Diffuser på væg

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Diffuser på væg

Indlæg af Graceville »

Mon det er på tide at vende væghængte diffusere igen?

Jeg lurer lidt på at bygge efter det her:

http://audioundone.com/do-it-yourself-a ... treatments

Det jeg studser over er, at der står "efter eget valg" , så vil det sige, at jeg kan bygge i 1 x 1 cm lægter (de er til at skaffe) og så lave nogle "fliser" der så vil være 12 x 12 cm hvor den dybeste pind er 4 cm lang?

Har det nogen effekt når det er i den størrelse?

Der står at designet går op til 600 hz, dvs, at man laver et soft knee op til de frekvenser. Eller bliver det ikke rimelig skævt, hvis det er lige effektivt nok. det er jo ikke specielt lineært, eller har jeg misforstået det?

Cheers

Morten
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hejsa Morten

Har du kigget i de andre diffusor tråde vi har herinde?
Alle dimensioner er normalt tilpasset hinanden. For mig at se lyder den som om at den bliver meget stor den du linker til, hvis den kun skal virke op til 600 hz. Normalt virker de nærmere fra 600 hz og op til 2-6 kHz, afhængig af hvor mange brønde designet består af.

Det her er bare min mening:
Det er dumt at bruge den store mængde tid det tager at hjemmebygge diffusorer, uden at sætte sig ind i hvordan de forskellige dimensioner påvirker hinanden, og bare bygge ud fra en færdig skabelon andre har lavet til at løse deres problem.

Iøvrigt:
Overvej om du skal bruge den ekstra mængde arbejde der er i at lave 2D QRD diffusorer, eller om "1D" ville være fint nok istedet. Jo, 2D ser da super fede ud, men du får også bare MEGET arbejde ud af det.

QRD diffusorer laves (mig bekendt) normalt med finner, men der findes selvfølgelig folk der laver lignende designs uden finner. Der findes selvfølgelig også andre designs end QRD. For mig ligner det en QRD den du linker til, men det kan ligeså godt være et andet design jeg ikke kender til.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Som der står i artiklen, så:

1 × 1, 1 × 2, 2 × 2 wood of your choice, 8′ length. Quantity dependent on size of diffuser

Det forstår jeg som at det må jeg selv bestemme. Men hvis det er 1x1 cm eks, så må den længste af pindene så være 4 cm?

Det giver en mini-diffuser på 12 x 12

Hvad det så giver på lydsiden , det kan jeg ikke lige regne ud.

Det med 600 hz er også lidt spøjst formuleret, bad english .
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du bestemmer selv hvilken type træ du vil bruge, det er det de skriver.
1x1 er en liste på 1 tomme x 1 tomme, altså 2½x2½ cm, eller 2.6 hvis man vil fluekneppe. I sidste ende kommer det jo ud til hvilke dimensioner man kan købe, hvis ikke man selv har adgang til en bordsav der kan lave de lister man har brug for.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ja, det er tommer

men hvis jeg regner om til cm så er det vel 4 cm

lissom man vil gange op for at få dimensionerne til at passe.

dvs, hvis det er 2x2 tommer, så skal de længste stave være 8 tommer lange.

Uha!, haha

Måske har jeg ikke forstået det helt endnu

Som mange herinde vil jeg bare gå igang før jeg har tænkt mig for meget om, med mindre nogen kan standse mig.

Jeg har lavet skillevæg så jeg har et meget lille sovekammer. Det lyder bare som en sportshal derinde da frekvenserne flyver rundt og det kunne være dér man skulle teste i første omgang.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er en del gode informationer og ikke mindst overvejelser i de forskellige diffusor-tråde herinde. :)

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

"choice of Wood" henviser til hvilken slags træ du ønsker at bruge, fyr, eg, riopalisander osv. I den her sammenhæng er træ bare træ. Det skal ikke resonere som hvis du byggede en guitar eller violin.

Hvis du ændrer på dimensioner, ændrer du egenskaberne for diffuseren og dermed centerfrekvens og båndbredde. Hvis du ændre på fx længde-enheden, men ikke på 1"X1" dimensionens kan du i værste fald få en ineffektiv diffuser, hvilket vil være træls alene på baggrund af arbejdstid og materialeprisen.

Hvis du har brug for at ramme nogle andre frekvenser, ville jeg jagte et andet design, eller en side med en calculator...

Du skal i øvrigt være opmærksom på at i små rum kan en diffuser godt skabe artefakter, hvis man sidder for tæt på. Jeg er stadig i gang med at forstå matematikken bagved, men kort fortalt kan lydbølgerne ikke nå at blive spredt effektivt nok i forhold til lyttepositionen.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Nyt svar