Lyddæmpning af computer og pult-PSU i kontrolrum

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Balladen
Medlem
Indlæg: 1
Sted: hovedstaden

Lyddæmpning af computer og pult-PSU i kontrolrum

Indlæg af Balladen »

Det er jo nemt nok at smide tingene i en rockwool kasse, men så bliver varmen vel isoleret nærmest FØR lyden og gearet brænder sammen og studiet er FOR stille

Nogen idéer?

Rockwoolkasser m udluftning og ventilatorer jojo, men så skal man vel høre på ventilatorer istedet?

Er der nogen der har en god idé der kan mindske støjen?


Kontrolrummet er 3x4 meter og der er i forvejen både dårlig luftgennemstrømning og for lidt plads.
Jeg har ikke mulighed for et dedikeret maskinrum
At rykke støjkilderne ind i liverummet ER en mulighed, men det involverer et 50cm murbor og huller der i så fald skal isoleres på en forsvarlig måde...nogle bedre forslag end 5 dåser silikonefugemasse?

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Jeg ville ikke afskrive Rockwoolkassen helt. Der skal bare være hul ud og separat luftindtag og luftudtag, så det ikke er samme luft der kører i ring. Hvis der er en kort labyrinth/omvej, som er dæmpet på siderne, er der meget lidt støj der kommer ud. Og kabler kan komme samme vej. Jeg kender en der lavede den løsning, men det er mange år siden så jeg husker kun princippet. Jeg tror i øvrigt at der var tykt gulvtæppe på siderne af kassen i stedet for rockwool. Det er nok også sundere og den del nemmere. Sørg for stort tværsnit, så luften kan bevæge sig langsomt. Og indsugning højt oppe så der ikke kommer så meget støv ind.

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Var det ikke en ide at overveje noget vandkøling i PSU'en i stedet for?
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du skal lave udluftning i sådan en kasse med rockwool, så overvej hvilke blæsere der yder mest i forhold til støj, jeg har gode erfaringer med Papst, som jeg ved at flere store TV producenter har benyttet til deres skærme igennem årene, og som også var standard inden for lydsvag computerkøling da jeg legede med PC'er.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar