Cornertraps og dybe frekvenser

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kiholm
Medlem
Indlæg: 196
Sted: København

Cornertraps og dybe frekvenser

Indlæg af Kiholm »

Kære kloge lydmaskinister,

Jeg flyttede ind i nyt studie pr 1 juli i år, men synes generelt jeg har tendens til at mixe al for meget bass i min musik (jeg laver primært elektronisk musik i progressive house genren). Det var især tydeligt da jeg for nyligt færdigmixede en kommende udgivelse, som jeg synes lød fantastisk i rummet. Da jeg lyttede til mixet på andre højtallere og høretelefoner, blev det meget tydligt at alle bas-elementer generelt var mixet for højt.

På nuværende tidspunkt har jeg 4 basstraps hængende i hvert hjørne (de er hver især 1m terrænbatts, og dækker ikke fra gulv til loft). Ydermere er der lidt skum på væggene (tak til den tidligere ejer), og jeg har et sæt iso-pads, som allerede strammer lidt op i bunden. Rummet er ret lille (2,2 m højt, 2,7 m på den ene led og 3 m på den anden).

Jeg har tænkt mig at flytte de 4 traps, og placere 2 af dem bag højtallerne og de resterende på sidevæggen. Derudover vil jeg bygge corner traps der går fra gulv til loft.

Jeg har dog 2 spørgsmål i forbindelse med det:
1) Hvad er mest effektivt. At lave corner-traps af 2,5 x 1m terrænbatts eller skære en masse rockwool til trekanter og staple dem i hjørnet?
2) Er der andre ting jeg kan gøre for at få has på de dybere frekvenser?

Tusind tak for hjælpen, og ked af det lange indlæg :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Stablede trekanter af f.eks. 100 mm Terræn Erhverv fra gulv til loft. Trap alle 4 hjørner.

Hiv skummet af.

Har du nedsænket loft? 40 mm Rockfon Sonar Activity er et godt bud.

Derefter skal du kigge på din placering af højttalere og dig selv i rummet.

Du skal sandsynligvis stille højttalerne relativt tæt op mod frontvæggen og sætte dig selv omkring 38% punktet tilbage fra frontvæggen. Det vil give dig mest muligt bas.
http://www.onlinemastering.dk/images/01 ... o-full.jpg

Du kan så bygge et par broadband absorbers (i stil med GIK 244/Monster Traps), men ikke nødvendigvis på frontvæggen, i stedet på bagvæggen og 1 i hver side omkring førstereflektionspunktet.

Det er min erfaring, at du med højttalerne placeret relativt tæt på frontvæggen godt kan have den reflektiv, så længe du trapper bagvæggen.

Medlemsavatar
Kiholm
Medlem
Indlæg: 196
Sted: København

Indlæg af Kiholm »

Tusind tak for svaret Holger, det var lige så noget jeg var ude efter!

Jeg starter med at lave superchunks, så ryger skummet og derefter kigger jeg lidt nærmere på placering af højtallerne. De 4 terrænbatts der hænger i hvert hjørne er bygget efter broadband princippet, så dem kan jeg jo bare rykke rundt (brugte den kendte opskrift der efterhånden er blevet postet en del gange herinde). Alt afhængig af resultatet vil jeg helt sikkert overveje et sænket loft :)

Jeg har søgt lidt på forummet og allerede fået inspiration til at bygge superchunks. Hvad jeg dog er lidt i tvivl om er målene på trekanterne. Jeg har regnet mig frem til, at jeg kan lave 12 trekanter pr terrænbatt, som så måler 30x30x43 cm. Vil det være effektivt nok eller skal de være større? Rummet er i forvejen ikke særlig stort, så bliver de meget større kommer de til at tage rigtig meget plads (men alt afhængig af resultatet er det jo værd at overveje).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

jo mere masse jo lavere frekvens vil de virke ned til.

Medlemsavatar
Kiholm
Medlem
Indlæg: 196
Sted: København

Indlæg af Kiholm »

Alright, så hvis jeg laver chunks på 30x30x43 vil de have en max dybde på 21 cm, er det for lidt til for alvor at gøre noget ved de dybe frekvenser?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ville ikke lave dem mindre dybe end en halv meter på det dybdeste sted.

Medlemsavatar
Kiholm
Medlem
Indlæg: 196
Sted: København

Indlæg af Kiholm »

Jeg skal lige være sikker jeg forstår, hvad der menes med en halv meter på det dybeste sted (sorry!).

Ville det være nok at bruge disse mål? Eller skal de 35 cm være 50 cm (så tror jeg nemlig de optager alt for meget plads i et i forvejen lille rum)?

Billede

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo mere, jo bedre.

Ja, de 35 burde være 50 cm eller mere hvis den skal tage bare lidt ned i bassen ellers tager den mest i nedre mellemtone.

Jeg har pt. 50 RW/1,3 gips/5 luft/10 RW/5 luft/1,3 gips på det dybeste sted i trappen, hvilket gør at den er ret effektiv ned til 120 Hz og derefter gradvist ruller af.

