller skråt ind mod fladerne, jeg kunne evt placere mig således at de spiller direkte "ind" i det lille rum, så der gør længere tid før energien kommer tilbage til mig? (ved ikke om jeg er på dybt vand her . . . ) har jeg et problem med spidsen af det lille rum, fungerer det som en slags hjørne?


Tror i jeg får bedre lyd ved at rykke mig? Det er jo især bassen der lider i så lille et rum, som jeg har.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2016-03-23 kl. 11.54.17.png
Skærmbillede 2016-03-23 kl. 11.54.17.png (167.74 KiB) Vist 991 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hmm den er svær, det er ikke helt optimalt begge steder, men måske det kan blive godt.
Det store rum kan måske blive ok da det ser rimelig symetrisk ud, men der er et hjørne mere der skal dæmpes, og specielt det lige foran dig er meget vigtigt.

Spidsen lige bag dig er kun godt, uanset hvilken monitor der spiller mod dig så vil den spejle lyden væk fra dig. Til gengæld vil dine monitors stort set skulle spille lige ned mod vægfladerne, som så vil reflektere lige tilbage på dig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Jeg tror muligheden for akustisk regulering er afgørende, da afstandende stadig er ret små, man skal gerne over 35ms (ca. 12 meter omvej) for at hjernen kan afkode refleksioner som sådan, så umiddelbart er det lille mit bedste bud.

Nyt svar