Placering og opsætning af rum

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
jacko
Medlem
Indlæg: 323

Placering og opsætning af rum

Indlæg af jacko »

Hej Lydmaskinister

Jeg flytter i ny lejlighed pr. 1/7 og der har jeg besluttet at der "virkelig" skal gøres noget ved akustikken så jeg får så optimalt lytteforhold som muligt.
Derfor denne tråd, hvor jeg vender blikket mod jer vise mænd!

Mit værelse skal bruges til at mixe og bo i.

Dimensioner er som skitseret. Loftshøjden er 3m.

Jeg overvejer 2 løsninger. (skitse 1 og 2).
Så melder spørgsmålene sig.
Hvilken ville være mest effektiv/korrekt( 1,2 eller 3?)

Basstraps til ophæng.
- Hvad er den mest optimale densitet på rockwool til dette formål og hvor tykke burde de laves?
Min plan var at lave et par stykker som skal på hjul og bruges som en slags flydende bagvæg og vokalboks
- Er det optimalt? Fungerer det eller skulle man bare trappe bagvæggen istedet?

Sænket loft(clouds)
Hvad er den optimale højde for sænket loft , altså hvor langt fra gulv til cloud (lyseblå firkanter)
- Hvilket materiale burde man lave dem af? Rockfon plader, eller liggende Basstraps?

Hvis jeg vælger at lave et flydende rum (flytbare bass traps) er corner trapping(Rockwool trekanter fra gulv til luft) så nødvendigt?

Det var et par spørgsmål og der kommer flere :) .

Hvad siger i?

Venligst Jacob Davidsen
Vedhæftede filer
nr.1
nr.1
Værelse nr.1.png (15.35 KiB) Vist 1595 gange
nr.2
nr.2
Værelse nr.2.png (15.05 KiB) Vist 1594 gange

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

i 1) får du ikke så meget dæmpning af BASS resonanser i rummmet, da der er en "lille" mængde absorbtion, og det ikke er i hjørnerne, hvro det er mest effiktivt.

2) her er det bedre, da du har bass traps i hjørner, og en samlet set større mænge absorbtion.

? Hvorfor er de traps bag lytte positionen ikke på bagvæggern ? Skal de fjolle rundt midt i lokalet ? Det er bedre men en f.eks. 30cm konstruktion på bagvægggen, af f.eks 10cm terræn bats med 20cm luft bagved.

Og tilsvarende et sænkeloft, hængende en 25-40cm nede af f.eks 5cm rockfon plader.

Bat's i midten af lokalet vil være dårlige ved resonans frekvenser hvor, der ligger 1,2,4,8 … bølgelængder i lokalet, da luft partikkel hastigheden er '0' i midten af lokalet, og du derfor ikke kan dæmpe med absorption.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
jacko
Medlem
Indlæg: 323

Indlæg af jacko »

Tusind tak for svar Steand!

Ville dette være en bedre en løsning?

Hvilken type Rockwool burde jeg købe? Hvad hedder det produkt, og kan jeg bruge den samme slags til alle batts? Eller skal jeg købe forskellige slags?
mht stof uden om batts, hvad er en god huske regel?

Venligst Jacob
Vedhæftede filer
Værelse nr.3.png
Værelse nr.3.png (13.62 KiB) Vist 1540 gange

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

umiddelbart vil jeg mene JA.

Til BASS traps (dvs. i hjørner) alm rockwool skåret i trekanter (som vist flere steder på nettet)
Til Bagvæg, Forvæg, Tærran bats 10cm
Til Sidevæg enten tærrenbats, eller 10cm alm. bats
Til Sænke-Loft. 5cm Rockfonplader (nemmere de skal ikke pakkes ind og kan hænge med bare en liste limet på bagsiden, og med stropper til loftet)
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
jacko
Medlem
Indlæg: 323

Indlæg af jacko »

Tusind tak for hjælpen Steand. lige et par hurtige på falderebet.

Når du siger almindelig rockwool hvad mener du så? hvad hedder det hvis jeg nu skulle købe det i Silvan? hvilken densitet?
Tærranbatts er det der hedder flexi-a-batts?

