Bass Traps eller Sofit mount

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mark Norup
Medlem
Indlæg: 1146

Bass Traps eller Sofit mount

Indlæg af Mark Norup »

Jeg står lidt i et dilema. Jeg har som alle andre (der ikke har trappet deres studie) problemer med bassen..
på John sayers anbefaler alle sufit mount altså bygge monitores ind i væggen.

hva sir i ? traps i alle hjørner eller sufit mount

Fakta:

rum 17 m2

monitores Genelec 1031

prøvede at smide et billede op, men kunne sq ik lige gennemskue hvordan :?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er tricky at bygge suffit, men i teorien kan det eliminere nogle af de problemer man ellers oplever.

Med så små højttalere som 1031 ved jeg ikke om suffit er optimalt. Jeg vil muligvis trappe mig ud af det.

Medlemsavatar
Mark Norup
Medlem
Indlæg: 1146

Indlæg af Mark Norup »

Hey Holger..

tak skal du ha for svar.. det er sq svært hvad man skal vælge, især fordi John Sayers anbefaler suffit mount, selv til små højtalere.. Har fundet nogle ret gode skitser inde på deres forum til hvordan man bygger det.. Men at lave bas traps ville helt klart være det nemmeste. En fordel ved suffit villle være at jeg kunne rykke min pult tættere mod væggen og dermed udnytte min sparsomme plads..
Det jeg mangler er at stramme min bund op, jeg kan virkelig høre der samler sig en masse i hjørnerne... Det er vildt surt! jeg kendte hverken til dette forum eller john sayers da jeg byggede mit studie, havde jeg gjort det var der nogle ting der skulle laves anderledes.. og det må jeg så kompenssere for nu :?

Foreslår du at trappe fra gulv til loft eller hvordan? og hvad for noget rockwool er det bedste at bruge til eventuele traps..

Mark :-)

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

TIlbage på john sayers forum og find en post med "superchunks"....det er effektiv bass trapning:)

Medlemsavatar
Mark Norup
Medlem
Indlæg: 1146

Indlæg af Mark Norup »

kigger lige på det :-)
men har i nogle erfaringer med rockwool.. hvad for en type er bedst?

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

Hej mark, jeg har selv lavet basstraps for nylig. Jeg brugte rockwool flexi a-batts i den tykkeste type (mener de er 9,5 cm tykke).

De er ekstremt effektive. Jeg er næsten tilfreds med lyden i mit rum nu, før var dne utrolig overvældende i de dybe freqs.

Her er et par fotos

her er der netop skruet rammen fast i væggen, og den er fyldt med trekantede stykker rockwool (49cmx49cm skåret på midten)

Billede


og her er de blevet beklædt med sort stof, de er lige bag mine monitors.

Billede

Medlemsavatar
Mark Norup
Medlem
Indlæg: 1146

Indlæg af Mark Norup »

Det ser effektivt ud.. det var osse sådan niget jeg havde i tankerne... har det strammet din bund op? og føler du at du kan regne med det du høre nu, iforhold til før?
dit rum minder meget om mit..

De bedste hilsner
Mark :-)

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

det har strammet bunden helt utrolig meget op. der er nogle steder i rummet, hvor lidt af den gamle rungen stadig kan anes lidt. Men ca 80% bedre nu end før vil jeg sige. de 2 hjørner der ikke kan ses på billedet er lidt specielle, derfor har jeg kun lavet store basstraps i den forreste ende af rummet. Jeg har tænkt mig at købe evt. nogle ghost acoustics traps til det sidste. Det er absorberende plader jeg hænger op efter behov i hjørnerne mellem væg og loft.

Jeg vil ihvertfald anbefale sådanne basstraps, selvom det ikke er det sjoveste at stå med, så er det heldigvis hurtigt overstået :)

hvis du er fra kbh og har transport mulighed, så har jeg nogle pakker af det rockwool stående du kan få næsten foræret (det fylder mit loftsrum op).

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Edit: dem Alex har lavet er netop "superchunks" :)

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

Lasso skrev:Edit: dem Alex har lavet er netop "superchunks" :)
Yes sir, taget fra Holger's ultimative link liste under DIY basstraps.

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator
Indlæg: 1027
Sted: Fredensborg

Indlæg af JimR »

Jeg gik og tænkte på en anden, meget let måde at lave flytbare bass traps på:

Find en meget stor VADSÆK, i ved dem som sømænd putter alt deres tøj ned i. Den er lang og pølseformet og lavet af tykt stof. Køb Rockwool hulrumsisolering til indblæsning, de er skåret i mindre tern og fyld vadsækken.

Hæng den op i hjørnet og overbevis folk om at det ser rigtig 'rustikt' ud

Skriv derefter VADSÆK ind i Wikipedia, den mangler!

JimR

Nyt svar