Furland's "Darkroom" studio byggetråd.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
AnotherDan
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søborg

Re: Furland's "Darkroom" studio byggetråd.

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 14:20

Hvordan er det isoleret dernede?
Det kunne godt ligne et sted der hurtigt kunne blive ret fugtigt.
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 14:21

unklekarma skrev:Synes virkelig det er et lækkert simpelt setup du holder dig (selvom der godt kunne være lidt flere hardware synths til venstre eller højre for den sags skyld).

Tak! det bliver med garanti 110% mere "lækkerness" når jeg er helt færdig! HW synths kan jeg ikke endnu få mig selv til, da jeg skal være helt sikker på at det er en investering jeg bruger 100% holdt op mod mit nuværende ITB som er Live 8 Suite, FAW Circle og Rob Papen Predator.
:sweden:
Brugeravatar
Freund
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 14:49

sådan helt offtopic..... hvor i dit mix bruger du mest din Predator?
Det er bedre at fortryde noget man HAR gjort...........
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 20:26

@ Dan, jeg har ingen anelse om hvad der er gjort ud mod jorden da huset er bygget i 60'erne. Vi har selv fået lavet omfangsdræn om huset, så det tager en del af det grundvand som står ret højt i perioder. Vi har dog været nød til at have en affugter stående både her i studiet og i vores vaskerum, så den vil være her men smides ud af rummet når jeg arbejder. Man kan ikke få det hele og selvom at jeg har 300 kvm tom staldbygning, så vil det koste alt for meget at lave studie i den bygning til at jeg kan kaste mig ud i det.

@ Freund, jeg benytter sådan set mine softsynths til alt, da jeg ikke køber dem for en enkelt ting. Har jeg lyst til at lave et bas preset så tager jeg chancen på den jeg nu har lyst til og arbejder ud fra det!
Brugeravatar
Freund
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 20:33

okay.... takker for svar. :)
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. apr 2010, 16:35

En lille billedløs update her! Har søgt langt og bredt og har endeligt fundet det rette mineralulds produkt til Broadband absorberne dvs. FRP og clouds etc. Det blev en skive af mærket Paroc FPS 10 (til dem der lige syntes de skulle checke det ud) som har en nominel densitet på omkring 100 kg/m3 og leveres i mindre kvanta end 1 stk euro palle. Desværre tager det så lige ca. 1 uge at levere, men så må jeg bruge tiden på noget andet.

Har fri de næste par dage, så jeg påregner at få lavet studiebordet færdigt så det er klar til at gå til maleren, så lidt billeder kommer der alligevel snart. Dernæst skal min elektriker også omkring i næste uge så der sker noget alligevel.

Som en kæmpe streg i regningen, så er min ene ADAM A7 monitor begyndt at opføre sig mærkeligt og spille hele 13 dB lavere end den anden. Årsagen er højst sandsynligt forstærker delen, men sikke noget p.i.s når jeg nu regnede med at være færdig til d. 1 maj. Nu bliver jeg nød til at få den til rep i DK og det æder lige dele af budgettet jeg ikke syntes om. Måske jeg bare skal gå all-out og tage min Sub 10 med og få den kontrolleret da jeg af uforklarlige årsager tror selve enheden er gået! Så højt spiller jeg slet ikke.... trist at se mellem 4-5000 kr forsvinde sådan der...
Brugeravatar
T.Find
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 22. apr 2010, 12:19

uhh,det er sgu surt at høre :( Ellers rigtigt lækkert rum! Jeg glæder mig til at se det færdige bord. Off topic: Træhulle fundament er lagt i vores nøddetræ, its on mayn! :wink:
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -
Brugeravatar
Inzider
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København S

Indlæg Skrevet: 24. apr 2010, 15:54

Furland skrev:Som en kæmpe streg i regningen, så er min ene ADAM A7 monitor begyndt at opføre sig mærkeligt og spille hele 13 dB lavere end den anden. Årsagen er højst sandsynligt forstærker delen, men sikke noget p.i.s når jeg nu regnede med at være færdig til d. 1 maj. Nu bliver jeg nød til at få den til rep i DK og det æder lige dele af budgettet jeg ikke syntes om. Måske jeg bare skal gå all-out og tage min Sub 10 med og få den kontrolleret da jeg af uforklarlige årsager tror selve enheden er gået! Så højt spiller jeg slet ikke.... trist at se mellem 4-5000 kr forsvinde sådan der...

