Måling af akustik

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
bredal187

Måling af akustik

Indlæg af bredal187 »

Hvordan måler i akustik i jeres rum?

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Vi ringer til Voetmann..
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du vil gøre det selv, så findes der gratisprogrammet Room EQ Wizard, som skulle være ganske udemærket. Derudover kræver det så minimum 1 målemikrofon, og et lydkort med en så tæt på lineær preamp som muligt. Det har de fleste nyere lydkort nok. Ang. målemikrofon, så er det noget med, at Behringer vist laver en relativt billig én, som vist er ok til formålet.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Fandt en masse tråde på lydmaskinen, via google, så læser lige lidt mere på lektien og vender tilbage med hvad jeg ikke fattede :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

bredal187 skrev:Fandt en masse tråde på lydmaskinen, via google, så læser lige lidt mere på lektien og vender tilbage med hvad jeg ikke fattede :-)
Del endelig hvad du kommer frem til, jeg har en målemikrofon fra behringer som jeg har brugt til store live opsætninger, men har fået nyt studierum jeg skal have målt korrekt ud.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg er i gang med at læse bogen "Mixing Secrets" som lægger ud med rum akustik, så når jeg tror jeg ved hvad jeg snakker om, så vender jeg tilbage med spørgsmål, så de kloge hoveder kan rette min tillærte viden til :-)

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Christoffer I. N. skrev:Hvis du vil gøre det selv, så findes der gratisprogrammet Room EQ Wizard, som skulle være ganske udemærket. Derudover kræver det så minimum 1 målemikrofon, og et lydkort med en så tæt på lineær preamp som muligt. Det har de fleste nyere lydkort nok. Ang. målemikrofon, så er det noget med, at Behringer vist laver en relativt billig én, som vist er ok til formålet.
Room EQ Wizard og Behringer har jeg rodet meget med herhjemme. Det virker fint. Men jeg har svært ved at tyde EQ Wizard og mit helt store ønske er at få eks Jan Voetmann forbi studiet en dag :)
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

det lyder da fint med det gratis program , det ville jeg prøve , nå men

Jeg har brugt Voetmann de gange hvor det har været vigtigt og hvor der var økonomi i det.
Det er ikke bare et spørgsmål om software og målemikrofon , men en akustiker har en masse erfaringer med hensyn til hvordan.

Når det er sagt har jeg også selv lavet målinger meget simpelt , ved at afspille støj , optage det , og så bruge et plug inn med frekvensanalyse.
Så får man et groft indtryk af om der er nogen frekvenser der reflekteres i højere grad end andre.
Ud over frekvenser , er der jo spørgsmålet om hvor lang man syntes ens efterklangstid skal være , skal man lytte i rummet ? optage i det ? elller hvad.

Jeg har brugt en Brüel&Kjær 4006 til formålet , den stiger fra ca 2 khz jævnt til 15 khz , til +2 db ved 15.
Men ved man hvordan ens mikrofon opfører sig , kan man jo tage det med i regnestykket.
Det er klart at gør man på denne måde , er hele ens system med i det , bl.a ens monitors.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Claus Flid skrev:
Christoffer I. N. skrev:Hvis du vil gøre det selv, så findes der gratisprogrammet Room EQ Wizard, som skulle være ganske udemærket. Derudover kræver det så minimum 1 målemikrofon, og et lydkort med en så tæt på lineær preamp som muligt. Det har de fleste nyere lydkort nok. Ang. målemikrofon, så er det noget med, at Behringer vist laver en relativt billig én, som vist er ok til formålet.
Room EQ Wizard og Behringer har jeg rodet meget med herhjemme. Det virker fint. Men jeg har svært ved at tyde EQ Wizard og mit helt store ønske er at få eks Jan Voetmann forbi studiet en dag :)
Må jeg anbefale Jakob Nygård?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Du må gerne anbefale metode at måle akustik for folk med studie i et reserveværelse og 1000 kroner på kontoen ;-)

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

bredal187 skrev:Du må gerne anbefale metode at måle akustik for folk med studie i et reserveværelse og 1000 kroner på kontoen ;-)
:thumbup:
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg har en Behringer målemikrofon som du er velkommen til at låne når du kommer dertil :)

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Madelaire skrev:Jeg har en Behringer målemikrofon som du er velkommen til at låne når du kommer dertil :)
Det har jeg iøvrigt også. Den holder til i Slagelse
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Madelaire skrev:Jeg har en Behringer målemikrofon som du er velkommen til at låne når du kommer dertil :)
Det vil jeg rigtig gerne. Vi har lige købt hus som vi overtager d.1/10 så en gang der efter :-)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Du er velkommen, bare sig til

Nyt svar