Lim og skumplader

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Joesbro
Medlem
Indlæg: 4

Lim og skumplader

Indlæg af Joesbro »

Hej

Hvilken lim eller anden form for påklistring kan jeg bruge til at sætte lyddæmpende skumplader op på en trævæg, uden at beskadige skumplasten i form af smeltning osv. Har prøvet med dobbeltklæbende tape, men pladerne falder af..

Tak på forhånd

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Jeg har for nylig brugt syrefri silikone. Helt standart i et hver byggemarkede.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Jeg ved det er en klassiker at sige i den her slags tråde, men... skum kan ikke lyddæmpe. Sorry to say so, men der findes som altid et overflødighedshorn af gode vejledninger lige her i det her forum, der kan give dig en ide om noget meget bedre end skum.
Skum kan se godt ud... måske... men det er så også stort set det!
:sweden:

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Furland skrev:skum kan ikke lyddæmpe.
Arh, det er måske lige at strække den... Det dæmper ikke i bunden.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mikkels skrev:
Furland skrev:skum kan ikke lyddæmpe.
Arh, det er måske lige at strække den... Det dæmper ikke i bunden.
+1 Skum dæmper lyden ekstremt skævt, useless, hør på en der har taget fejl og skaffet sig af med det hele igen. (mig)

Rockwool og eller terrænbats er vejen frem, der er masser af tråde på lydmaskinen på emnet, endda nogle fine guides også.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

mikkels skrev:Arh, det er måske lige at strække den... Det dæmper ikke i bunden.
Det kan da godt være! Til gengæld så har du ingen kontrol over dæmpningen af toppen af din lyd. Lyd er jo energi og for at energi kan kontrolleres, udfra det specifikke behov, så skal energiens bevægelse brydes/absorberes.
Skum er ikke et særligt porøst materiale, som derved i større grad vil reflektere diskant og mellemtone, da den jo slet ikke kan påvirke bas, med det resultat at du ikke har opnået det mindste ifht. dæmpning.

Jeg står hårdnakket fast på at det er et generelt ubrugeligt produkt i forhold til alt andet (æggebakker ej medregnet), medmindre du kun søger en "Look smart" faktor i dit studie!
Skulle der være kommet bedre på markedet over de sidste 3-4 år, så må du gerne linke inkl. fact-sheets, så jeg måske kan bøje mig i støvet!
Indtil da... Skum er ubrugeligt!

Lad mig bare være flink og linke til en af de mere brugbare "Sticky" tråde her på Lydmaskinen.
:sweden:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har lige kigget et par studiebilleder idag, og når man ser et stort liverum hvor der lige midt på væggen er placeret 6 skumplader så det ser smart ud, har man bare lyst til at klippe en XLR kabel og sige at vedkommende er for dum til at lege med lyd.

Skum er no-go!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar