Nyt studie - Akustik / Skråvægge / Kip - problematikker

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
Scarwrist
Ass. tekniker
Ass. tekniker
Sted: Sjælland

Nyt studie - Akustik / Skråvægge / Kip - problematikker

Indlæg Skrevet: 24. feb 2015, 21:31

Hej kære kollegaer :dollargrin:

Vi står og skal flytte her d. 1/3 og derfor flytter jeg mit fantastiske studie med mig.
Dog er der lidt komplikationer i forhold til akustisk mm.

Som i kan se er der skråvægge og bjælker/åben kip:
Billede

Billede

Billede

Hertil havde jeg tænkt mig evt. at bygge clouds over mig, ELLER evt. at bygge et nedsænket loft og her evt. ligge det "oven" på bjælkerne", så disse stadig er fremme. Hvad ville i gøre? Og hvad ville i opsætte i forhold til loft?

Ligeledes har jeg et andet spørgsmål:
Jeg har en masse nye Bass Traps som jeg har bygget til det studie, jeg har nu. Hvordan ville i gøre med disse? Som i kan se på billederne ovenover, er det ikke særligt højt disse BASS TRAPs har mulighed for at hænge. Er det ikke bare stadig at smide dem på den lodrette væg op indtil selve skråvæggen begynder?

Billede

På følgende billede kan i se min 1. ide til hvordan jeg tænker at opsætte studiet (Målene er: 383x287).
Jeg er lidt ked af vokalboksen fylder så meget, og at symmetrien bliver "ødelagt" i rummet.

Billede

Håber i måske ville ha nogle gode inputs / tanker / fif omkring min situation.

På forhånd tak!

god aften derude :-D
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Nyt studie - Akustik / Skråvægge / Kip - problematikker

Indlæg Skrevet: 25. feb 2015, 08:06

Jeg synes det er synd at lave et nedsænket loft, så hvad med at bare dæmpe langs kip med 15 - 20 cm batts? Det vil have samme eller bedre lydmæssige effekt end et 4 cm nedsænket loft, men ikke æde så meget af højden. Sørg for at battsne slutter tæt til væggene dog. Så vil de fungere mere effektivt (da bassen ellers nemmere vil fise udenom og tilbage igen).

Derudover bemærker jeg, at du har sats dine væg batts op mere visuelt end lydmæssigt effektivt. Du bør fokusere med på hjørnerne og så kun sættes sidetraps op der hvor det er nødvendigt, f.eks. lige bag højttalerne, ved 1. reflektionspunkt og bag lyttepositionen på bagvæggen.

Billede
... men hele vejen og sluttende tæt (med liste og fuge), så der opstår et lufttæt rum over trapsne.

Så ville jeg droppe vokalboksen. Du får ikke bedre lyd med en lille boks i et så lille rum. I stedet sørg for at dæmpe lyd fra evt. computer og så må du bruge headphones under monitorering af indspilning. Så får du heller ikke ødelagt din symmetri og bagvægsreflektion.

Husk at hjørner på bagvæggene også bør dæmpes. Altid med batts og brug f.eks. Rockwool Terræn Erhverv, som har høj massefylde.
Brugeravatar
Scarwrist
Ass. tekniker
Ass. tekniker
Sted: Sjælland

Indlæg Skrevet: 21. apr 2015, 14:40

Hej Holger,

Så kom jeg lidt videre i teksten.

Tusinde tak for din respons! Jeg kan godt følge dig, og synes bestemt godt om dine råd.

I forhold til de TRAPS jeg skal hænge i loftet, skal de så bygges på en anderledes måde end dem jeg har på væggen i forvejen?
Skal man benytte noget til at holde "bedre" på isoleringen end det gør i forvejen?
Er 100mm nok i tykkelsen?

Hygge
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 21. apr 2015, 19:58

200 mm vil tage lidt længere nede i frekvenserne, dvs. nedre mellemtone og begyndende bas, så det vllle jeg vælge hvis der var plads. Men ellers er 100 mm udmærket til top, mellemtone og relativt langt ned i nedre mellemtone. Der er ikke nogen forskel på at hænge dem i loftet eller på væggen som sådan. Lyden er i princippet ligeglad med hvad der er op og ned.

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"