hvor skal jeg sidde (nyt lokale) ...

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

hvor skal jeg sidde (nyt lokale) ...

Indlæg af raoul »

Hej !
Så er spørge-jørgen på banen igen ...

Der er sikkert flere af jer som kender lokalerne på enghavevej.
Jeg flytter ind hér :
http://www.megabeat.dk/studio3/studio3.dk.html
Lokalet er 15 kvm og det er "aflangt" - jeg har desværre ikke de præcise mål.
Da jeg beså (?) det kunne jeg høre at der var lidt "slap-agtig" lyd - altså "plinnnggg" lyd oppe ved loftet når jeg klappede i hænderne.
Der er sikkert flere problemer men dem kender jeg ikke endnu.

Det som jeg vil høre jer om er om hvor i synes jeg skal sidde..
Jeg tænkede først at jeg skal sidde længst oppe mod væggen "på den lange ende".
Men efter at have det dette billede hos auralex kan jeg se at det måske ikke er selvsagt?
http://www.newmusik.dk/page636.aspx

Jeg har et par Tapco S8 (ja .. æv) men bruger 95 % af tiden mine NS10´ere med en smule sub bass supplement .
Altså er det små nearfield speakers jeg lytter på - ved ikke om det har nogen indflydelse på noget ..

Jeg tænker at jeg skal investere lidt i noget lyd diffusion eller bas dæmpning fra auralex.

Hvad siger I ?
Er det ligemeget om jeg sætter mig i langs væggen i den lange ende eller langs den bredde ende ?

KH andreas

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Må jeg anbefale ikke at bruge skum, f.eks. Auralex, men batts. Brug min. 10 cm Rockwool (eller lign.) batts i hjørnerne fra top til tå. Derudover diverse vægge og hjørner i loftet.

Der findes masser af tråde her og på Aage om dette, samt links på min link liste.

Sæt højttalerne så langt fra hjørnerne som muligt, det kunne derfor måske være en idé ikke at sidde i den lange ende. Men der er flere faktorer, prøv dig frem før du beslutter dig.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Holger skrev:Må jeg anbefale ikke at bruge skum, f.eks. Auralex, men batts. Brug min. 10 cm Rockwool (eller lign.) batts i hjørnerne fra top til tå. Derudover diverse vægge og hjørner i loftet.

Der findes masser af tråde her og på Aage om dette, samt links på min link liste.

Sæt højttalerne så langt fra hjørnerne som muligt, det kunne derfor måske være en idé ikke at sidde i den lange ende. Men der er flere faktorer, prøv dig frem før du beslutter dig.
Jeg vælger den lange ende så og ringer til min håndværker ven omkr. rockfon.
Tak for hjælpen !

:)

kh andreas

Medlemsavatar
Daugbronxx
Medlem
Indlæg: 171
Sted: 6000 Kolding

Indlæg af Daugbronxx »

hvor meget smider du for sådan en svend (øvelokale)?
Jeg har ikke styr på lortet, jeg har lort på styret.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Daugbronxx skrev:hvor meget smider du for sådan en svend (øvelokale)?
3500,- plus el/varme pr. md

Medlemsavatar
Daugbronxx
Medlem
Indlæg: 171
Sted: 6000 Kolding

Indlæg af Daugbronxx »

raoul skrev:
Daugbronxx skrev:hvor meget smider du for sådan en svend (øvelokale)?
3500,- plus el/varme pr. md
har du nogen anelse om om det er dyrt i københavn.

(håber at diskussionen må fortsætte, da det også kan være til andres interesse og dermed også deres mulighed for at benytte sig at tilbudet senere)
Jeg har ikke styr på lortet, jeg har lort på styret.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Daugbronxx skrev:
raoul skrev:
Daugbronxx skrev:hvor meget smider du for sådan en svend (øvelokale)?
3500,- plus el/varme pr. md
har du nogen anelse om om det er dyrt i københavn.

(håber at diskussionen må fortsætte, da det også kan være til andres interesse og dermed også deres mulighed for at benytte sig at tilbudet senere)
Hmm good question !
Hvis man ser bort fra folk der har lejet ell købt billigt fra før huspriserne gik amok tror jeg det er meget standard.
Lokalerne ligger osse rimeligt centralt.
Så nej jeg tror ikke det at anse som specielt dyrt.

