Dæmpning af reflektioner i kontrolrum

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
Delax
Forum Donator
Forum Donator
Sted: København

Dæmpning af reflektioner i kontrolrum

Indlæg Skrevet: 26. apr 2007, 10:32

Jeg har lavet en del basstraps og plader som dæmper reflektioner ret godt men er der noget med at man faktisk kan lyddæmpe rummet for meget ? Ummidelbart er det jo lyden for højtalerne man er interesseret i.
Ny hjemmeside http://www.delax.dk
Brugeravatar
Regin
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Hammel

Indlæg Skrevet: 26. apr 2007, 12:33

Ja man kan godt dæmpe rummet for meget. Der er ikke nogen der lytter til musik i lydødt rum uden nogen reflektioner. Et mix lavet i sådant et rum har en stor chance for at lyde væsentligt anderledes i et normalt rum med refletioner.

Det svarer lidt til at mixe med hovedtelefoner, selv om det ikke er helt det samme.

Det der har betydning er at man har et rum der ikke har stående lydbølger.
Brugeravatar
Delax
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. apr 2007, 12:42

Regin skrev:Ja man kan godt dæmpe rummet for meget. Der er ikke nogen der lytter til musik i lydødt rum uden nogen reflektioner. Et mix lavet i sådant et rum har en stor chance for at lyde væsentligt anderledes i et normalt rum med refletioner.

Det svarer lidt til at mixe med hovedtelefoner, selv om det ikke er helt det samme.

Det der har betydning er at man har et rum der ikke har stående lydbølger.

Ja basstraps i hjørnerne og lidt absorberende plader på væggene
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 26. apr 2007, 12:53

Principielt kan man ikke lave for mange bass traps - jo flere du har jo jævnere bliver bas gengivelsen i dit rum. Til gengæld kan du snilt lave for meget broadband absorbsion. For meget og rummet mister diskant - det er do noget af det nemmeste af kompensere for og umidelbart efter din beskrivelse af dømme har du ikke for meget. Men har du samtidig gulvtæppe og dæmpning i loft osv begynder det måske at snerpe derhenad. Hvis det er tilfældet vil jeg anbefale dig at konvertere dine væg absorbere (som sikkert er noget rockwool i trærammer right?) til Helmholz resonatorer. De æder alt det grimme mens de samtidig reflekterer en del diskant. Tro mig, det er noget der dur:)
Brugeravatar
Delax
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. apr 2007, 13:05

Lasso skrev:Principielt kan man ikke lave for mange bass traps - jo flere du har jo jævnere bliver bas gengivelsen i dit rum. Til gengæld kan du snilt lave for meget broadband absorbsion. For meget og rummet mister diskant - det er do noget af det nemmeste af kompensere for og umidelbart efter din beskrivelse af dømme har du ikke for meget. Men har du samtidig gulvtæppe og dæmpning i loft osv begynder det måske at snerpe derhenad. Hvis det er tilfældet vil jeg anbefale dig at konvertere dine væg absorbere (som sikkert er noget rockwool i trærammer right?) til Helmholz resonatorer. De æder alt det grimme mens de samtidig reflekterer en del diskant. Tro mig, det er noget der dur:)

Tror bare jeg laver basstraps i alle hjørner og lader være med at plastre væggene til med plader
Brugeravatar
Ashimick
Producer
Producer
Sted: Tåstrup

Indlæg Skrevet: 26. apr 2007, 14:59

Lasso skrev:Principielt kan man ikke lave for mange bass traps - jo flere du har jo jævnere bliver bas gengivelsen i dit rum. Til gengæld kan du snilt lave for meget broadband absorbsion. For meget og rummet mister diskant - det er do noget af det nemmeste af kompensere for og umidelbart efter din beskrivelse af dømme har du ikke for meget. Men har du samtidig gulvtæppe og dæmpning i loft osv begynder det måske at snerpe derhenad. Hvis det er tilfældet vil jeg anbefale dig at konvertere dine væg absorbere (som sikkert er noget rockwool i trærammer right?) til Helmholz resonatorer. De æder alt det grimme mens de samtidig reflekterer en del diskant. Tro mig, det er noget der dur:)

Lasso, -hvad er det nu Helmholz resonatorer er for noget ?

Ashimick
Brugeravatar
Delax
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. apr 2007, 15:20

Ashimick skrev:Lasso, -hvad er det nu Helmholz resonatorer er for noget ?

Ashimick

Det er en low og mid absorber.

http://www.saecollege.de/reference_mate ... encies.htm

Den må jeg da lige kunne lave selv efter det princip beskrevet i ovenstående link.
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. apr 2007, 15:26

en Helmholtz resonator er i princippet en "boks" der er tunet til at sluge specielle frekvenser. Den er opbygget som en lufttæt æske, med absorbsionsmateriale indeni. Fronten består af en række trælameller med forskellige indbyrdes afstand, bredde og tykkelse. Derved opnår man samtidig: absorbsion på præcis den frekvens man ønsker, eller spredt ud i hele det lave mellemtoneområde, samtidig med at træet fungerer som reflektor, der kaster mellemtone / diskant væg fra lyttepositionen, så man samtidig opnår en RFZ - reflectiob free zone, der hvor man lytter.

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

Jeg havde to af dem der i mit gamle tracking rum og det dur rigtig fedt.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 26. apr 2007, 20:11

Lasso skrev:en Helmholtz resonator er i princippet en "boks" der er tunet til at sluge specielle frekvenser. Den er opbygget som en lufttæt æske, med absorbsionsmateriale indeni. Fronten består af en række trælameller med forskellige indbyrdes afstand, bredde og tykkelse. Derved opnår man samtidig: absorbsion på præcis den frekvens man ønsker, eller spredt ud i hele det lave mellemtoneområde, samtidig med at træet fungerer som reflektor, der kaster mellemtone / diskant væg fra lyttepositionen, så man samtidig opnår en RFZ - reflectiob free zone, der hvor man lytter.

