at bygge studie....

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
Hookah
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Bryggen

at bygge studie....

Indlæg Skrevet: 10. jan 2007, 13:04

Nogle som der har gjort det ?
Nogle som har erfaring ?
Tror i man kan bygge noget brugbart for 100.000Kr ala det på billedet ??

Billede

http://www.johnlsayers.com/Studio/Mainpage/MP-Sonar.htm
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 10. jan 2007, 13:11

Tja...hvis du kan lave alt håndværk selv..ellers aldrig...jeg render i disse dage og bygger på mit nye studio. Vi snakker ca 70 m2 råt rum som forvandles til 2 kontrolrum med et delt trackingrum på ca 20m2. Pris i materialer, lige over 20K. Men det er et STORT arbejde og du skal gøre det hele rigtigt fra starten. Vi snakker detaljerede arbejdstegninger, vægtberegninger, godkendelser fra myndighederne på både planer og udførelse, en masse penge og et SHITLOAD af tid. Vi byggede det flydende gukv til tracking rummet på en weekend og regner med at bruge næste weekend på at bygge skelettet i træ til tracking rummet.

Men f*ck DET BLIVER FEDT NÅR DET ER FÆRDIGT wuhuuuuuuuuuuuuuu :-D

Go for it!!!
Brugeravatar
Hookah
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 10. jan 2007, 14:28

Det lyder fantastisk Lasso !!!! :shock:
Og 20K lyder virkeligt billigt.

Du burde poste nogle billeder efterhånden som arbejdet skrider frem af !!! jaa :wink:

Jaa. jeg vil også lave det hele selv (med hjælp fra 2-3 familiemedlemmer).
Men jeg skal starte helt fra bunden med fundament osv.
Det største af vores krav til studiet er at kunne spille trommer uden naboen bliver generet af det.

Er det flydende gulv med de der gummi/iprene dimser neden under ?
(er det ik der hvor man skal beregne hvor meget ens gulv, vægge og udstyr kommer tll at veje for at belaste dem med 10-20% ?)
Laver du også kanaler til kabler og alt det pjat i gulvet ?
Har du selv lavet tegningerne eller har du fået john sayers til det ? (hva koster det mon )
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 10. jan 2007, 15:01

jeg skal nok poste billeder...har tænkt mig at lave en post her eller på aage med fremskridt. Ja, gulvet er flydende på neopren brikker. De 20K er + moms i øvrigt og inden vi har set os om, er de nok blevet til 25K - 30 K + moms med akustikregulering. Men det er jo heller ikke så galt.

jeg har "designet". Konstruktionstegningerne og vægtberegningerne har min kære fader forestået. Han er ingeniør og har forstand på den slags. Neoprenen var en større videnskab at regne ud og med al respekt, så er mange folk på Johnlsayers nogle fluekneppere (på den gode måde) og gider ikke / har ikketid til hjælpe dig med mindre du gør PRÆCIST som de siger. Men alt andet lige er deres input uvurderlige - når de gider;)

Jeg vender tilbage med en fyldestgørende post når jeg får tid:)

Indtil da spørger du bare løs hvos der er noget du mener jeg kan bidrage med.
Brugeravatar
Hookah
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 12. jan 2007, 11:18

Hvor køber man de der neopren brikker henne af i DK - og hva koster de ??

Jeg er meget i tvivl om det med de flydende gulve - "de" siger hvis man ikke får resonans frekvensen for sit flydende gulv ned under f.eks 15hz, så er man bedre tjent uden....
læs evt her: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=1653

Hvad har du gjort for at få høj massen fylde i det flydende gulv ??
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 12. jan 2007, 11:25

Neoprenen fandt jeg efter LANG tids søgen hos Dansk Maskinpakning - http://www.dmp.dk

Jeg gav 8,60 + moms pr. brik i 50 x 50 x 10 mm.

Jeg synes ikke du skal hænge dig for meget i nørderiet omkring resonansen for gulvet. Auralex, som laver U-boats, anbefaler mellem 40 - 60 cm spacing center. Jeg har kørt med 60.

Vi lavede et eksperiment hvor vi testede, at der skulle omkring 75 kg til at nedpresse neoprenen de minimum 5 % der skal til. Tjek så: hele kontruktionen vejer 2000 kg. Divider med 75 = 26,6 brikker I ALT!!!!!!

Divider med 9 (antallet af gulvstrøer) og du får 3 neoprenbrikker pr. strø. Og det holder jo ingen steder. Og det er for at ramme 5 %!!!!

Jeg synes du skal bygge med lige dele respekt for de anderkendte metoder fra f.eks. Johnlsayers og lige dele sund fornuft.

Gulvet er konstrueret af neopren --> 45 x 95 gulvstrøer --> 2 lag 19 mm gulvfiner --> parket finish. Rockwool i hulrummet mellem oprindeligt gulv og nederste lag gulvfiner. Gulvet er færdigt og føles HELT rigtigt!

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"