Akustik-regulering med møbler!

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Akustik-regulering med møbler!

Indlæg af GoatSonds »

Jeg kunne godt tænke mig at min stue var en smule mere lyttevenlig, men jeg har ikke lyst til at hænge basfælder op over det hele. Kan i hjælpe mig med at finde på møbler og placeringer rundt omkring, som kunne gøre bare en smule?

Faktisk blev jeg overrasket over hvor få problemer med kamfilter og bass build-ups der er i den nuværende opstilling da jeg flyttede ind, men jeg har lidt lang efterklang i 800-3kHz området, samt et lille build-up omkring 180Hz, men det er faktisk ikke rigtig hørbart i sweetspottet (foran sofaen, faktisk lidt væk fra den retvinklede trekant).

Jeg har lavet en lille skitse af min stue i Floorplanner, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at få den til at vise målene på billedet, så dem lister jeg lige op:


------------------------------------------------------------------------------ 4,90m
3,90m Billede 2,70m
------------------------------------------------------------- 2,90m


Håber i kan hjælpe :P

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der skal ikke så meget materiale-tykkelse til for at hjælpe fra 800 og op. Normale 10cm tykke broadband absorbers virker netop bedst fra 800 hz og op, fordi de 10cm svarer til den kvarte bølgelængde. Det kan være der kan hænges noget reol op omkring bagvægs-refleksionen, og så fylde den med diverse tykke ting. Det burde hjælpe.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Cool :-) jeg vil også være åben for idéer til at gøre nogle absorbere pæne, så de ser ud til at være en del af indretningen

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En anden mulighed, omend det bliver tungt, omstændigt og jeg tvivler på hvor meget effekt det reelt har:
Lave en reol der fylder......... 30-40cm ud fra væggen, have en tynd træplade 20cm ude, og fra den og ind kan du have 10cm batts og så 10cm luft hen til væggen. Det var også en mulighed at man satte noget lys bag ved den her reol, så reolen afsluttes med 10cm batts der har en trækant i siderne og stof på den flade der vender ud mod væggen, og så hænger 10cm e.l. fra væggen, nok til at lyset kan spredes.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Det er måske ikke nogen dårlig idé med reoelen :)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Måske kan du bruge absorbere som bagbeklædning i bogreoler? Så kan man ikke se dem. Men bøgerne foran virker nok mere som diffusorer, så det er spørgsmålet om der kommer noget at absorbere. Måske, hvis man fik dem vinklet helt rigtigt.

Måske hjørne bog reoler, med basstraps som bagbeklædning?

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Er der nogen der kender til et program til mac, der kan beregne hvordan man skal lave diffusere som passer til rummet og de frekvenser man skal ha diffuset?

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg skal faktisk ha lavet et "katte landskab" til min kat. Måske kan man gøre noget smart her? Det skal sådan set bare være noget min kat kan få lov at kravle rundt på :)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

GoatSonds skrev:Jeg skal faktisk ha lavet et "katte landskab" til min kat. Måske kan man gøre noget smart her? Det skal sådan set bare være noget min kat kan få lov at kravle rundt på :)
Hofa har bass trap ruller i forskellig højde, et par af dem og det ligner et kradse træ :lol:

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Haha nice :-D

Nyt svar