Lav bas ved lytteposition - vil flere basstraps hjælpe?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
bjarkebech
Medlem
Indlæg: 15

Lav bas ved lytteposition - vil flere basstraps hjælpe?

Indlæg af bjarkebech »

Hej kære venner på Lydmaskinen

For et år siden flyttede jeg i lejlighed, og det er også rigtigt dejligt - i hvert fald hvis man er døv.
Efter at have flyttet ind og hørt musik på moderate niveauer (syntes jeg) fik jeg gentagne klager fra min overbo, der kunne "høre den der baslyd der", hvorefter jeg skruede rigtigt meget ned.

Det var meget bemærkelsesværdigt for mig, at selv efter jeg havde sat 4 GIK Soffit bass traps stablet op i de to forreste hjørner var de lave frekvenser markant højere bag i lokalet i forhold til foran. Da jeg sidder nogenlunde 2/3 foran i rummet (tæt på højttalerne) er det jo klart, at bassen må forplante sig bagtil. Hvad jeg så undrer mig over er, hvorvidt 4 ekstra lignende bass traps i baghjørnerne vil hjælpe.

Idealet for mit vedkommende ville jo være, at der efter flere traps ville komme så meget ekstra bas i min lytteposition, at jeg kunne skrue ned for bassen på højttalerne, så min overbo ikke er så generet, og at jeg samtidig kan høre højere og mere præcis basgengivelse - everybody wins!

Men kan det overhovedet betale sig for mig at sætte de ekstra traps op? Vil forskellen i min lytteposition overhovedet være mærkbar?

Er godt klar over at flere basstraps altid hjælper, men spørgsmålet er, hvor effektive de ekstra vil være, eller om der skal endnu mere til.

Giv endelig feedback på placering af højttalere, bord, traps og eventuelle nye traps. Kan jeg gøre mere for det her rum?

Har vedhæftet et billede og en plantegning.

Tusind tak
Bjarke
Vedhæftede filer
Billede af forenden af rummet
Billede af forenden af rummet
photo-2.jpg (135.06 KiB) Vist 1162 gange
Plantegning
Plantegning
Plantegnin.png (19.58 KiB) Vist 1160 gange

Default avatar
bjarkebech
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af bjarkebech »

Har også et par målinger med Room EQ Wizard
Vedhæftede filer
overlay.png
overlay.png (48.51 KiB) Vist 1153 gange
måling-for-i-rum-genelec-2-bass-traps-foran.png
måling-for-i-rum-genelec-2-bass-traps-foran.png (36.56 KiB) Vist 1155 gange
måling-bag-i-rum,-genelec-2-soffits-foran.png
måling-bag-i-rum,-genelec-2-soffits-foran.png (37.64 KiB) Vist 1152 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror ikke det vil hjælpe spor i den helt dybe bund.

Subbunden kan man normalt slet ikke trappe sig ud af. Det er alene rumdimensioner, placering og evt. målrettet membranabsorption, som har en effekt der.

Optimalt set burde du have et større og anderledes dimensioneret rum, som normalt er den bedste løsning for de helt dybde frekvenser. I praksis p.t. vil alene en anden/bedre placering af højttalerne og af dig selv i rummet gøre den største forskel. Nu siger jeg "i praksis", men måske har du ikke så meget valg mht. placering.

Default avatar
bjarkebech
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af bjarkebech »

Tak for det hurtige svar Holger :)

Nå for pokker, det var da ærgeligt. Så må jeg vel bare acceptere, at alle rum har sine fejl.

Det er også godt at drømme til engang når pengepungen tillader at bygge eget...

Men du nævnte målrettet membranabsorption - ville et produkt som GIKs Scopus traps hjælpe? Jeg tænkte på fx to T70'ere og to T40'ere hængt op langs min bagvæg.

De er desværre pisse dyre, så hvis man kunne bygge sådan nogen selv vill jeg være lykkelig. Er det muligt?

Spørgsmålet er bare, om det så kan betale sig. Har vedhæftet en ny plantegning med min ide.
Vedhæftede filer
Plantegnin-2.png
Plantegnin-2.png (21.31 KiB) Vist 1071 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bjarkebech skrev: Men du nævnte målrettet membranabsorption - ville et produkt som GIKs Scopus traps hjælpe? Jeg tænkte på fx to T70'ere og to T40'ere hængt op langs min bagvæg.

De er desværre pisse dyre, så hvis man kunne bygge sådan nogen selv vill jeg være lykkelig. Er det muligt?

Spørgsmålet er bare, om det så kan betale sig. Har vedhæftet en ny plantegning med min ide.
Det kan muligvis hjælpe, men har du deciderede nulls (som det nærmest ser ud til), så bliver det op ad bakke. Jeg tvivler på at det er pengene værd.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »


Default avatar
bjarkebech
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af bjarkebech »

Holger skrev:Det kan muligvis hjælpe, men har du deciderede nulls (som det nærmest ser ud til), så bliver det op ad bakke. Jeg tvivler på at det er pengene værd.
Okay, så det vil sige, at bass traps (eller måske kun membrantraps) kun hjælper på peaks?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

De kan også hjælpe på dyk, men ikke deciderede nuller. Et null er nærmest som minus uendelig. Hvis du kaster en 3-6 dB forbedring (hvilket er ca. hvad en trap ofte vil kunne hjælpe) ind i minus uendelig, så er du stadig lige vidt. Et null kunne f.eks. skyldes gulv til loft højden, og så nytter det heller ikke noget at sætte en trap på væggen i det hele taget.

Rummets dimensioner og konstruktion, samt lytteposition, er alfa & omega. Der er ingen vej udenom. For at kunne kontrollere en subfrekvens på f.eks. 40 Hz, så kræver det noget a la 17 meters hårdt komprimeret Rockwool. Derfor er membranabsorption et bedre bud, men et særdeles besværligt og (økonomisk) usikkert projekt.

Default avatar
bjarkebech
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af bjarkebech »

Det giver god mening.

Tusind tak for hjælpen så. Jeg bider det i mig :)

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

47 Hz resonans.

L (bølgelængde) = V (lydens hastighed) / F

heraf

L = 330 m/s / 47 = 7 meter

Det er for en HEL bølgelængde. Resonans opstår når dimensionen svare til en halv bølgelængde.
Der er også resonanser ved bølgelænger på at mutipla af halve bølgelængder = 47, 94, 141...

Så det ligner dit problem ligger i længden på 3,5 meter, dvs længde retningen på rummet.
Der ser ud til at være hårde overflader i begge ender af rummet, hvilket betyder at energien i lysen rejser frem og tilbage fra endevæg til vindue, og ikke i væsentligt grad bliver absorberet selvom du har basstraps i hjørner, absorberer de ikke meget af den energi som bølger frem og tilbage mellem endevæggene.

Du kan have tilsvarende problemer på den anden led, mellem sidde vægge.

F = 330 / 2,87 = 115 Hz, og harmoniske 330Hz, 445Hz osv.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Nyt svar