Dæmpning af bund i studie - what more can we do?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Dæmpning af bund i studie - what more can we do?

Indlæg af Eskobar »

Hej :)

Vi har haft en lille vandskade i studiet (intet udstyr kom noget til) og meget passende besluttede vi at optimere akustikken nu vi alligevel skulle til det.

Der har altid være et problem med bunden og det er her vi sætter hårdt ind, men hvad kan vi gøre mere end det vi gør?
- Vi hænger vores basstraps mere korrekt op (10cm fra vægge) på alle reflektionspunkter (rammer med tærrenbatts)
- derudover har vi lavet superchunks i alle hjørner (a-batts)
- gulvet er beton med væg til væg tæppe på
- loft er med rockfon
- Vi har en dør som resonerer, den skifter vi ud til en mere massiv og tungere dør.
- Vi havde en radiator bag monitors, som "spillede lidt med", den har vi fjernet.

Hvad kan man mere gøre i sådan et firkantet betonrum, for at dæmpe under 100hz?

P.s alle vægge og lofter er af beton.

Jeg har læst en del i Studiebygning og Akustik, men kan ikke lige gennemskue præcis hvad jeg mere kan gøre.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Hey der i vandland..
Kan være I har en del low-end refleksioner, som kører rundt i rummet og er svære at tæmme alene med de umiddelbare placeringer af traps og absorbers.

Andre muligheder uden de store omkostninger:
Cloud(s)
Rykke rundt eller vende hele setup
Ændre rummets refleksioner vha. rum-delere, reoler eller store møbler

Etablere et akustisk gulv - (uanset hvad det koster)


Tilgangen er selvfølgelig forskellig, afhængig af om rummet er et all-round øve-optage rum eller om det primært skal fungere ifht. monitorering fra fikserede højtalere og et sweet spot.

Herunder nogle eksempler på optimale forhold i rummets dimensioner, som er værd at bemærke (hxbxd)
1.00 1.14 1.39
1.00 1.28 1.54
1.00 1.60 2.33
Se mere på: http://www.acoustic.ua/forms/rr.en.html

Og se evt. meget mere her: http://ethanwiner.com/acoustics.html
hvor man bl.a. kan læse lidt om at gulvtæppe kan gøre rummet mere boomy og få et klaver til at lyde dårligt :)


-

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Wow tak for brugbare svar. :shock:

Vores rum er 2,30 x 3,7 x 5,45 meter HxBxL . Lige nu sidder vi på den lange led, men vi har snakket om det måske ville hjælpe at sidde på den korte led i stedet. Er der noget at hente ved at sidde på den på den korte led?

- Glemte at nævne Clouds - det har vi også allerede.
- Vi har ikke sååå meget plads i rummet, så det er semi proppet med ting.

Det med gulvet må vi lige overveje igen, det er klart noget vi har talt om før.

Vi stræber efter et ærligt sweetspot, men det er satme ikke nemt.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Er ret sikker på, at "den lange led" næsten ALTID er at foretrække
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

jakobole skrev:Er ret sikker på, at "den lange led" næsten ALTID er at foretrække
Kan ikke huske hvor, men synes at have læst noget om at der kunne være fordele ved at vende på den korte led, men kan være jeg tager total fejl. Må lige se om jeg kan finde det igen.

Det virker også mere logisk for mig at vende på den lange led, skal det lige siges.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Rum-dimensionerne er da ikke helt ude at skide, det kunne være meget tættere på hinanden eller på det dobbelte.
De planer du allerede skriver om synes jeg lyder fornuftige.
Du nævner ikke noget om placering af monitors. Hvilke monitors er det, og hvor har de stået tidligere?
"Der har altid været et problem med bunden", har du nogen måling eller noteret noget omkring specifikke frekvenser? Har du dimensionerne imod dig, så kan du ikke trappe dig ordentligt ud af specifikke problem-frekvenser, men måske nærmere udjævne dykket eller peaket med kraftig bass-trapping (superchunks, cloud/komplet loft og hvad der ellers er nænvt allerede). Som skrevet synes jeg ikke umiddelbart dimensionerne er så meget imod dig.

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Christoffer I. N. skrev:Rum-dimensionerne er da ikke helt ude at skide, det kunne være meget tættere på hinanden eller på det dobbelte.
De planer du allerede skriver om synes jeg lyder fornuftige.
Du nævner ikke noget om placering af monitors. Hvilke monitors er det, og hvor har de stået tidligere?
"Der har altid været et problem med bunden", har du nogen måling eller noteret noget omkring specifikke frekvenser? Har du dimensionerne imod dig, så kan du ikke trappe dig ordentligt ud af specifikke problem-frekvenser, men måske nærmere udjævne dykket eller peaket med kraftig bass-trapping (superchunks, cloud/komplet loft og hvad der ellers er nænvt allerede). Som skrevet synes jeg ikke umiddelbart dimensionerne er så meget imod dig.
Nu er alt fjernet fra lokalet, men når vi har udstyret oppe bruger vi genelec 8050a og de er placeret i korrekt position i forhold til lyttepostion (38 procent reglen +/-)

Jeg har målinger fra da vi var oppe at køre, men de er på vores studie computer som er til opbevaring - prøver at finde dem frem når jeg lige har tid.

Vi vil klart overveje om væg til væg tæppet ikke skal udskiftes med en solid omgang epoxy maling, da jeg har læst at tæppet godt kan komme til at dræbe lyden på en dårlig måde.

