Byg selv studiemøbel vs. få det lavet af en professionel ??

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Daniel B.
Medlem
Indlæg: 249
Sted: Lyngby

Byg selv studiemøbel vs. få det lavet af en professionel ??

Indlæg af Daniel B. »

I længere tid har jeg villet have et ordentlig studiemøbel. Nu hvor jeg har fået fingrene i noget fornuftigt gear, så er det jo oplagt at få sig et godt studiomøbel, og ikke bare et bord fra Ikea
Derfor har jeg kigget rundt på nettet efter et.... Men jeg er endnu ikke et støt på et jeg synes der er fedt/ passer ind, eller noget der er til at betale. De fleste møbler jeg har fundet koster ca. 20 gange så meget som et ellers meget pænt Ikea-bord, og det synes jeg ikke lige jeg kan punge ud lige pt :) . Hvad gør jeg?

Jeg har overvejet at få en professionel til at lave et custom made møbel. Dog koster det jo sikkert ligeså meget (hvis ikke mere) og så kender jeg ingen firmaer der gør den salgs. Derfor fik jeg den tanke, at jeg måske kunne lege handyman og selv skrue et eller andet sammen. Dog er jeg meget usikker på hvordan det vil gå, da jeg er en spasser med skruetrækker og hammer.

Vil meget gerne høre hvis nogen har erfaringer med det ene eller andet :)

På forhånd tak.
[color=#BF0000]Daniel Barylak

:: pronk@hotmail.dk ::
[/color]

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg tror ikke du skal være så bange for at f.eks. kombinere et IKEA køb med at udvide og bygge videre på det selv efter dit eget hovede. Jeg mener Michael herinde fra selv har gjort noget lignende.

Og ja, at få en møbelsnedker til at flikke noget sammen til dig vil koste dig boxen!

Kig også i DBA. Der er nogle gange nogle til salg.

Aage sælger også den slags.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
jacobhr
Medlem
Indlæg: 47
Sted: Århus C

Indlæg af jacobhr »

Hejsa

Jeg og to andre har skrevet speciale i lydstudie og har som en del af det bygget alt selv. dvs. studiebord og bats til akkustik + div.
Jeg mener, at vi for bordet brugte 3-4000kr med alt. Det kræver selvfølgelig at man kan skrue, save og banke lidt, men det kan i hvert fald sagtens laves til billige penge...
Vi kiggede selv i starten rundt på nettet for at finde borde til studier, men de er meget dyre, men også fede og vores budget tillod ikke at bruge så mange penge, så vi byggede det selv...
Vi er lige nu igang med at skrive det ned på tekst til vores rapport, så derfor har jeg ikke noger klart lige nu, men vi skal være færdige om 3 uger ca. så der vil der være en beskrivelse klar og lidt billeder til at illustrere det, hvis du eller andre kunne være interesseret i det :)

tjek http://www.dfl-ollerup.dk her er der et link på forsiden til det nye studie, hvor der er nogle få billeder af bordet... Resten af billederne kommer i vores rapport, hvor mål, vinkler, materialer etc. kommer med i...

Jacob
Den pletskæggede viking

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

jeg har megen erfaring med at bygge selv.... (læs: min far har!) han har bygget mit møbel for indtil videre 1.500 kr. Den er bl.a. custom fit til mit yamaha p-250 og udtrækkelig controller hylde og self. hylde til skærme. derudover 2x 6 unit og 2x 20 unit racks. Han er tømrer så han får materialerne temmelig billigt. Det er blevet bruge 18mm MDF plader, bortset fra til keyboard-hylden mener jeg der er brugt noget omkring 35mm MDF. Keyboardet vejer så også 20kg.

Laver man sine tegninger og beregninger godt fra starten så er det bare at save, skrue og lime :)
skriver noder

Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

Indlæg af Black Dog »

bryla skrev:Laver man sine tegninger og beregninger godt fra starten så er det bare at save, skrue og lime :)
Så lad os se dine tegninger :-P

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Jeg stemmer for at man bare køber en pult der er så stor, at den ikke behøver et bord :-P

Men nej, det er da langt det mest naturlige at bygge den slags selv - evt at få en møbelsnedker-ven til det..

Rackskabe til effekter derimod, ka' man med fordel købe brugt..

