Højhus bygger post produktion studie - update 17/8 - Video 2

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Højhus bygger post produktion studie - update 17/8 - Video 2

Indlæg af Højhus »

Så blev det min tur til at komme igang.

Eftersom at jeg idag lever af min engang hobby, nemlig lyd og lys, så måtte jeg jo finde mig en ny hobby.

Det blev studie lyd.

Jeg har et par gange været i et par studier og arbejde, men det har kun været som øre og mixer. Har aldrig fået mig sat ind i hvordan Pro tools virker ordentligt, så nu skulle jeg have mig et lille studie herhjemme.

Meningen er at det skal bruges til post produktion af live optagelser og mix af optagelser lavet andre steder.
Og i første omgang mest af alt for sjovt :-D

Har i lejligheden et rum som er blevet brugt som rode rum/kontor/værksted som nu skal laves til studie/kontor.

Så er første video færdig, den blev lidt lang (40 min) men til gengæld burde der ikke være nogle spørgsmål om hvordan man nu laver superchunks :-D

-------------------------------------------------------------------------------

Studie bygning Del 1 - Superchunks

Del 1 - 1/3


Del 1 - 2/3


Del 1 - 3/3


-------------------------------------------------------------------------------
Studie bygning Del 2 - Broadband absorbere

Del 2 - 1/2


Del 2 - 2/2


-------------------------------------------------------------------------------

Pris ialt:
2 stk. Super chunks - 800,-
4 stk. Broadband absorbere - 800,-
1 stk. guitar holder - 60,-

I alt: 1.660,-
Senest rettet af Højhus ons 17. aug 2011 19:23, rettet i alt 16 gange.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Det ser sgu fedt ud, herligt at se billeder fra processen.
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg har haft tænkt på præcis det samme, så det er fantastisk at se en der har ført det ud i livet.
Arbejder ofte i et studie der har hæve/sænkebord i Hobro og det er faktisk rigtig rart.
Man kan rejse sig op så man ikke får så ondt i nakken og samtidig holder det en vågen at stå op i perioder,
når man har meget lange sessions. Er fuldstændig VILD med det bord :)

Hvor mange tommer er dine monitors?
Kom hjem med 2 x 24" forleden og det synes jeg blev for voldsomt :lol:
Deaktiveret


Medlemsavatar
Andy666
Forum Donator
Indlæg: 214
Sted: Kgs. Lyngby

Indlæg af Andy666 »

Top lækkert! Tillykke og skååål! :-D

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

garcia skrev:Jeg har haft tænkt på præcis det samme, så det er fantastisk at se en der har ført det ud i livet.
Arbejder ofte i et studie der har hæve/sænkebord i Hobro og det er faktisk rigtig rart.
Man kan rejse sig op så man ikke får så ondt i nakken og samtidig holder det en vågen at stå op i perioder,
når man har meget lange sessions. Er fuldstændig VILD med det bord :)

Hvor mange tommer er dine monitors?
Kom hjem med 2 x 24" forleden og det synes jeg blev for voldsomt :lol:
Tak tak - det bliver fedt, skal lige have fundet nogle længere DVI kabler til skærmene, de kan ikke nå ned til min arbejds pc.
Mac mini bliver først bygget til senere, i første omgang skal kontoret virke igen.

Skærmene er 22" Syncmaster 226bw det hele passer perfekt på bordet, monitors rager kun 2 cm ud over i hver side :roll: Men hvad det kan man ikke se når musikken spiller.

Har været ude og hente bats og træ til absorbere idag, så måske sker der noget i weekenden igen.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Så er jeg kommet lidt videre i sagen

Her den anden dag kørte vi i 10-4 for at købe pind, isolering og hvad der nu ellers skal til.

Billede
En søm pistol til at samle lortet med - nej bare rolig, blev bare lidt forelsket i størrelsen på disse sataner... :twisted:

Billede
Vi kom hjem med en bilfuld isolering og pind der her er blevet savet til. Grillen skulle først bruges senere.

Billede
Her har vi samlet den ene ramme til en hjørne super chunk.

Billede
Et lille detalje billede af det ene hjørne, lortet skal jo pakkes ind i stof, så der er ingen grund til at gøre et kæmpe arbejde ud af det.

