Symmetri i akustikregulering

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Symmetri i akustikregulering

Indlæg af fred »

Hey Lydmænd :)

Næste uge har jeg sat af til at oppe mit rum og udmønte al den research den har gået forud, for at ture begive mig for alvor i kast med det her. Pga. budget og rummets dimensionelle begrænsninger, er jeg klar over, at der skal gøres en masse kompromisser med teorierne i akustik, hvilket bare tillader mig at bruge teorierne som pejlemærker. Med det sagt, er jeg dog stadig i tvivl omkring nogen ting angående symmetrien i rummet;

Mit rum er 3 x 4,3 m, hvilket må være tilfredsstillende for mig i forhold til de ideelle dimensioner med 1,6 ratio. Problemet er bare, at der er et stort vindue ca. midt på den ene langside. Jeg kan sagtens bygge i hjørnerne ved frontvæggen og samtidig have fornuftig plads til at hænge op til førstereflektionspunkterne på væggene, men hvad stiller jeg op med det vindue i forhold til at ville opnå symmetri i rummet? Oven i købet har jeg en dør i den anden langsiden, skævt af vinduet, samt en masse andre ikke-symmetriske leder og kanter.

Så helt generelt - er det mere at foretrække, ikke at dæmpe kun i den ene side, for at undgå ulighed i refleksionen, og så bruge de ressourcer på flader der holder symmetrisk? Kan man gøre noget med diffusion måske?

Måske omhandler det kun om en dråbe i vandet, især når man i forvejen gør sig de kompromisser med så meget andet, men det kan sgu lige så godt gøres ordenligt, det som der nu er mulighed for. Jeg kunne måske godt have illustreret mit rums dimensioner og ting, men jeg stinker til al computer-illustration og jeg tror ikke, det er nødvendigt for forståelsen.

Mange tak!

Nyt svar