Havde selv en Adam Sub 10 i et studie jeg var i. Det endte med at den blev skiftet 2 gange (enheden) så det er bestemt ikke et særligt tilfælde tror jeg, da jeg har hørt andre har haft problemer med den :(
CASPER
Jay Adams Prod.
Jay Adams' Soundcloud
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 24. apr 2010, 16:54

Det er da lidt dårlige nyheder, men så må jeg revurdere mit behov og reducere Sub10'en til et dyrt kradsetræ/hule til kattene... måske med indlagt gulvvarme hvis man lader forstærkeren blive i! :-)

Har savet lidt mere i bordet og poster billeder senere i aften.
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. maj 2010, 23:38

Bummelum... så gik der igen fejl -40 i min tidsmaskine og studiet er blevet negligeret lidt for længe.

Efter at have sygdomsramt i knap halvanden uge, hvor jeg ikke har kunnet udfør nogen form for arbejde, er jeg ovenpå igen og har idag hentet mere materiale som kræver at jeg kommer igang igen!

Endelig fik jeg fat på noget rockwool af mærket Paroc FPS 10, som holder den anbefalede densitet på 100 kg/m3 og "endelig" fik de taget sig sammen til at bestille det til afhentning idag. 4 pakker af 3 stk i 100mm tykkelse skal gøre det ud for den resterende absorptions del, ud over de fire super chunks. Skidtet er hentet hjem, men jeg mangler liiige at finde den opsætnings løsning jeg er sikker på vil virke i mit rum. Har ikke helt besluttet mig for selve ramme delen, men det bliver næste uges udfordring.

I dag gik jeg så i krig med at få mit bord samlet, så efter junior var sendt i seng, så var det ellers i gang med håndværktøjet.
Konceptet på bordet, er at min Macbook Pro er nedfældet i selve bordpladen, da de har nøjagtigt samme tykkelse, og så skal min midi controller (AKAI APC40) hvile ovenpå. Dette sparer en masse plads som en bærbar nu kan tage hvis man har den stående på andre måder, på samme tid som det giver MBP'en bedre mulighed for at komme af med varmen fra bunden, samt strømliner opsætningen ifht. reflektions punkter og symetri.
De runde huller i bordet er nøjagtigt afpasset til mine A7's reflektioner i min optimale opsætning, og de vil så forhindre reflektioner af lyden fra bordpladen.. i det mindste i teorien...

Et planlagt køb til efter sommer, er en 24-26", 1920x1200 monitor som så skal stå oven over MBP skærmen, derved kan jeg køre selve mixer delen i Live på MBP'n og arrange/session view i en meget større størrelse på den eksterne. Det bliver simpelthen top!

Bordet ser på nedenstående billeder noget større ud end jeg føler det er, men alt er lavet til mit behov og med tanker for evt. udstyrs køb i fremtiden.

Billedet af det opsatte bord er fra min iPhone da jeg ikke har mit DSLR inærheden. Det er ikke nede i studiet da det igen også bare er en test af selve bordet så jeg kan se om der er mere der skal gøres.
Vedhæftede filer
bordA.jpg
bordA.jpg (97.64 KiB) Vist 2223 gange
bordB.jpg
bordB.jpg (127.58 KiB) Vist 2223 gange
Brugeravatar
Malthelm
Executive Producer
Executive Producer
Sted: København

Indlæg Skrevet: 12. maj 2010, 00:28

Jeg vil MEGET gerne vide, hvordan du vil bære dig ad med at have arrange/session på den ene skærm og mix i den anden?
Troede ikke det kunne lade sig gøre i live?
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 12. maj 2010, 07:22

Hey Malthe,

Tjaeh det er nu ikke så meget Rocket science, da jeg vil have den eksterne monitor placeret oven for min MBP skærm, derved, da begge kører samme opløsning, er det bare at strække vinduet til at dække begge skærme. Det fungerer jo kun hvis skærmene er placeret sådan og ikke hvis de var ved siden af hinanden.