Mit nye studie (2015) får 3mm perforeret træfiber/70 cm RW/5 luft/1,3 gips/100 luft/mursten, altså en lidt anden konstruktion. Pga. masonitten og den øgede mængde RW går jeg væk fra 50 mm og bruger i stedet 100 mm Terræn Erhverv.

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Hvis der også skal være lidt fornuft og økonomi ind over det, så ville jeg lave alle bats til 4 trekanter uden spild - ligesom jeg gjorde da jeg lavede videoen.

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=41404

De vil så blive asymetriske 50 x 60 og ca 35 cm dybe.
Hvis du laver rammen ligesom jeg gjorde, så giver det ekstra 45 eller 50 mm tykkelse (alt efter om du bruger tærrenbats eller alm rockwool) altså ca 40 cm.

Jeg havde rigtig gode resultater ud af det, fik dog aldrig lavet målinger, men du kan tydeligt høre forskellen på videoerne.

Som du selv skriver, så har du et meget lille rum.
Det bliver, uanset hvad du gør, aldrig optimalt og du vil altid have nogle problem frekvenser i bunden, det eneste du kan gøre er at lave det så godt som muligt.

Inden længe kommer jeg med en opdatering hvor jeg har lavet en sænket loft - ment som et billigere alternativ til Holgers Rockfon loft.
Denne gang er der dog målinger med og de vil forsætte mens jeg forbedre akustikken - jeg har ligesom dig et lille rum på 3,5 x 3,5 meter.

Jeg skal til at eksperimentere med tunet bas absorber, men ligesom alt andet, fungerer disse også bedst i lidt større rum.
Men forhåbentlig kan de udbedre en lille smule på en kæmpe 90 hz pukkel jeg har.

Hvis du ønsker at gå lidt mere planlagt til værks, kan du kontakte J.H. Brandt der kun tager 600 $ for at lave en professionel plan for dit rum.

http://www.jhbrandt.net
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Kiholm
Medlem
Indlæg: 196
Sted: København

Indlæg af Kiholm »

Igen, tusind tak for input!

Jeg er mere eller mindre klar til at kaste mig ud i projektet, men har dog et sidste spørgsmål. Jeg har læst mig til at flexibatts også kan bruges til cornertraps, men er selvfølgelig godt klar over terrænbatts giver mere. Men er der nogen der kan svare på, hvor meget mere det giver? :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

De har over 3 gange mindre massefylde end Terrænbatt Erhverv, så det er næppe en god byttehandel.

Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Indlæg: 324
Sted: København

Indlæg af Nappe »

Holger kan du ikke lige uddybe dette?
"Jeg har pt. 50 RW/1,3 gips/5 luft/10 RW/5 luft/1,3 gips på det dybeste sted i trappen, hvilket gør at den er ret effektiv ned til 120 Hz og derefter gradvist ruller af.

Mit nye studie (2015) får 3mm perforeret træfiber/70 cm RW/5 luft/1,3 gips/100 luft/mursten, altså en lidt anden konstruktion. Pga. masonitten og den øgede mængde RW går jeg væk fra 50 mm og bruger i stedet 100 mm Terræn Erhverv."
Har selv et rum ca samme størrelse og jeg har et dyk omkring 90 hz...
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har du også et dyk ved ca. 45-50 Hz?

Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Indlæg: 324
Sted: København

Indlæg af Nappe »

Nej der har jeg sjovt nok et boost, men det passer vel også fint med den halve bølgelængde?
Den nederste graf er fasen.
Vedhæftede filer
room + phase.jpg
room + phase.jpg (77.53 KiB) Vist 1643 gange
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ah, ja. Det er desværre forventeligt. Er det kun et 10 dB dyk ved 90 Hz? Det er faktisk ikke så slemt, selvom +/- 3 dB ville være optimalt, så er det næsten umuligt at opnå i virkeligheden. Det er ægte nuller der er dybt problematiske. Et 10 dB kan man arbejde på med målrettede traps (Helmholz/SLAM! eller lign.).

Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Indlæg: 324
Sted: København

Indlæg af Nappe »

det er jo taget med 12 db/octavce smoothing så man kan ikke se nullerne, men de er der.
Utroligt hvad man kan opnå ved at flytte lidt rundt. Fik rykket monitors tættere sammen så de danner en ligevinklet(ca) trekrant med lytteposition. Jeg har PT ca 12-15 db udsving på det laveste dib og højeste peak ved 12db/octave. Uden filter er det noget andet :-( Så vidt jeg kan se hvis jeg laver en gennemsnitlig spl er dib kun omkring 5-7 db
Vedhæftede filer
room corrected.jpg
room corrected.jpg (61.3 KiB) Vist 1620 gange
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Indlæg: 324
Sted: København

Indlæg af Nappe »

jeg har desværre også en del fase dibs ser det ud til omkring 4-5 khz.....Smider også snart nogle billeder af rummet.
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Nyt svar