Den kommer lige i FAQ'en meget snart, tak :-)
Brugeravatar
Ashimick
Producer
Producer
Sted: Tåstrup

Indlæg Skrevet: 26. apr 2007, 20:19

Holger skrev:
Lasso skrev:en Helmholtz resonator er i princippet en "boks" der er tunet til at sluge specielle frekvenser. Den er opbygget som en lufttæt æske, med absorbsionsmateriale indeni. Fronten består af en række trælameller med forskellige indbyrdes afstand, bredde og tykkelse. Derved opnår man samtidig: absorbsion på præcis den frekvens man ønsker, eller spredt ud i hele det lave mellemtoneområde, samtidig med at træet fungerer som reflektor, der kaster mellemtone / diskant væg fra lyttepositionen, så man samtidig opnår en RFZ - reflectiob free zone, der hvor man lytter.

Den kommer lige i FAQ'en meget snart, tak :-)

Go´ idé
Og tak for uddybende svar, Lasso :-D
Brugeravatar
zapz
Bag pulten
Bag pulten
Sted: KBH:.

Indlæg Skrevet: 26. apr 2007, 22:42

tak.
Perfekt!
Brugeravatar
Alex - Aural Invasion
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 27. apr 2007, 10:07

hmm

vildt nok. troede ikke lyden kunne komme ind i de bokse hvis de er helt aflukket, men det lyder spændende!
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. apr 2007, 10:26

Alex - Aural Invasion skrev:hmm

vildt nok. troede ikke lyden kunne komme ind i de bokse hvis de er helt aflukket, men det lyder spændende!

Lyden kommer jo igennem fronten. Og skal så passere absorbsionsmaterialet endnu engang på vej ud - derfor den store virkning.
Brugeravatar
Alex - Aural Invasion
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 27. apr 2007, 10:30

Lasso skrev:

Lyden kommer jo igennem fronten. Og skal så passere absorbsionsmaterialet endnu engang på vej ud - derfor den store virkning.

jamen fronten er jo lavet af træ? eller har jeg misforstået
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. apr 2007, 10:47

Alex - Aural Invasion skrev:
Lasso skrev:

jamen fronten er jo lavet af træ? eller har jeg misforstået

Fronten er lavet af træ lameller - altså med afstand imellem. Det er netop den indbyrdes afstand (og andre faktorer) der gør at man kan stemme den. Fuldstændig ligesom man kan lave en lyd ved at blæse ned i en flaske.
Brugeravatar
Alex - Aural Invasion
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 27. apr 2007, 11:24

ahh okay så er jeg med. spændende, men det lyder som noget der er svært at lave hvis det skal absorbere præcis et ønsket frekvens spektre, der er vel tonsvis af udregninger, målinger osv inden man overhovedet kan sætte sig ned og så begynde at omregne alle resultaterne af rummets akustik til hvordan lamellerne skal sidde!?
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. apr 2007, 11:53

Alex - Aural Invasion skrev:ahh okay så er jeg med. spændende, men det lyder som noget der er svært at lave hvis det skal absorbere præcis et ønsket frekvens spektre, der er vel tonsvis af udregninger, målinger osv inden man overhovedet kan sætte sig ned og så begynde at omregne alle resultaterne af rummets akustik til hvordan lamellerne skal sidde!?

Kun hvis du meget specifikt vil ramme udvalgte frekvenser. Ellers er det sgu' bare at sætte dem lidt småtilfældigt:) Men der findes et xls ark, hvor du bare plotter tal ind.

OBS!!! Der er fejl i de gamle udregninger på sae's site bl.a., så tjek op inden du går i gang hvis du vil ramme en frekvens helt specifikt!!!
Brugeravatar
Delax
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 27. apr 2007, 14:05

Lasso skrev:Kun hvis du meget specifikt vil ramme udvalgte frekvenser. Ellers er det sgu' bare at sætte dem lidt småtilfældigt:) Men der findes et xls ark, hvor du bare plotter tal ind.

OBS!!! Der er fejl i de gamle udregninger på sae's site bl.a., så tjek op inden du går i gang hvis du vil ramme en frekvens helt specifikt!!!

Ja princippet må være at de lange bølger i kraft af deres egenskaber "fiser" igennem i sprækkerne og energien afsættes i det absorbernede materiale og de korte bølger reflekteres på fronten. Burde være nemt at lave . . . ved ikke om almendeligt tyndt krydsfiner er nok? Det vil jo vlre fint til at reflekterer de korte bølger men om det kan holde de lange ind i kassen.
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. apr 2007, 15:13

Delax skrev:
Lasso skrev:Kun hvis du meget specifikt vil ramme udvalgte frekvenser. Ellers er det sgu' bare at sætte dem lidt småtilfældigt:) Men der findes et xls ark, hvor du bare plotter tal ind.

Ja princippet må være at de lange bølger i kraft af deres egenskaber "fiser" igennem i sprækkerne og energien afsættes i det absorbernede materiale og de korte bølger reflekteres på fronten. Burde være nemt at lave . . . ved ikke om almendeligt tyndt krydsfiner er nok? Det vil jo vlre fint til at reflekterer de korte bølger men om det kan holde de lange ind i kassen.

Det er absorbsionsmaterialet, ikke træet der "holder bølgerne tilbage". Det handler sådan set om at lydbølgerne bliver bremset fordi de ikke så nemt kan komme igennem ulden og omdannes til energi - varme vel faktisk?

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"