Jakob E.

Medlemsavatar
Daniel B.
Medlem
Indlæg: 249
Sted: Lyngby

Indlæg af Daniel B. »

jacobhr skrev:Hejsa

Jeg og to andre har skrevet speciale i lydstudie og har som en del af det bygget alt selv. dvs. studiebord og bats til akkustik + div.
Jeg mener, at vi for bordet brugte 3-4000kr med alt. Det kræver selvfølgelig at man kan skrue, save og banke lidt, men det kan i hvert fald sagtens laves til billige penge...
Vi kiggede selv i starten rundt på nettet for at finde borde til studier, men de er meget dyre, men også fede og vores budget tillod ikke at bruge så mange penge, så vi byggede det selv...
Vi er lige nu igang med at skrive det ned på tekst til vores rapport, så derfor har jeg ikke noger klart lige nu, men vi skal være færdige om 3 uger ca. så der vil der være en beskrivelse klar og lidt billeder til at illustrere det, hvis du eller andre kunne være interesseret i det :)

tjek http://www.dfl-ollerup.dk her er der et link på forsiden til det nye studie, hvor der er nogle få billeder af bordet... Resten af billederne kommer i vores rapport, hvor mål, vinkler, materialer etc. kommer med i...

Jacob
Cool! Hvis det er det bord jeg har fundet derinde, så ser det røvgodt ud.

Glæder mig til at se tegner osv :)
[color=#BF0000]Daniel Barylak

:: pronk@hotmail.dk ::
[/color]

Medlemsavatar
Daniel B.
Medlem
Indlæg: 249
Sted: Lyngby

Indlæg af Daniel B. »

jacobhr skrev:Hejsa

Jeg og to andre har skrevet speciale i lydstudie og har som en del af det bygget alt selv. dvs. studiebord og bats til akkustik + div.
Jeg mener, at vi for bordet brugte 3-4000kr med alt. Det kræver selvfølgelig at man kan skrue, save og banke lidt, men det kan i hvert fald sagtens laves til billige penge...
Vi kiggede selv i starten rundt på nettet for at finde borde til studier, men de er meget dyre, men også fede og vores budget tillod ikke at bruge så mange penge, så vi byggede det selv...
Vi er lige nu igang med at skrive det ned på tekst til vores rapport, så derfor har jeg ikke noger klart lige nu, men vi skal være færdige om 3 uger ca. så der vil der være en beskrivelse klar og lidt billeder til at illustrere det, hvis du eller andre kunne være interesseret i det :)

tjek http://www.dfl-ollerup.dk her er der et link på forsiden til det nye studie, hvor der er nogle få billeder af bordet... Resten af billederne kommer i vores rapport, hvor mål, vinkler, materialer etc. kommer med i...

Jacob
Cool! Hvis det er det bord jeg har fundet derinde, så ser det røvgodt ud.

Glæder mig til at se tegner osv :)
[color=#BF0000]Daniel Barylak

:: pronk@hotmail.dk ::
[/color]

Medlemsavatar
jacobhr
Medlem
Indlæg: 47
Sted: Århus C

Indlæg af jacobhr »

Daniel B. skrev:
jacobhr skrev:Hejsa

Jeg og to andre har skrevet speciale i lydstudie og har som en del af det bygget alt selv. dvs. studiebord og bats til akkustik + div.
Jeg mener, at vi for bordet brugte 3-4000kr med alt. Det kræver selvfølgelig at man kan skrue, save og banke lidt, men det kan i hvert fald sagtens laves til billige penge...
Vi kiggede selv i starten rundt på nettet for at finde borde til studier, men de er meget dyre, men også fede og vores budget tillod ikke at bruge så mange penge, så vi byggede det selv...
Vi er lige nu igang med at skrive det ned på tekst til vores rapport, så derfor har jeg ikke noger klart lige nu, men vi skal være færdige om 3 uger ca. så der vil der være en beskrivelse klar og lidt billeder til at illustrere det, hvis du eller andre kunne være interesseret i det :)

tjek http://www.dfl-ollerup.dk her er der et link på forsiden til det nye studie, hvor der er nogle få billeder af bordet... Resten af billederne kommer i vores rapport, hvor mål, vinkler, materialer etc. kommer med i...