Billede
Så måtte vi en tur ned i den lokale stof butik - hold nu kæft de har meget af ALT! Jeg skulle ikke bruge dette stof til noget, men tænkte at det kunne være meget sjovt til en anden.

Hvis man ikke kan finde det stof man søger, så kan stof og sy center i Videbæk anbefales, i deres kælder er der ufattelige mængder af rigtig rigtig mange forskellige stoftyper og mønstre - og hvis man ikke lige kan finde det man søger, har de 7000 kvm haller ekstra - det var ikke nødvendigt at komme derud :lol:

Det var lige hvad der var af billeder denne gang, men mon ikke at der sker noget i weekenden.
Senest rettet af Højhus man 1. aug 2011 13:31, rettet i alt 1 gang.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Munken
Forum Donator
Indlæg: 223
Sted: Helsinge

Indlæg af Munken »

Seje guns, mand! :-D

Glæder mig til at se mere - skal selv til noget lignende.

Hvad er målene på de batts du har der? Og hvad er det helt præcist for nogen?

Fortsat go' vind med projektet


Christian

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Hvem fanden har stjålet laderen til mit kamera :evil:

Til broad band absorbere hedder de Tærrenbatt Erhverv og på papiret er de 100x60x10 cm men det er de ikke helt.

Her i weekenden regner vi med at få lavet en video hvor vi samler lortet, der kommer de præcise mål på de pinde vi har brugt.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Munken
Forum Donator
Indlæg: 223
Sted: Helsinge

Indlæg af Munken »

Cool! :)

Medlemsavatar
SlimTheJim
Medlem
Indlæg: 32
Sted: Esbjerg

Indlæg af SlimTheJim »

ser spændende ud, skal nok blive et fedt når det hele er færdigt :P
[color=#000080]M
MU
MUS
MUSI
MUSIK!
MUSI
MUS
MU
M[/color]

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Tror ik man kan køre gennem Nøbro med de der sataner af sømpistoler uden at blive taget i en visitering
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
Thyge
Medlem
Indlæg: 482
Sted: Amager

Indlæg af Thyge »

Det kommer vel helt an på om det er versionen der kører på trykluft eller den der har indbygget gaspatron! :twisted:
Ælsker maskiner...

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Så fik vi bygget absorber.

Hermed en lille how to billed serie.

Arbejdstid: 45-60 min

Pris: 200,- dkr pr stk (der er 2 batts i 1 pakke, så du kan ligeså godt lave 2 af gangen.

Du skal bruge:
2 stk. 22x45 mm høvlet pind på 99,5 cm 12,40 dkr
2 stk. 22x45 mm høvlet pind på 55 cm 6,82 dkr
1 stk. 22x45 mm høvlet pind på 95 cm 6,20 dkr
1 stk. 22x45 mm høvlet pind på 45 cm 3,- dkr
1 stk. Tærrenbatt erhverv 100 mm 113,40 dkr
6 stk. skrue 5.0 x 120/60 mm 8,- dkr
8 stk. skrue 3,5 x 50/35 mm 3,- dkr
3 meter stof 15,- dkr pr. meter
Trælim 65,- for en flaske med nok til 1000 batts
Clips pistol - gerne el eller luft
Skrue maskine
Kaffe eller øl efter eget valg.

Billede
Her er hvad vi skal bruge, sådan næsten.

Billede
Lim enderne inden de skrues, bare 1 skrue i hver samling, det er begrænset hvad den skal holde alligevel.

Billede
Den miderste pind sættes i således, forklaring følger.

Billede
2 min senere har man en færdig ramme og tid til kaffe pause. Gårdspladsen trænger til at blive sprøjtet i know.

Billede
Skyd et lag stof på toppen af rammen, dette kommer ikke så nøje, men med en el clipser er det hurtigt at give det godt med clips. Jeg bruger noget rødt stof jeg havde købt i dyre domme i Ikea, men det var for tyndt (var ikke nemt at se i butikken).

Billede
Klip det overskydende stof af langs kanten.

Billede
Kaffepause igen.

Billede
Læg tærrenbatt over på stoffet og find 4 af de store skruer frem.

Billede
Sæt de 4 skruer i midten af battet jævnt fordelt på det lange led.

Billede
Skru dem ned så de ligger lidt under battet, det var dette midter stolpen skulle bruges til.