EDIT:Nu skrev du øvelokale.Politiken på stedet er at lokalerne ikke benyttes i band sammenhæng.
Senest rettet af raoul søn 22. apr 2007 00:04, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Daugbronxx
Medlem
Indlæg: 171
Sted: 6000 Kolding

Indlæg af Daugbronxx »

det lyder heller ikke vildt dyrt.

men tillykke med det da, ser sgu nice nok ud.
Jeg har ikke styr på lortet, jeg har lort på styret.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Daugbronxx skrev:det lyder heller ikke vildt dyrt.

men tillykke med det da, ser sgu nice nok ud.
hov der var du hurtig på tasterne :)

Ja jeg glæder mig osse til at flytte ind :-)

Medlemsavatar
Lars Winther
Forum Donator
Indlæg: 1003
Sted: København S

Indlæg af Lars Winther »

raoul skrev:Lokalet er 15 kvm og det er "aflangt" - jeg har desværre ikke de præcise mål.
Det står da ellers på den side du linker til... 15m2 (448x337)... Det må vel betyde 4,5*3,4 meter?

Tillykke med det!

/Lars

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Lars Winther skrev:
raoul skrev:Lokalet er 15 kvm og det er "aflangt" - jeg har desværre ikke de præcise mål.
Det står da ellers på den side du linker til... 15m2 (448x337)... Det må vel betyde 4,5*3,4 meter?

Tillykke med det!

/Lars
Jamen det gør der da osse . my bad !

Og tak !

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Jeg har sammen med en håndværker udviklet nogle effektive og pæne lyd absorbere til vægge og basstraps. De er pænere og dæmper bedre end auralex. skum er skod at se på.

Hvor meget er du interesseret i at bruge på at få et rum hvor du kan stole på dine højtalere?
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Delax skrev:Jeg har sammen med en håndværker udviklet nogle effektive og pæne lyd absorbere til vægge og basstraps. De er pænere og dæmper bedre end auralex. skum er skod at se på.

Hvor meget er du interesseret i at bruge på at få et rum hvor du kan stole på dine højtalere?
Ja det er jo lige det ...
Max 3000-4000 ,-
Jeg har faktisk en del af de sorte skum måtter inde fra åge jensen som jeg kunne sætte uden på rockulden...

Der er lige een dum detalje mht lokalet ...
Det er ikke tilladt at bore i væggene eller sætte noget på væggen.
Der hænger nogle stænger hvorfra man kan hænge ting i wires.

Det som jeg tænker på er at få lavet een stor bass fætter i det hjørne ved siden af døren (fra guld til loft).
I den modsatte ende af lokalet er der - som man kan se på billedet i linket - allerede nogle huller hvor der vist nok sidder noget bas fælde inde bag ..
Ved ikke om det er specielt effektivt..

Udover det tænker jeg at få lavet en 2-3 flytbare moduler.

I loftet sidder der allerede isolering oppe under stoffet (men det undrer mig selvfølgelig at der så stadig er flutter echo eller hva det nu hedder).

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

raoul skrev:
Delax skrev:Jeg har sammen med en håndværker udviklet nogle effektive og pæne lyd absorbere til vægge og basstraps. De er pænere og dæmper bedre end auralex. skum er skod at se på.

Hvor meget er du interesseret i at bruge på at få et rum hvor du kan stole på dine højtalere?
Ja det er jo lige det ...
Max 3000-4000 ,-
Jeg har faktisk en del af de sorte skum måtter inde fra åge jensen som jeg kunne sætte uden på rockulden...

Der er lige een dum detalje mht lokalet ...
Det er ikke tilladt at bore i væggene eller sætte noget på væggen.
Der hænger nogle stænger hvorfra man kan hænge ting i wires.

Det som jeg tænker på er at få lavet een stor bass fætter i det hjørne ved siden af døren (fra guld til loft).
I den modsatte ende af lokalet er der - som man kan se på billedet i linket - allerede nogle huller hvor der vist nok sidder noget bas fælde inde bag ..
Ved ikke om det er specielt effektivt..

