akustik forbedring i stue

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
daneinsg
Medlem
Indlæg: 2

akustik forbedring i stue

Indlæg af daneinsg »

Jeg er ny her på forum og kan se at der er en del med akustik-forstand herinde, så jeg håber på lidt input/hjælp!

Jeg er for nylig flyttet til ny lejlighed hvor opholdsstuen, som også er hifi lytterum, ikke overraskende giver mig problemer med akustikken.
Stuen er 4,0m i bredden, 6,70m lang og loftet højt og skråner fra 3,95m i højttalerenden til ca 3,35m i modsatte ende og er af hård beton.
Jeg spiller på langs og lytteposition er ca 4.15m fra væggen bag højttalere og højttalerne er 135 cm fra bagvæg og 83cm fra sidevægge/vindue (ca 1/5 del regel). Hele den ene sidevæg er vinduer fra 20cm over gulv til 200cm.
jeg har noget langhåret tæppe på 80% af gulvet og en stor hjørnesofa i stof.

Rummet har meget lang nærmest metallisk efterklang som er generende ved normal tale eller tv kiggeri, og selvfølgelig ikke optimalt for musik.
Derudover har jeg med REW fundet frem til at jeg har et 10-15db peak ved 47hz og et lidt mindre peak ved ca 100hz. Det ser ud til disse peak kommer fra loftet som i gennemsnit er ca 365cm.

Rummet er som sagt en opholds/tv/hifi stue så jeg er ude efter noget som er så diskret som muligt, og så fik jeg denne ide som jeg gerne vil høre om kunne virke:

Opsætte et perforeret gipsloft horizontalt og så få en loftshøjde på ca 315 cm i hele stuen og dermed få 20-80cm luft/plads over som så kan fyldes helt eller delvis med rockwool. Tænker at et sådan nedsænket og perforeret loft kunne virke som en kæmpe bass trap og måske nå helt ned til de 47hz samtidig hjælpe på efterklangen hele vejen op i frekvenserne samtidig med det liger en stue og også kan males osv i fremtiden.

Nogen som har viden eller mening om denne ide, eller alternativer?

mvh

Default avatar
daneinsg
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af daneinsg »

glemte at skrive at væg bag lytte position, og modsat højttalere, har en åbning på ca 140x300cm ud mod gang og resten af lejligheden - så noget bas slipper nok ud denne vej.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hejsa og velkommen til. :)

Min bagvæg er også en vindues-væg, dog ikke ligeså stor som din sidevæg der vel nærmest må betegnes som en ren vindues-væg.
Nogle få udvalgte steder kan der opsattes de her almindelige "broadband absorbers" langs sidevæggene, det burde tage en god del af den metalliske klang i din lytteposition. Klangen fra vinduer er bare klam generelt, desværre..

Jeg fik lige en tanke:
Det kan være der findes glas der er bedre egnet til akustik. Det lyder bare allerede dér som en meget dyr affære at skulle udskifte en hel væg af vinduer. Samtidigt kan det også være at de ikke isolerer ordentligt. Glas ved jeg ikke så meget om.. :)
Der er skrevet noget om valg af glas til mixrum/optagerum et par steder, så vidt jeg husker.
Nå nok om glas.

Angående de broadband absorbers jeg skriver om, de kan nok placeres i første-reflektions punkterne på dine sidevægge. Derudover skal der måske nogle til bag dig på sidevægge, og med stor sandsynlighed skal der noget på reflektions-punktet på din bagvæg.

Din loft-idé lyder umiddelbart som en fin idé, men jeg tror ikke du skal have for høje forhåbninger omkring dit 47hz peak. Alternativt skal der en tunet trap til for at fikse de problemer. Jeg ledte efter en tråd omkring det tidligere, men kunne ikke lige finde den.

Nyt svar