5 Kvm Studie!

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
henriknygaard
Medlem
Indlæg: 33

5 Kvm Studie!

Indlæg af henriknygaard »

Hey Lyd Pro's!

Jeg står i den situation at jeg skal flytte til sommer, i det lille hus vi skal flytte i er der en lille tilbygning hvor jeg havde tænkt mig at få bygget et "studie"
Det er et meget lille rum så der kommer sikkert en del komplikationer, men jeg har lyst til at give det et forsøg. Selve rummet er bygget i mursten og så er der noget
cement på indervæggen så vidt jeg husker. rummet er 2 meter bredt og 2,7 meter langt. Man går ind af en tung isoleret dør og så er bagvæggen de 2 meter bred.
Min plan er at bygge mit eget bord der skal være ret dybt, med forhøjninger hvor højtalerene kan stå på så de følger guiden herinde med vinkel osv.

Mit store spørgsmål er med hensyn til akustik regulering! mine monitors er Prodibe Ribbon 8 Pro så der er jo en jævnt stor bas enhed i
skal jeg forvente at mit lille studie bare bliver en stor bas kasse, eller kan det klares med skum?
Jeg tænker at få en tømrer til at bygge rammer af træ med glasuld i som absorber. og evt beklæde hele bagvæggen, købe hjørne traps.
men jeg kunne måske også bare sætte absorber på alle flader derinde da det er så lille et rum, men så bliver det måske for isoleret?

Jeg kan lige tage et billede af stedet næste gang jeg kommer til bornholm, så er det måske nemmere at vurdere hvad der skal bruges.
Grunden til jeg søger jeres hjælp, er at jeg gerne vil have købt så meget af materialer som muligt før vi flytter ind, så det er lige til at gå igang med og ik bliver et evigheds projekt! :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Først og fremmest.. DROP SKUM! :)

Det er fint at få behandlet bagvæggen, men først vil jeg kigge på væggen foran dig, det er trods alt derfra lyden primært kommer. Dernæst reflektionen fra sidevæggene, lige der hvor du skulle sætte et spejl i den gyldne trekant for at kunne se enhederne.

Så ville jeg overveje en cloud, det er utrolig hvad det giver!

Når alt det er ordnet, så står du stadig tilbage med et meget lille lokale. Derfor vil det altid være bas problemer, måske har du meget, måske har du lidt, måske har nogle frekvenser nemmere ved at være i lokalet end andre, og det vil ændre sig meget bare du flytter dig 10-20cm frem og tilbage.

Ved at lave et bord dybt og stille dine monitors på (hævet) vil du stadig have en reflektionsflade på bordet. Så hellere et mindre bord og nogle stativer bag det, så der er så lidt reflektionsflade fra bordet som muligt.

Jeg har selv et meget lille værelse, og jeg drømmer om at få det større i fremtiden et andet sted. Når jeg er i tvivl, så bruger jeg mine Beyerdynamics DT770 pro, så er lokalet neutraliseret fra regnestykket. Men jeg vil ikke undværre én af tingene. (monitor/hovedtelefoner)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
henriknygaard
Medlem
Indlæg: 33

Indlæg af henriknygaard »

Tak for svaret Hald.

Jeg fik lige formuleret mig forkert, det jeg mente som bagvæg, er væggen bag højtalerne.
Har siddet hele aften igår og kigget på forskellige tråde og er nu helt oppe at køre over at komme igang med at bygge mig et lille studie.

Jeg tænker at få en tømrer til at hjælpe med at lave nogle rockwoll absorbers. og tror også der vil være en fin mulighed for at lave en cloud.

her i juleferien skal jeg derovre så tager jeg lige et billede så i alle kan se det.

Da det er et beton / cement gulv, er jeg nød til at have et gulvtæppe på for at gøre det hyggeligt (det er vigtigt for mig at få den rette atmosfære i mit studie)
men har læst at det kan give lidt problemer med at spise diskant.

Tror det er nemmere at få hjælp når jeg poster billede :D

ideen om at bygge et stort studie bord er droppet og har tænkt mig at modificere et gammelt skrivebord så det bliver lækkert.

Jeg har vedhæftet et billede, og vil gerne vide om der er nogle der har en billig løsning til den der skinne der sidder hvor man hviler armene?
Er der en DIY løsning på den? :D

Og så er jeg på jagt efter nogle ultimate stands ms 36, tror jeg de hed :)

Nyt svar