superchunks/cornertraps?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

superchunks/cornertraps?

Indlæg af the19thbear »

Hej. Jeg har et rum der er ca 4x.2.2 og ca 2.5 i højden.
Jeg døjer med stående bølger ligemeget hvor meget jeg end flytter rundt på højtalere/lytteposition.

ca 140hz
ca 180hz
og ca 380hz

Dette er målt med mig der kører med en test oscillator i pro tools, noterer mig frekvenserne.

Jeg tænker at sætte cornertraps op i, ihvertfald 2 eller 3 hjørner. Mit spørgsmål er om det skal være den slags som er solide eller luft bag?
jeg tænker også at størrelsen på trappen er vigtig i forhold til at ramme frekvenser?

Regner bare med at smutte i silvan og lege handyman og lave tingene selv.

Har googlet lidt rundt, men jeg synes ikke jeg kan finde noget definitiv information om det skal være solide/luft bagved, og hvor meget.
Tak!:)

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Jeg gætter på at du har problemer ved halvdelen af disse frekvenser også.

De 140 HZ er loft til gulv - har du en cloud?

Det du leder efter er http://www.acousticfields.com/quarter-wavelength-rule/

Da du nævner flere frekvenser, tænker jeg at du måske ikke har for meget akustisk behandling i rummet?

Ved cornor traps er reglen, jo større jo bedre. Du får dog også dræbt alt mellemtone og hf refleksion, men disse er dog nemmere at genskabe end det er at dræbe bas. Så du kører bare på, efterfølgende kan du montere "slats" pinde og eller brædder udenpå dine bastraps til at genskabe refleksioner, nu kan så selv bestemme hvor meget og hvor.

Du kan med fordel bygge nogle basabsorbere der er tunet til dine frekvenser, dette kræver dog lidt mere håndværker skills end at stable rockwool i et hjørne og spænde en ramme med stof foran :) Men det virker.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak Højhus. Tænkte nok du ville komme på banen:)

Jeg har faktisk allerede lidt rockwool på vægge og loft. Ca 3cm tynde absorbere (ikke mig der har lavet dem).

Så din umiddelbare mening er simpelthen bare at fylde på med ordentlige fyldte superchunks så store som muligt?

Så tror jeg bare jeg går igang med udfyldt chunks i hjørnerne, og så sætter hård flade på igen hvis det dræber for meget mellemtone og top.

Taaaaak!

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

the19thbear: 3cm absorbere virker i al fald ikke i de frekvensområder som du nævner, så de hjælper dig ikke meget på de problemer du har. Jeg er enig med Højhus, så meget i hjørnerne som du har plads til.

Højhus: Har du erfaringer med tunede traps der virker? Synes jeg læser en del som forsøger at lave dem, men hvor de aldrig rigtig kommer til at virke optimalt...

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

De tunede absorbere fungerer ligesom alt andet. Man kan ikke bare bygge en og regne med at det har reddet hele situationen.

Jeg har ikke selv prøvet at bygge dem, men nogle af dem er rimelig simple at bygge. Men stort set alle af dem kræver at de bliver bygget 100 % korrekt og 100 % luft tætte.

Ligesom jeg også skrev tidligere, så er dit problem med de 140 hz loft til gulv afstanden, denne kan du hjælpe en del på ved at lave en ordentlig cloud.

Hvis du har plads til at lave dine corner traps som en kvart cirkel, er dette bedre end en skrå, da der jo så er lige langt fra yder og indtil hjørnet.

3 cm absorbere hjælper ikke til meget andet end at du mister mellemtone og hf.

Når du får bygget dine corner traps vil du lige pludselig kunne høre en fluttereffekt fra guv til loft og eller mellem væggene.
Dette er ikke noget der opstår pga dine corner traps, nu kan du bare høre det fordi du har fjernet en masse rumlen som skjulte denne effekt.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Helt klart. De 3 cm absorbers var også bare nogle der hang der fra starten så jeg har bare ladet dem hænge. Hvad mener du med en kvart cirkel?
Og ja. En cloud er der plads til. Ca 10 cm fra loft? Over lytteposition eller over højtaler position?
Tak du!:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Over lytte position og de berømte first refleksion, skulle der være nogle af dem før det rammer din cloud.

Hvis du binder en snor i hjørnet og så langt ude som du vil ofre pladsen, binder du en blyant i snor og tegner en kvart cirkel på gulvet - her har du så grundplan på din corner trap :)

http://www.soundpanel.com/3/bass-traps.htm

Husk at der hvor loft og væg mødes også er et godt sted at bygge noget absorber i hele rummets længde.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Feeeeet


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyt svar