Jacob
Cool! Hvis det er det bord jeg har fundet derinde, så ser det røvgodt ud.

Glæder mig til at se tegner osv :)
Hvis det ser fedt ud har du fundet det rigtige:) hehe
(men der går lige et par uger med tegninger etc. da vi stadig arbejde med det skriftlige til vores rapport, men det kommer:) )
Den pletskæggede viking

Medlemsavatar
Daniel B.
Medlem
Indlæg: 249
Sted: Lyngby

Indlæg af Daniel B. »

jacobhr skrev: Hvis det ser fedt ud har du fundet det rigtige:) hehe
(men der går lige et par uger med tegninger etc. da vi stadig arbejde med det skriftlige til vores rapport, men det kommer:) )
Ja, det ser kanon godt ud. Hvor har i købt materialerne henne?:)
[color=#BF0000]Daniel Barylak

:: pronk@hotmail.dk ::
[/color]

Medlemsavatar
jacobhr
Medlem
Indlæg: 47
Sted: Århus C

Indlæg af jacobhr »

Daniel B. skrev:
jacobhr skrev: Hvis det ser fedt ud har du fundet det rigtige:) hehe
(men der går lige et par uger med tegninger etc. da vi stadig arbejde med det skriftlige til vores rapport, men det kommer:) )
Ja, det ser kanon godt ud. Hvor har i købt materialerne henne?:)
Alle byggematerialer er købt i en tømmerhandel i Svendborg... hehe... og så har det ellers været os, der har kæmpet en kamp, for at få det hele til at passe sammen, hvilket i sig selv var en større proces... Ingen af os have erfaringer i at bygge sådan noget, så der var meget der skulle tages højde for, men det har været det hele værd:)
Når jeg engang får plads til sådan en bandit, vil jeg helt sikkert selv bygge det... Så får man det som man vil have det og til meget billigere penge, end ved at bestille det i et firma...

Jacob
Den pletskæggede viking

Medlemsavatar
Daniel B.
Medlem
Indlæg: 249
Sted: Lyngby

Indlæg af Daniel B. »

jacobhr skrev:
Daniel B. skrev:
jacobhr skrev: Hvis det ser fedt ud har du fundet det rigtige:) hehe
(men der går lige et par uger med tegninger etc. da vi stadig arbejde med det skriftlige til vores rapport, men det kommer:) )
Ja, det ser kanon godt ud. Hvor har i købt materialerne henne?:)
Alle byggematerialer er købt i en tømmerhandel i Svendborg... hehe... og så har det ellers været os, der har kæmpet en kamp, for at få det hele til at passe sammen, hvilket i sig selv var en større proces... Ingen af os have erfaringer i at bygge sådan noget, så der var meget der skulle tages højde for, men det har været det hele værd:)
Når jeg engang får plads til sådan en bandit, vil jeg helt sikkert selv bygge det... Så får man det som man vil have det og til meget billigere penge, end ved at bestille det i et firma...

Jacob
Okay.. Må lige ned i den lokale tømmerbiks og lure. Det lyder som om det bliver byg-selv. Det er jo en masse penge at spare.

Glæder mig til at se jeres tegninger, mål osv. :)

Daniel
[color=#BF0000]Daniel Barylak

:: pronk@hotmail.dk ::
[/color]

Medlemsavatar
Ken Kay
Medlem
Indlæg: 33
Sted: København

Indlæg af Ken Kay »

http://www.argosyconsole.com/

Her kan du finde pdf tegninger af alle deres møbler, så det bare med at gå i gang :-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

OG DE ARGOSY-MØBLER ER SÅ ..... LÆKRE.

Medlemsavatar
Daniel B.
Medlem
Indlæg: 249
Sted: Lyngby

Indlæg af Daniel B. »

Tak for linket... men så synes jeg faktisk næsten Jacobs bord er federe :)
[color=#BF0000]Daniel Barylak

:: pronk@hotmail.dk ::
[/color]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Aaaah ja.. Ja åben øjnene da, nu fandt jeg linket til jeres bord, og det ser da faktisk rigtig lækkert ud ja!

Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Indlæg af docone »

Du kan og bare lave tegningerne selv som denne her...