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Håber det er ok jeg lige kommer med et tillægs spørgsmål, da jeg synes det er relevant for OP også:

Vil der ikke være meget at hente, ved også at sætte basstraps i hjørner bagerst i lokalet? Eller er der stor forkel på hvor meget der giver ved henholdsvis for- og bagvæg?

Medlemsavatar
jacko
Medlem
Indlæg: 323

Indlæg af jacko »

@Wega.

Det tænkte jeg også på? Steand?

Desuden fik jeg lidt svar på noget af det andet ved at lave en søgning.

Her er Hvad Lasso engang skrev
Her er de generelle anbefalinger:

Rockwool Flexi a-batts 100 mm:
----------------------
-clouds
-superchunks

Rockwool terrænsbatt erhverv 100 mm (i gamle dage bare terrænbatts - men de laves ikke mere)
------------------------------------------------------------------------------------
- sættes i trærammer på bagvæggen, og sidevæggene (evt også frontvæg) 100 mm fra væggen = broadband absorber / bass trap
- monteres skråtstillet i væg / loft hjørner = broadband absorber / bass trap
-----------


Jeg mener jo, at jeg har skrevet denne opskrift en del gange efterhånden, men nu kommer den altså igen. Du må så tilpasse den til dit rum:

1) i alle rummet væg / væg hjørner: bass traps af superchunk typen
2) i loft / væg "hjørner" - der hvor væg bliver til loft: skråtmonterede traps af terrænbatts erhverv
3) på bagvæggen: traps af terrænbatts erhverv i rammer
4) på sidevæggen: traps på dit first reflection point og efter behov
5) over mixpositionen: en cloud

@1: der skal anvendes rockwool af Flexi a-batts typen. Typisk størrelse: 980 / 600 / 100 mm. Beregn hvor mange du skal bruge, for at nå fra gulv loft. Et batt halvveres så du nu har et stykke på 490 / 600 / 100. Hver halvdel halvveres på skrå, altså fra hjørne til hjørne. PÅ denne måde bliver hver batt til 4 trekanter. Husk at skære dem ens hver gang! Disse trekanter stables fra gulv til loft. Holdes på plads med en tynd ramme, der forhindrer at ulden vælter, med en pæn stoffront.

@2: en træramme bygges, der passer præcis uden om en rockwool terræn batt erhverv. Uden om rammen spændes et lag stof for finish. Rammerne monteres så de danner en 45 graders vinkel mellem væg og loft på alle rummet 4 væg sider, front, side, side, bagvæg.

@3: se @2 for konstruktion. Monteres på væggen med afstandsklodser, så der er lige langt ind til væggen, som ulden er tyk - altså 100 mm.

@4: se @2 for konstruktion.

@5: et rammesystem konstrueres. Dimension er efter behov, men gerne omkring 2 * 2 meter. Lav gerne rammen, så det passer med et lige antal batts. Under rammen laves evt. et snoresystem, der kan give ektra støtte til ulden. Uden om rammen spændes stof. Uld af typen flexi a batts 100 mm. Rammen monteres i loftet over mixpositionen. I princippet en kæmpe udgave af @2 men med Flexi a batts. NOTE: har du store problemer med stående bass fbølger mellem gulv og loft (kan beregnes - og høres) anvendes i stedet terrænbatts.

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Wega skrev: Vil der ikke være meget at hente, ved også at sætte basstraps i hjørner bagerst i lokalet? Eller er der stor forkel på hvor meget der giver ved henholdsvis for- og bagvæg?
Bump :)

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

Hvad bumpes der for ?

der står jo:

1) i alle rummet væg / væg hjørner: bass traps af superchunk typen
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
jacko
Medlem
Indlæg: 323

Indlæg af jacko »

@Wega

Jeg har tænkt mig at starte uden superchunks bagerst i lokalet, og så tage den derfra.
Tror sgu der bliver en byggetråd :)

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

steand skrev:Hvad bumpes der for ?

der står jo:

1) i alle rummet væg / væg hjørner: bass traps af superchunk typen

Undskyld, det havde jeg læst forkert :oops:

Nyt svar