Lyd-isolering i etage-adskillelse

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Eicen
Medlem
Indlæg: 1568
Sted: 2700 Brønshøj

Lyd-isolering i etage-adskillelse

Indlæg af Eicen »

Hey

Jeg er ved at etablere et lille projekt-studio i min kælder, under stuen.
Ved normalt arb. niveau, er overhøret til stuen, lige højt nok - jeg vil derfor gerne begrænse det til det mindst mulige.

Jeg er klar over at det aldrig bliver 100% isoleret, og at især det lav-frekvente bliver svært at gøre noget ved, da det bliver overført mange steder, via husets konstruktion. Men som det er lige nu, hører man en del mellemtone ovenpå.

Huset er en murermester-villa fra 1927, og etage-adskillelsen består derfor af 20cm træ-bjælker med ler-indskud.

Jeg har lavet en simpel tegning af gulvets kontruktion, som det er nu (øverst), samt 2 løsningsmodeller.
Jeg tænker at den nederste er mest aktuel, da man på den måde vil kunne isolere gips-pladerne fra bjælkerne, og på den måde overføre mindst muligt.
Det er også klart den dyreste, og mest besværlige at udføre, rent praktisk.
Derfor vil jeg gerne høre om der er nogle her på forummet, der kan svare mig på om det er besværet og merprisen værd, kontra den dæmpning jeg får ud af det?

Inden nogle siger "nedhængt loft" skal jeg lige gøre opmærksom på at højden til undersiden af bjælkerne, er ca 2m - så det er desværre ikke en option.

Det drejer sig kun om lyd-dæmpning udad til, ikke akustisk regulering af selve rummet :)

Tak :)
Vedhæftede filer
Etage-studio_1.jpg
Etage-studio_1.jpg (84.81 KiB) Vist 1582 gange

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Det er et kæmpe arbejde
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil nok vælge løsning 1, dvs. så meget Terrænbatt (min. 100 mm Terræn Erhverv) og gips som muligt for at dæmpe mellemtonen.

Jeg er ikke overbevist om at et gummiophængt gipsloft (løsning 2) nødvendigvis vil give dig hørbar ekstra lydisolering, selvom de således forsøges afkoblet fra bjælkerne. Det kan i stedet risikere at fungerer som en membran der sender energi i begge retninger. Og med den løsning vil du helt sikkert få mindre terrænbattisolering. Bjælkerne vil i sig selv alligevel altid transmittere lyd/bas/trinstøj.

Uanset hvad, så husk at fuge godt alle vegne med ikke-krakelerende fuge eller skumfuge hvis der ikke er risiko for fugt (fug langs batts og bjælker og i gipssamlingerne), da lyden finder den nemmeste vej og selv et meget lille hul/revne vil betyde et stort tab af dæmpningsevnen.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 888
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg har lavet den øverste (mellemste) løsning i min kælder. Dog kun med et lag gips. Det dæmper sgu ikke ret meget. Man kan tydeligt høre folk gå rundt ovenpå og snakke osv. Selvfølgelig ville et lag gips til kunne dæmpe lidt mere, men jeg tror ikke, det ville gøre underværker. Jeg har brugt flexibatts. Måske ville terrænbatts kunne dæmpe bedre.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Terrænbatts er bedre, men som sagt tidligere, så vil lyden transmitteres gennem bjælkerne.

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Med 2 meter til underkant bjælke er det korte svar at der desværre ikke er noget at gøre uden at miste lofthøjde.
Ligesom Holger skriver går lyden igennem bjælkerne.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Heiden
Medlem
Indlæg: 115
Sted: Amager

Indlæg af Heiden »

Ville gips omkring bjælkerne kunne tage noget af støjen, så du får lidt større bjælker, men stadig har lidt lofthøjde?
Vi har fået blæst papiruld ind i vores gavlvægge og det har isoleret (både kulde og lydmæssigt) rigtig godt og var supernemt (de laver små huller og blæser det ind). Det har vi overvejet imellem stueplan og 1. sal pga lyd.

Heiden

Nyt svar