Nogen som har prøvet rockwool rørskåle til corner traps?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Nogen som har prøvet rockwool rørskåle til corner traps?

Indlæg af Morten B »

Ja, simpelt spørgsmål egentlig:

Er der nogen som har prøvet at bruge Rockwool rørskåle til at montere i hjørner? Det er sådan nogen her jeg tænker på:

http://www.alt-vvs.dk/54x40mm-rockw-alu ... ricerunner

Jeg tænker det kunne se meget fedt ud monteret oppe under loftet, og med den variant jeg linker til ville man få 80 mm rockwool, med luft imellem. Jeg ved ikke hvor nemt det er at beregne hvor langt ned sådan en løsning dæmper, men som altid er det vel massen der bestemmer?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Alutapen ødelægger vel trap-effekten?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Den kan man pille af, så vidt jeg ved. Jeg overvejer dog at lade alutapen sidde på, da det kun er bas jeg er ude på at regulere.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men hvor mange af de ruller vil du proppe i hjørnerne? 8cm rockwool dæmpning dæmper mest fra ca. 1kHz og op. Det har muligvis en minimal effekt i bunden, men der skal meget masse til for at få ordentligt fat i bass-bølgerne.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, det har du nok ret i. Man kan få dem med 100mm rockwool, hvilket så giver 200mm i alt (doh!), men dem kan jeg ikke lige finde i løssalg nogen steder.

Kan godt være jeg har overtænkt effekten af det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Formlen er iøvrigt her:
Dæmpningsfrekvens findes ved at sige lydens hastighed (343 meter i sekundet) divideret med bølgelængden målt i meter (findes ved at gange dæmpningens tykkelse med 4, da rockwool dæmpning som udgangspunkt virker ved den kvarte bølgelængde).
I dit tilfælde hedder det 343/0.32 = 1071 Hz

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og så var jeg ved at skrive noget mere om at en 10cm tyk "standard" absorber virker bedst fra omkring 850 Hz og op, men dermed ikke sagt at den ikke virker længere ned af i spektret. Det er rart at have formlerne, men igen kommer man nok længst med at lytte (eller tage sig en ingeniør-uddannelse indenfor akustik).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har en halv meter af den mest kompakte men stadig absorberende Rockwool for at tage lidt i bassen, så sådan en bette rørskål med hul i gør med garanti ikke en skid dernede. ;-)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Nej nej, ok, godt ord igen :dollargrin:

Jeg har to store superchunks som er 60 cm dybe i to af hjørnerne, så helt skidt står det ikke til. Men jeg kan godt se at jeg nok ville få mere ud af at fylde de store indbyggede skabe som står bag mig med rockwool og så sætte en ramme med stof ud over.

@ Kristoffer: Nej, 1000 hz og opefter opfører sig allerede rigtig pænt, så der behøver jeg ikke rigtig behandle lige nu. Måske en gang når jeg får en bedre forståelse for akustik, men ind til videre er jeg allerede tilfreds. Men tak for formlen og udregningen.

Nyt svar