Det der kan blive et "problem" er vel bare, at fader sektionen ikke er så lange at de dækker en 17" skærm, men det er rent kosmetiske forhold. Eneste minus er, at mine instrument chains altid vil være i bunden af 17" skærmen, men nu må vi se om det virker, ellers så skifter jeg bare til den store monitor helt og holdent.
Brugeravatar
Freund
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 12. maj 2010, 07:24

Furland skrev:Hey Malthe,

Tjaeh det er nu ikke så meget Rocket science, da jeg vil have den eksterne monitor placeret oven for min MBP skærm, derved, da begge kører samme opløsning, er det bare at strække vinduet til at dække begge skærme. Det fungerer jo kun hvis skærmene er placeret sådan og ikke hvis de var ved siden af hinanden.

det kan du jo sætteop i dine prefs. på din MBP.... der kan du jo bestemme hvor du har skærm2 placeret. :)
Brugeravatar
Malthelm
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 12. maj 2010, 07:28

ja det ved jeg godt. Men det er mere live der ikke har mligheden for at have to skærme :-)
Brugeravatar
Freund
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 12. maj 2010, 07:30

Malthelm skrev:ja det ved jeg godt. Men det er mere live der ikke har mligheden for at have to skærme :-)

nej...... men derfor kan du jo godt strække den ud over 2 skærme....
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 12. maj 2010, 12:41

Hvilket bare ikke er helt fedt når det kommer til Live's GUI... derfor tager jeg en lidt andet og i det her tilfælde også mere ergonomisk vinkel. :-) Behøver ikke selv to skærme ved siden af hinanden, da det ikke har været noget jeg savner. Desuden er det også for bredt ifht. mine monitors placering hvis jeg skal have to 24-26" ved siden af hinanden.
Brugeravatar
Malthelm
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 12. maj 2010, 13:07

men hvordan vil du kunne se mixeren imens du er i arrangement?
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 12. maj 2010, 13:18

Ja... lige dér... har jeg lavet en skrivefejl... det kan man jo selvfølgelig (desværre) ikke! Postede ret sent igår så var vist ikke helt frisk.
Brugeravatar
T.Find
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 12. maj 2010, 19:14

dejlige røde ortofon velour æsker!mums
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -
Brugeravatar
Larzen
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg Skrevet: 12. maj 2010, 22:51

Hvad sætter du under MBP'en så den ikke skal falde igennem ?:)
Bedste hilsner
Mads L

Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 12. maj 2010, 23:14

Mads, jeg kan et Jedi Mind Trick! ;-)
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Hjallerup

Indlæg Skrevet: 13. maj 2010, 10:42

Hey, furland. Spændende tråd.
Din side virker ikke, så kunne desværre ikke høre dit musik :(
Podcast på vej: Lev af din musik
Brugeravatar
Larzen
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg Skrevet: 13. maj 2010, 10:51

Det der Jedi mind trick er det et man kan lære nogle steder ?:)
Bedste hilsner
Mads L

Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 13. maj 2010, 11:02

@ Garcia, and it get's even more exiting later :-) tak! Det er jo som om at "alle os" her inde fungerer som en slags "Stick or Carrot" på ens projekter, se bare hvilket lyriskt pres du har lagt på Nysted!!! Mht. musikken, så er det pt. kun mix set jeg har oppe på min Souncloud profil. Mit eget site er pænt negligeret, da jeg ikke har tiden til det, men det er samme indhold som på SC. Min egen musik kommer dog lige straks, da jeg føler en stor kreativ blokering er ved at være slut!

@ Mads, Man skal bo i Sverige for at kunne gå på Jedi skolen!
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Hjallerup

Indlæg Skrevet: 13. maj 2010, 14:23

Haha, Nysted kan tåle det, han er nordjyde :lol:
Hvad betyder mener du med sætningen stick or carrot? Ikke en jeg har hørt før :)

Jeg tjekker din soundcloud imens.
Podcast på vej: Lev af din musik

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"