Akustikregulering i video-studie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Akustikregulering i video-studie

Indlæg af megl »

Vi har overtaget et lokale, som skal bruges til video-studie. Lige nu står det helt råt med beton-gulv og murstensvægge. Jeg har lavet nedenstående skitser for at illustrere. Døren mellem de to rum er en dobbelt glasdør

Tanken er, at vi skal kunne lave noget dialog, men lige nu er akustikken helt håbløs. Hvordan griber jeg det bedst an?

Billede

Billede

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil starte med at dæmpe loftet, og dæmpe alle de vægge i aldrig filmer på så lyd ikke bliver reflekteret tilbage "on set"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Du griber det helt klart bedst an ved at komme med noget info.
Størrelse af rummet og ikke mindst budget.
Snakker vi 500,- eller 50.000,- ?
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Billeder af loftet:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Højhus skrev:Du griber det helt klart bedst an ved at komme med noget info.
Størrelse af rummet og ikke mindst budget.
Snakker vi 500,- eller 50.000,- ?
Rummet er 6.5 x 7.4 og højden til spærene er 3.2 og helt til loftet er 3.8

Budgettet er ikke fastlagt, men jeg kommer nok ikke igennem med 50.000. Hvor langt kan man f.eks. komme for 10.000? Vi er ikke blege for selv at konstruere bats osv

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Vil det her evt. være en idé til loftet. Det ligner Ecophon-plader

Billede

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo mindre rummet er - og jeres er væsentligt mindre - jo mere skal i trappe. Lyden bliver kraftigere/hurtigere reflekteret tilbage til lydkilden i et mindre rum fordi tur/retur afstanden er kortere.

De relativt tynde Ecophon plader dur ikke til meget mere end i loftet, hvis I skal ned og have fat i den nedre mellemtone/øvre bas. I vil altså snildt kunne dæmpe top og øvre mellemtone, men nedre mellemtone og bas bliver ren mudderkusse.

Ved et umiddelbart lyt vil et top-overdæmpet (dvs. med mange tynde batts) lyde meget dæmpet for en personer der taler eller klapper i det, men bunden vil sejle og optagelser har stor risiko for at blive hule og resonante at høre på. Det går ud over klarheden og definitionen og er ubehageligt at arbejde i for alle.

I har dog den fordel, at rummet ikke skal bruges til kritisk afspilning af musik og at dialog o.a. sandsynligvis optages med dynamiske mikrofoner (korrekt?), hvilket stiller mindre krav til de akustiske betingelser fordi de opfanger mindre rumlyd.

Det nemmeste og billigste sted at starte er med loftet. Alene et 4 cm Rockfon Sonar Activity loft nedsænket mindst 20 cm vil tage betydeligt, også lidt længere nede i spektret. Dertil strategisk placerede batts på sidevæggene. Men alene et loft i ordentlig kvalitet koster inkl. håndværker mere end 10.000 kr. Så skal du købe et tyndere og inferiørt produkt og sætte skinner og batts op selv, men det er på alle måder et tvivlsomt kompromis.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg vil lige pege på Industribatts fra Rockwool.

Industribatts Sort (120x60x5) ses i mange biografer som vægbeklædning:
http://www.rockwool.dk/produkter/u/1389 ... batts-sort
(Se bl.a. grafen vedr. dæmpningskoefficient.)
Jeg bruger dem selv og de fungerer aldeles glimrende. De har sort glasvlies på den ene side og hvis sort loft/vægge vil passe godt til sådan en videobiks så er det jo super og det reflekterer ikke lys.

Og derudover må jeg give Holger ret. Der er ikke rigtig nogen helt billig måde at gøre det på. Jeg tror ikke det bliver meget billigere end Industribatts Sort, men selv den løsning koster jo tusindvis af kroner for loftet alene. Dine godt 48 m2 betyder der skal bruges godt 12 pakker med 6 batts i hver. De koster vist godt 600,- pr. pakke så det er 7.200,- alene til loftet. Og så hænger de batts stadig ikke i noget. Det koster jo også. (Jeg kan ikke lige overskue hvad et system til at hænge batts i koster.)

Men som du kan se så vil et budget på 12-13k jo i hvert fald give en masse batts til projektet. Så kommer montagen af det som en separat post.
Jeg ved ikke så meget om videostudier og hvad der foretrækkes dér, men hvis der alligevel skulle bruges penge på at kunne mørklægge et set så er der jo en masse gjort allerede med disse sorte batts, og det kunne vel spare nogle af de penge der så ellers skulle være brugt på dét...(?)

Ja ja...jeg brainer bare... :-D
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Tusind tak for input!!! Det lyder til, at vi skal starte med at koncentrere os om loftet ;-)

Hvordan er de der sorte industribatts ... er de stabile ligesom Rockfon-plader så man kan bruge dem i loftet i et skinnesystem med den sorte side ned uden at pakke dem yderligere ind?

Ville det i stedet være en fordel at lave mange enkelte traps af terrænbatts i forskellig tykkelse 50, 100, 200 og hænge dem i forskellig højde for samtidig at lave en mere "uens" overflade i loftet?

Og hvad med trappen? Kan jeg udnytte rummet under trappen til at bygge en kæmpe bass-fælde, eller bliver effekten reduceret at, at den ikke befinder sig i hjørnet af rummet?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

megl skrev: Ville det i stedet være en fordel at lave mange enkelte traps af terrænbatts i forskellig tykkelse 50, 100, 200 og hænge dem i forskellig højde for samtidig at lave en mere "uens" overflade i loftet?
Som nævnt: min. 4 cm Sonar Activity (100 mm terrænbatts eller lign. er bedre, men så bliver det ikke i normalt skinnesystem), min. 20 cm nedhængt. Der er tale om absorption og ikke diffusion, og uens tykkelse er derfor ingen fordel. For bedste absorption laver du et skinnesystem med plader, der slutter tæt hele loftet rundt, inkl. fugede kanter.

Ved diffusion skal der meget mere til end bare lidt forskellig dybde, der skal du have fat i et QRD system. Det kan I ikke bruge jeres begrænsede budget på.

Bottomline er, at relativt tykke, kompakte (modsat fluffy) sten- eller glasuldbatts på større flader i rummet vil være den billigste og mest budgetvenlige måde at forbedre rummet på. Der går i ikke galt i byen, selvom der findes både pænere og mere effektive måder at gøre det på. Loftet er nemt fordi det ikke sluger gulv- og sidevægplads, men der er i princippet ikke forskel på hvilken flade du vælger, da lyden er ligeglad med os menneskers forhold til tyngdekraften.

Nyt svar