Dæmpning og diffusion i mixrum i nyt studie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Dæmpning og diffusion i mixrum i nyt studie

Indlæg af Scamstar »

Halløj lydhoveder!

Jeg går og roder ude i mit nye (amatør)studie, og jeg skal til at komme lidt videre med planerne.

Jeg har lavet en sketchup plan over hvordan jeg har forstillet mig at det bliver. Er der nogle der har nogle kommentarer?
Screenshot_31.png
Screenshot_31.png (304.5 KiB) Vist 1753 gange
Screenshot_30.png
Screenshot_30.png (169.54 KiB) Vist 1754 gange
Dimensionerne på lokalet ligger fast, og inventaret er også ret fast. Det er nu bare dæmpning og diffusion, der skal styr på.

Super chunks i hjørnerne bliver efter planen lavet af flexibatts. Broadband absorbers på bagvæg og sidevæg bliver 2x50 mm terrænbatts, med 100 mm luft bag ved, og på bagvæg bliver der (desværre) kun plads til absorber af 1X50 mm terrænbatts monteret direkte på bagvæg. Det sidstnævnte gør jeg kun af nød, da jeg ellers ikke kan åbne de to døre op ordentligt, ud til liverummet. Diffusere bliver lavet efter "skyline diffuser" metoden af en helt masse 58x58 mm gran lægter på en plade der bliver hængt op på bagvæg og sidevægge.

Jeg har lavet en byggetråd for laaaaang tid siden, og nu sker der endelig noget derude igen, så der kommer nok snart en update på den tråd også.

Andwho.... Nogen der har noget at byde ind med!? :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvor stort er rummet?
Der er nogle (mere eller mindre diskutable(?!)) retningslinjer for minimums-afstande fra lytteposition hen til en diffusor. Jeg har ikke selv praktisk erfaring med det, har kun brugt en del tid på at læse om emnet for et par år siden.
Jeg har skrevet noget om det her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=53648

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Umiddelbart ser det jo rigtig godt ud.

Har du tænkt på cloud og flydende gulv?
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Hvor stort er rummet?
Der er nogle (mere eller mindre diskutable(?!)) retningslinjer for minimums-afstande fra lytteposition hen til en diffusor. Jeg har ikke selv praktisk erfaring med det, har kun brugt en del tid på at læse om emnet for et par år siden.
Tak for input Christoffer. Der er nok noget om snakken. De ser bare vildt fede ud :dollargrin:

Så bliver det nok bare til nogle flere absorbere i stedet.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Umiddelbart ser det jo rigtig godt ud.

Har du tænkt på cloud og flydende gulv?
Jeg takker og bukker. Flydende gulv bliver det ikke til.

Jeg havde oprindeligt tænkt mig det i mit isorum, men efter megen søgen efter gummi klodser og alt muligt andet hurlumhej, fandt jeg en artikel inde på john sayers forum. Den bildte mig ind, at hvis man bygger i en kælder med et tykt betongulv med jord nedenunder, skal man ikke være så bekymret for forplantning af lyde, som har været min største bekymring.

I mixrummet kommer der til at ligge nogle store dejlige tykke tæpper, og formodentligt væg til væg tæppe underneden, hvis altså jeg kan finde noget til en fornuftig pris.

Jeg skal helt sikkert have noget cloud op over lytteposition. Jeg ved ikke rigtig endnu hvad den bliver lavet af, og om der skal lys op i den. Jeg ved at Lasso og flere andre anbefaler almindelige flexibatts, da en cloud mere skulle være der for at tage reflektioner. Men jeg så at Christoffer havde brugt terrænbatts til hans, som han var glad for, og der bliver nok ikke så meget andet til at tage lyden i loftet, så måske var det en god ide. Jeg kommer nok op og slås med noget rørkasse der er i loftet, men den er jo også med til at bryde loftfladen, så det går nok.

Tak for svar!

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

som der er spurgt til før: hvad er dimensionerne? det ser meget kvadratisk ud. er der højt til loftet så du kan lave en cloud?

jeg er lidt interesseret i at vide om der vil blive spillet for åbne døre. Den der franske dør vil i lukket tilstand kaste en masse refleksioner tilbage. Men hvis man kan åbne suser lyden jo uhindret ind i naborummet.
Man kunne alternativt vælge at rotere opsætningen 90 gr. og så lave en tyk absorber på bagvæggen.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Nyt svar