Udover det tænker jeg at få lavet en 2-3 flytbare moduler.

I loftet sidder der allerede isolering oppe under stoffet (men det undrer mig selvfølgelig at der så stadig er flutter echo eller hva det nu hedder).


ja, de sku nok ha tænkt endnu mere over akustikken da de alligevel byggede lofter, gulve og vægge............ (asymmetri)


Jeg bruger paneler ,som de jeg har brugt til min soft-vocal booth, til akustik regulering(http://dfgmacgyvers.spaces.live.com/blo ... !411.entry) . Nogen steder har jeg så brugt dobbelt lag af rockfon.
Find monitor-/sidde- plads hvor du har færrest akustik problemer og reguler så derefter.
Senest rettet af dfg_MacGyver søn 22. apr 2007 22:02, rettet i alt 4 gange.

Medlemsavatar
Flouvio
Medlem
Indlæg: 712
Sted: CPH

Indlæg af Flouvio »

Hey Raoul
Lad os hooke op ude ved Megabeat - har selv rum derude (Enghavevej), så kan du se, hvordan jeg har gjort i mit rum og måske bruge det til inspiration (eller ikke :shock:)
Er der f.eks i morgen aften (23/4).
F
Quad 2,66 Windåze XP, Samplitude 10 Pro, Cubase 4, Sony Soundforge, Powercore MkI & MkII, Liquid Mix 32, RME, NTP, Gyraf, Avalon, Waves, Cranesong, NHTPro, KRK og Studer
http://www.myspace.com/masterboxdk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hey

Vidste ikke du er på Megabeat nu? Har du fået lavet noget god akustik eller er det stadig på byggestadiet.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Flouvio skrev:Hey Raoul
Lad os hooke op ude ved Megabeat - har selv rum derude (Enghavevej), så kan du se, hvordan jeg har gjort i mit rum og måske bruge det til inspiration (eller ikke :shock:)
Er der f.eks i morgen aften (23/4).
F
Fedt! det lyder som om en rigtig god idé :-D
Hva rum sidder du i ?
Kan jeg bare banke på hos dig ?

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

dfg_MacGyver skrev:
raoul skrev:
Delax skrev:Jeg har sammen med en håndværker udviklet nogle effektive og pæne lyd absorbere til vægge og basstraps. De er pænere og dæmper bedre end auralex. skum er skod at se på.

Hvor meget er du interesseret i at bruge på at få et rum hvor du kan stole på dine højtalere?
Ja det er jo lige det ...
Max 3000-4000 ,-
Jeg har faktisk en del af de sorte skum måtter inde fra åge jensen som jeg kunne sætte uden på rockulden...

Der er lige een dum detalje mht lokalet ...
Det er ikke tilladt at bore i væggene eller sætte noget på væggen.
Der hænger nogle stænger hvorfra man kan hænge ting i wires.

Det som jeg tænker på er at få lavet een stor bass fætter i det hjørne ved siden af døren (fra guld til loft).
I den modsatte ende af lokalet er der - som man kan se på billedet i linket - allerede nogle huller hvor der vist nok sidder noget bas fælde inde bag ..
Ved ikke om det er specielt effektivt..

Udover det tænker jeg at få lavet en 2-3 flytbare moduler.

I loftet sidder der allerede isolering oppe under stoffet (men det undrer mig selvfølgelig at der så stadig er flutter echo eller hva det nu hedder).


ja, de sku nok ha tænkt endnu mere over akustikken da de alligevel byggede lofter, gulve og vægge............ (asymmetri)


Jeg bruger paneler ,som de jeg har brugt til min soft-vocal booth, til akustik regulering(http://dfgmacgyvers.spaces.live.com/blo ... !411.entry) . Nogen steder har jeg så brugt dobbelt lag af rockfon.
Find monitor-/sidde- plads hvor du har færrest akustik problemer og reguler så derefter.
Hov sry macgyver !
Fik hvis rodet lidt rundt i nogle posts ..

Men ja det er mærkeligt at de ikke har lavet "skrå" vægge.
Anyhow , tak for fotoet - det er noget i den stil der skal til ja :-D

Nyt svar