Billede
Voila - batt skruet fast til ramme. Grunden til at vi skruer den fast er at den første vi lavede ville glide frem og tilbage på ramme når den kom op at hænge, men dette virker.

Billede
Vend det hele om og skyd kanten af dit synlige stof på bagsiden af rammen. Husk stoffet skal være min 150 cm på det lange led, det koster ikke det store, så lad være med at være nærrig med det, det er nemmere at klippe overskydende af som at sy 5 cm på.

Billede
Igen - en elclipser er din ven. (150,- i Jem og Fix) Det er nemmest at være 2 mand til at trække stoffet ud så det kommer til at ligge pænt.

Billede
Vær omhyggelig med hjørnerne, det er dig selv der skal kigge på dem - det er helt klart dem der tager længst tid i projektet.

Billede
Klip det overskydende stof af, det kan være at din mor eller bedstemor kan bruge dette til noget - eller smid det ud.

Billede
Gå bagsiden efter og tjek at det hele sidder som det skal.

Billede
1 stk. broadband absorber færdig, vi brugte ca 45 min på det - incl kaffepauser og fotoshoot

Billede
Ophængning består af den sidste pind, med 2 lange skruer igennem hvor battet kommer til at hænge på spidserne.

Billede
DA da - så hænger den på sin plads. På billedet ser det ud som om at stoffet hænger i folder, men det gør det ikke, det ser bare pisse fedt ud i virkeligheden.

Det er et byggeri alle kan overkomme. Lån værktøjet af din far, en nabo eller ven. Hvis ikke du har en sav, så kan du få de fleste rigtige byggemarkeder til at save pinden ud for dig, eller kender en tømre der kan.

Find noget stof med mønster på, det er nemmere at få til at sidde pænt. Vi prøvede først med noget ensfarvet, men der kan man se alle rynker osv. Det kræver i hvertfald at man stryger det grundigt inden man sætter det på.

Hvis du kun skal lave et par stykker, kan du sikkert købe skruer i løs vægt, eller købe dem af tømren.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Nice ser godt - og der skal jo også være tid til at drikke kaffe ;)
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

DET er et RIGTIGT manual. Super initiativ!

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

I morgen bliver der lavet en video om hvordan man laver corner traps, broadband absorbere og cloud :)
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Munken
Forum Donator
Indlæg: 223
Sted: Helsinge

Indlæg af Munken »

Skide fedt!......og kaffe.....

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Indlæg: 733
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

Fedt fedt fedt! Det kommer jo til at se skide godt ud. Og dejligt med en rigtig bygge vejledning, sådan næsten da. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

God guide. Næsten en sticky værdig. :)

Medlemsavatar
Jens Sejersen
Medlem
Indlæg: 1548
Sted: Låsby

Indlæg af Jens Sejersen »

Helt sikkert en Sticky værdi!!!

Højhus, hvis du tager imod ønsker, kunne jeg rigtig gerne tænke mig at se hvorledes du monterer dine cornertraps - superfed tråd!!!

Held og lykke med dit projekt

Jens
[color=#FF0000]https://soundcloud.com/jens-sejersen[/color]

[color=#BF4000]working hard or hardly working?...[/color]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Karmapoint herfra. :thumbup:

Medlemsavatar
Dex
Medlem
Indlæg: 533
Sted: Odense

Indlæg af Dex »

Sådan Højhus, super lavet! :-)

Hvem har valgt farve og mønster på stoffet???????? :D Morfar

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Som skrevet tidligere laver vi her tirsdag nogle videoer omkring corner traps, broadband absorbere og cloud, mon ikke at de kan komme op som sticky.

@Jens - bare rolig, det hele bliver beskrevet. :)

@Dex - Det ser faktisk meget coolt ud i virkeligheden. De skulle have været mørke røde, men ensfarvet stof er ikke så nemt at arbejde med, så jeg faldt over dette nede i stofbutikken.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Dex
Medlem
Indlæg: 533
Sted: Odense

Indlæg af Dex »

Syntes sgu de ser fede ud ;-)

Jeg har lavet mine på næsten samme måde, dog med sort stof.
Bagefter kunne jeg godt se en lysere farve ville være at fortrække, til et i forvejen mørkt studie....

Nyt svar