Det kan være at jeg skal nævne hvad vi har af ting til regulering:
5 stk. 120x120 traps med 100mm tærrenbatts
9 stk. 120x60 traps med 100mm tærrenbatts
2 stk. 60x60 traps med 100mm tærrenbatts
4 stk. 120x30 traps med 100mm tærrenbatts
Superchunks i alle 4 hjørner ( 1 af disse er mobil med hjul, da der er en dør i det ene hjørne)

Vi har en stor vokalboks hvor vi håber der er et par traps i overskud som vil kan bruge der.

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Her er et par målinger af lokalet med vores "gamle" setup inden vandskaden. Havde tænkt at lytte position skulle være samme sted (38 procent reglen). Beklager hvis målingerne eller graferne ikke er helt tip top, men det er lavet efter bedste evne. Målinger er lavet i lytteposition. Især den 30hz peak der laver ballade og det er umuligt at arbejde med sub frekvenser med den. Så er der en masse dyk osv. Nogen der kan fortælle mig hvad vi skal gøre for at få ordenlig lyd?

Vi har forresten også haft et andet problem hvor fx. en kick eller bas ændrer tone når man rykker lidt rundt i rummet. Ikke noget problem lige i sweet spottet, men hvis man står op eller bevæger sig rundt kan man tydeligt høre at tonen ændrer sig i den dybe ende - især når man spiller lidt højt.

Billede

Billede

Billede

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis målingerne er lavet med noise filer, og det går jeg ud fra de er:
Det peak ved 30 hz er med 99% sikkerhed pga. rummet, altså en resonansfrekvens som rummet har. Jeg vil foreslå at du finder en anden lytteposition, og dermed et bedre kompromis. Jeg har selv de her problemfrekvenser i min nuværende lytteposition:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=486650#p486650

Dvs. 3 kraftige dyk i bassen men de er heldigvis forholdsvis snævre. Jeg mener iøvrigt du skal gå efter så lidt smoothing som muligt, din måling er vist med 1/12 Oktav smoothing. Du får mig bekendt en mere retvisende kurve ud af at vælge et højere(lavere?! :) ) tal som eksempelvis 1/48, hvis nu du går igang med at måle med den nye akustik i rummet.

Det jeg er nogenlunde tilfreds med i mit rum er at frekvensresponsen groft sagt er indenfor +/-5dB over hele linjen, pånær omkring 5-6 relativt snævne frekvenser. Jeg har iøvrigt gulvtæppe på.

Omkring det med at finde en anden lytteposition:
Jeg har i mit eget rum observeret at jeg har nogle kraftige bass-resonans punkter i mit rum, det er vel ca. omkring 50-100 cm ud fra hjørnerne. Det er for mig sjovt at observere at eksempelvis 50 hz virker kraftigt i det ene resonans punkt, men ikke i det andet, der er det måske nærmere 40, osv. Det handler om at lære rummet at kende, og mit rum er langt fra perfekt.
Jeg vil næsten sige at det mest irriterende dyk jeg har er det omkring 200 hz, da mine reference-højtalere gengiver den diametrale modsætning af mine monitors, og derfor lyder det område meget hurtigt meget boomy på det materiale jeg har siddet og arbejdet på igennem flere uger, når jeg lytter det på mine reference-højtalere. Men der er så meget andet musik der lyder boomy på dem, så igen, det handler om at kende det man lytte på og rummet. :)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

hmm, det er da pudsigt. Jeg har bl.a. også nogle Genelec :) dvs. 8040a.
Mit rum er nogenlunde som jeres i størrelsen, og jeg har selv den oplevelse at Genelec er ganske powerfulde under 40Hz. Ingen brug for sub-woofer her! Havde faktisk også 8050a på prøve, men syntes de var for kraftige/store til mit nuværende rum.

Ligesom på 8040 kan man eksperimentere med Tone Control på bagsiden af monitorerne, og evt. justere Bass Roll-off jf. responskurverne som kan ses i Genelec manualen, har I leget med det?
Hvis ikke I har eller kan finde Manualen og Setup-Guide, så har jeg dem liggende og kan maile dig - send en PM i så fald:)

Bortset fra det, har jeg selv haft bedst oplevelse med mine 8040 uden brug af Tone Control, ved at placere dem på stands i lyttehøjde +5cm, tiltet ca. 5 gr. nedad., og med 75 cm. til bag- og sidevægge. Siger ikke det er en generel løsning, blot hvad der har virket for mig.

- - -

Ifht. responskurverne du har vedlagt synes jeg godt det kan ligne, at der (var) kraftige 'stående bølger' netop omkring de ca 30Hz.

Standing waves, er summen af samme bølge der reflekteres med omvendt fase, og således øger styrken i frekvensen.
Standing waves, kan fremkomme hvis afstanden mellem to eller flere forskellige flader i rummet er det dobbelte eller en faktor af lydbølgens fysiske længde.

Mulig løsning: Flyt rundt på traps, justér vinkler, afstande og placering af monitors.

Mht. om målingerne er foretaget med noise-filter eller sweep kunne jeg godt tænke mig at vide mere om, hvad der er bedst egnet til formålet. Umiddelbart tænker jeg at et sweep er at foretrække for en øjeblikkelig og præcis IR-respons, hvor et noise-filter giver en mere ukurant afbildning ifht. peaks og dyk (?)

Ellers er jeg for så vidt enig med det Christoffer skriver :)

Nyt svar