Erfaringer med disse monitor pads?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Erfaringer med disse monitor pads?

Indlæg af Wega »

På grund af pladsmangel, overvejer jeg at flytte mine monitors ned fra mine stativer og ned på bordet og stå. Og for at undgå at mit bord begynder at synge med, så vil jeg gerne have nogle absorber pads imellem.
Jeg fandt så følgende, og synes umiddelbart at de ser gode ud med lidt ekstra vægt og tykkelse, set i forhold til almindelige pads. Men er det mon de ekstra penge værd?
http://www.thomann.de/dk/the_takustik_isostage_145.htm

Ellers vil jeg jo bare købe sådan et helt almindeligt sæt som dem her:
http://www.thomann.de/dk/the_takustik_isopad_8.htm

Hvad skal man vælge?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har de "originale" Auralex, som jeg bruger til to forskellige sæt monitors, De er perfekte til mig og den måde mit setup kan sættes op på. Kan anbefales herfra.

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Ok, jamen de er jo også ved Thomann.de

Ud fra din vurdering, tror du så dem jeg linker til først vil være en væsentlig forbedring over de Auralex som du nævner?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg må være dig svar skyldig - det ved jeg simpelthen ikke. Lad os håbe andre har "hands-on" erfaring med dem. Det er altid rart, hvis man kan forbedre sin lyd til billige penge.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har ikke prøvet auralex eller Thomanns produkter, men til formålet er jeg glad for dem de har ved hifiklubben:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... _light.htm

Hvor store monitors er det til?
På mine KRK 8" tog de "ca. 50%" af rystelserne der var i bordet. Med mine PMC 5" har det nok taget en smule mere, men de går jo ikke ligeså langt ned som en 8" enhed, så det er lidt svært at sætte tal på sådan noget.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Jeg har gang i en bestilling af de billige fra thoman. Mest fordi de er skrå så jeg kan få højtaleren til at pege ned af, som jeg har brug for lige nu. Men jeg tror nu ikke det er bedre end de firkanter jeg har skåret ud af et skum ligge under lag.

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Christoffer: Det er 8" Bass/Mellemtone enheder der sidder i mine monitors.

Jeg tror bare jeg prøver de almindelige billige pads fra Thomann.de (Link #2 i mit første indlæg), da jeg nu opdagede at de andre er skrå. Lidt ærgerligt da jeg egentlig gerne ville have haft den ekstra højde der er i dem. Men nu prøver jeg de andre og ser hvordan det går :)

I skal alle have stor tak for jeres kommentarer :)

Medlemsavatar
JAKX
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Odense

Indlæg af JAKX »

Hej Wega

Jeg vil lige henvise til en definering af forskellen af de to produkter, da den ene fjerner vibrationer og den anden koncentrerer energi.

Ud fra vægten på den du vælger frem for den anden tror jeg det er et godt valg..

Her er den forklaring jeg snakker om: http://www.primacoustic.com/recoil-science.htm
Jakob Refer
6062 0020

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Indlæg: 733
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

Spændene læsning. For dog en følelse af at de gør det til at større problem end det i praksis er. Men har nu ikke så meget erfaring til at jeg kan basere min udtalelse på det. :)

Medlemsavatar
JAKX
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Odense

Indlæg af JAKX »

Jeg vil også sige at det er en ting der gør sig bedst med at blive prøvet, derfor byder vi gerne på en kop kaffe hvis du/I har lyst til at kikke forbi med dine/jeres monitors - for der er jo nemt at fjerne den en pad og lytte på forskellen..

Det taler for sig selv vil jeg sige, med risico for at lyde som en Voodoo hifi extremist hvor gode råd er dyre..(sorry kunne ikke lade være)
Jakob Refer
6062 0020

Medlemsavatar
RapIdo
Medlem
Indlæg: 391
Sted: Melomani studiet, Nørrebro

Indlæg af RapIdo »

Jeg har bestilt disse, og håber de er okay til mit behov.

http://www.thomann.de/dk/acousti_pro_ai ... onpads.htm

Hørte en stor forskel fra tidligere setup m. stativer til mine monitors nu står på bord.
Jeg kan godt lige smide et ord om de gør en forskel hvis du ikke allerede har bestilt de andre?

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Jeg har købt et par af Thomanns Isopad 8 til mine Adam A7X. Det fungerer rigtig fint og jeg kan ikke mærke nogen vibrationer forplante sig i mit bord - endsige høre noget "bulder". De virker til at være af en god kvalitet, så det er da thumbs up herfra.

Medlemsavatar
thebassfreak
Medlem
Indlæg: 54

Indlæg af thebassfreak »

Håber det er i ordn jeg hijacker tråden, hvis man har planer om at lægge sine højtaler ned, så skal man også lægge en ekstra pad under? Ellers vil lyden vel bare forplante sig i det mellemrum der er ved de to pads, og så er man ligevidt.?
[color=#4040FF]I'm blue, dabadidabadaj![/color]

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Nej! Det de her pad's gør, er at absorbere en del af de vibrationer der forplanter sig lettere ned i bordpladen hvis det bare er træ mod træ. Det vil sige det er de "mekaniske" vibrationer og ikke luftens bevægelse de hjælper på.
Det betyder så, at når vibrationerne ikke kan gå ned i bordet, når højttaleren ligger på de pads, vil bassen være lidt "strammere/renere" da højttaleren ikke spilder "energi" på at sætte bordpladen i svingninger.
:sweden:

Medlemsavatar
thebassfreak
Medlem
Indlæg: 54

Indlæg af thebassfreak »

Ah, dvs. pads'ne er til for at der ikke skal omsættes for megen energi, så at energien kun relativt set forbliver mellem monitor og pad. Og trykbølgerne gør den ingenting for.

EDIT: Faldt lige over mekanisk energi. - Tak for info !
[color=#4040FF]I'm blue, dabadidabadaj![/color]

Nyt svar