Billede

Billede Billede

Medlemsavatar
Lars Winther
Forum Donator
Indlæg: 1003
Sted: København S

Indlæg af Lars Winther »

Gyraf skrev:Rackskabe til effekter derimod, ka' man med fordel købe brugt..
Lige præcis et rack-skab er i mine øjne det nemmeste overhovedet at bygge... Jeg har bygget et par stykker med plads til hver 12 units (altså det er så ikke "skabe", mere sådan nogle man kan sætte ved siden af hinanden og smække en bordplade på), som har kostet mig ca 150,-/stk i materialer (incl. X antal "lige snit" hos Silvan) og 1 times byggetid pr. reol - det er jo bare 4-6 stykker 12 mm MDF der skal smækkes sammen. Tænker man sig lidt om kan man faktisk få det til at se rimelig pænt ud...

Prisen er så selvfølgelig ex rack-skinner (igen, mange tak Alex!)

Medlemsavatar
zapz
Medlem
Indlæg: 240
Sted: KBH:.

Indlæg af zapz »

Jeg har længe ønsket at stikke en pind i hjulet på blæsserne i min G5. (Bevares. Det er frekvenser.)
... Jeg ku' godt tænke mig et mini skab til den, så den larmede mindst muligt. Ka' det købes? -Eller er der nogle gode tegninger?

Medlemsavatar
Simond
Forum Donator
Indlæg: 451

Indlæg af Simond »

docone skrev:Du kan og bare lave tegningerne selv som denne her...
Det har dog en væsentlig ulempe! Og det er at man ikke kan placere et sæt nearfield monitors et optimalt sted, da rackkasserne vil forstyrre den direkte lyd.
Compassion

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

Lars Winther skrev:prisen er så selvfølgelig ex rack-skinner (igen, mange tak Alex!)
no problem, godt de kunne bruges :wink:

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator
Indlæg: 1027
Sted: Fredensborg

Indlæg af JimR »

Smukt møbel men surt den dag man kommer hjem med 'bare lige' én rackmonteret effekt mere... :-P

Jeg har lige bestilt et Thomann studie rack-møbel til at skubbe ind under bordet til alle rackenhederne, MultiFace og patchbay. Den passer lige ind under bordet og der er plads til 12 units:

http://www.thomann.de/de/thon_studiomoe ... _12_he.htm

Hvis man fremstiller en pæn bordplade monteret på to af disse rackmøbler så har man et billigt og flot studiemøbel.

JimR

Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Indlæg af docone »

Simond skrev:
docone skrev:Du kan og bare lave tegningerne selv som denne her...
Det har dog en væsentlig ulempe! Og det er at man ikke kan placere et sæt nearfield monitors et optimalt sted, da rackkasserne vil forstyrre den direkte lyd.
Her har jeg så lige tilsat et par A7´er....

Billede

Medlemsavatar
jacobhr
Medlem
Indlæg: 47
Sted: Århus C

Indlæg af jacobhr »

Daniel B. skrev:Tak for linket... men så synes jeg faktisk næsten Jacobs bord er federe :)
Og Simon og Hjaltes bord :wink:
Den pletskæggede viking

Medlemsavatar
Simond
Forum Donator
Indlæg: 451

Indlæg af Simond »

docone skrev:
Simond skrev:
docone skrev:Du kan og bare lave tegningerne selv som denne her...
Det har dog en væsentlig ulempe! Og det er at man ikke kan placere et sæt nearfield monitors et optimalt sted, da rackkasserne vil forstyrre den direkte lyd.
Her har jeg så lige tilsat et par A7´er....
:-D Det er et flot bord. Men jeg vil stadigvæk våge at påstå, at det ikke holder. Tildels skal lytteren sidde ret lang fra bordkanten for at opnå det såkaldte "Sweet Spot" http://www.popmusic.dk/monitors.pdf Nu kender jeg ikke målene, men enten står skærmene for lavt placeret (øjenhøjden skal lige nøjagtigt nå over skærmkanten) eller også står højtalerne for højt. Og i øvrigt synes jeg stadigvæk, at det ser ud som om at rackkasserne vil forstyrre lydbilledet, i og med at kasserne vil kaste nogle dybe frekvenser tilbage igen.
Compassion

Nyt svar