Furland's "Darkroom" studio byggetråd.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Far, far away hinsidan

Furland's "Darkroom" studio byggetråd.

Indlæg Skrevet: 18. mar 2010, 23:58

Så er det min tur til at flashe mine håndværksmæssige mangler og fremvise lidt inspiration til andre. Jeg har i alt, alt for lang tid ignoreret mit eget behov for at bygge mit eget "rum" trods det jeg bare har skulle gå ned af trappen og sætte igang.
Nu er der så kommet et pludseligt tidshul og en godkendelse fra den højere magt i huset, så mod alle odd's startede dag 1+2 blandt andet med diverse indkøb af Rockwool til mine SuperChunk absorbers samt diverse maling, træ, beslag, pensler, single malt whiskey og andet der er yderst nødvendigt i den her process.
Rent Praktiskt;
Dag 1:Rengøring i bund, grundet gammel delvis vandskade fra udefrakommende vand i kælderen.
Dag 2: Maling x 2 med en dejlig velkendt hvid som erstatning for den fesne rosa der var i forvejen. Trods min kones advarsler om at den da var pæn nok... rosa... studie combo... NEJ vel?

På samme tid som jeg skriver her laver jeg også en "Movie Log" (på engelsk) som så vil blive klippet sammen til sidst og smidt ind på min YouTube kanal for simpel inspiration til dem der går i samme tanker med vejledning til bl.a. SuperChunks, bord konstruktion, monitor placering, vigtigheden af at bruge den rigtige type æggebakker samt den ultimative guide til Lavalampens placering! altså al den viden jeg har suget til mig her på Lydmaskinen gennem årene... .trods jeg erkender jeg er langt fra ekspert, så det er primært som inspiration og chancen for en oscar.
Det her er ikke et elite-mastering-superhit_fabrik byggeri, men bare et lille hyggeligt rum hvor jeg kan trives og have frit spil for min kreativitet.

Det kommer til at blive en rimeligt hård udfordring rent akustik mæssigt, både grundet det næsten rektangulære mål på 3.12 x 3.78m og det faktum at det er betong/gasbeton vægge og klinke gulv, men det er i det hele taget en luksus at kunne få sit "eget" så jeg tager imod med kyshånd og ser hvor vi havner til sidst.

Nu til de obligatoriske billeder:
Vedhæftede filer
bordA.jpg
Dagens arbejde, design et bord :-)
bordA.jpg (51.28 KiB) Vist 5641 gange
TrapsA.jpg
Færdige resultat
TrapsA.jpg (31.6 KiB) Vist 5633 gange
TrapsC.jpg
Beklædning af front til traps
TrapsC.jpg (34.9 KiB) Vist 5639 gange
TrapsB.jpg
Superchunk installeret
TrapsB.jpg (34.29 KiB) Vist 5636 gange
StudioB.jpg
Undertegnede in action
StudioB.jpg (34.91 KiB) Vist 6404 gange
Senest rettet af Furland 1. apr 2010, 11:11, rettet i alt 3 gange.
:sweden:
Brugeravatar
Lei
Forum Donator
Forum Donator
Sted: 2400 NV

Re: Furland's "Darkroom" studio byggetråd.

Indlæg Skrevet: 19. mar 2010, 00:13

Fedt! Bliver spændende at følge! - og god ide med videoen :)
Producer, mixer og masteringdude: Sunday Sound på Facebook
Brugeravatar
Bjerre
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Asferg - 30 min. fra Århus

Indlæg Skrevet: 19. mar 2010, 14:23

Glæder mig :-D
Hearing is believing... Or so I've heard

Lydsalonen
Facebook
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 24. mar 2010, 22:37

Kan lie tilføje at status nu er at hele rummet er malet to gange, der er sat basstraps (Superchunk style) i 3 af 4 hjørner og jeg er igang med rammer til dem samt design af mit studiebord. Ikke noget så vildt som en vis anden byggetråd, men det bliver fedt for mig :-)
Venter på min elektrikker før jeg kan lave basstrap nummer 4 færdig og er ellers på jagt efter det helt rigtige materiale til anvendelse i broadband absorberne da det jeg havde i tankerne kun sælges pr. palle og ikke pr. pakke... Det er ikke nemt her oppe, men det skal nok lykkedes.

OG OG OG... billeder følger snarrest, har bare haft en sindsygt travl dag så det kommer en af de nærmeste dage.
Brugeravatar
Freund
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 24. mar 2010, 23:32

cool.......... og fedt med sit eget!!

jeg tror dog du får nogle problemer med alle de vinkler der er på det sidste billede (JOKE) :wink:
Det er bedre at fortryde noget man HAR gjort...........
Nysted
Producer
Producer
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg Skrevet: 25. mar 2010, 16:34

Glæder mig til at se hvad du kan finde på af konsol :)

Synes dog det er en skam den fine fine fislilla ikke slog til..

Ja det er kavt det med nogle isolerings materialer kun sælges på helpaller.. Det samme med terrænbatts i DK.. Men det passede så heldigvis lige præcis med jeg skulle bruge en hel palle så det var heldigt.. :)

Men held og lykke med projektet..
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 1. apr 2010, 11:01

Dagene går lige lidt for hurtigt, så her lidt nye billeder. Skal lave bord forhåbentligt idag, selvom der er mere presserende arbejdsopgaver her på gården. Man skal jo egoist-prioritere ind imellem!

Traps er blevet super gode selvom de endte lidt dyrere end forventet på stof fronterne, da jeg var i IKEA for at handle den billigste "Ditte" stof (19SEK/M) var det selvfølgeligt udsolgt og med 90Km til IKEA gidder man ikke lige vente til en anden dag, så det blev til en udgift på stof på omkring 850 Svenske dollars (ca 50SEK/M). Men så er der også købt ind til Broadband paneler, som bliver i en neutral grå.

Bordet bliver i 16mm Mdf og er ikke mere avanceret end bare en plade i en eller anden form. Jeg har ikke noget outboard udstyr og kører et stramt minimalt setup med et par midi controllere, min Macbook Pro og ikke så meget andet, så jeg arbejder på at bordet bliver så småt som muligt, kun lige med plads til det nødvendige.

Har stadig problemer med at finde den rette Rockwool med densitet på ca. 70-100Kg så det irriterer mig lidt mht. broadband absorbers. Min elektrikker har heller ikke tid i den her uge, så der forsinkes lidt på den konto oveni...*grrr*

Har lige sat mine A7 ned bare for et smuglyt og det virker ikke så ringe endda! :-) Jeg kan næsten leve med det som det er nu.... meeeen det skal da være bedre, for jeg skal længere ind! helt ind til.... Nu-men-sas!
Nysted
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 1. apr 2010, 11:36

Nu tænker jeg Paroc? det er da svensk.. Kan I ikke få fat i det deroppe?? For Paroc har også en terræn batt ved jeg, og skulle mene den har præcis samme densitet som Rockwool's :)
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 1. apr 2010, 14:58

Jep, jeg kender godt til Paroc og har kigget deres hjemmeside produktkatalog igennem. Desværre er det med Paroc som med Rockwool at det er ikke alle produkter som bliver beskrevet med Kg/m3. Jeg har ringet deres kunde support, men ham jeg skal snakke med er først tilbage i næste uge... typiskt! nu jeg har masser af tid hen over weekenden.
Nysted
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 1. apr 2010, 16:36

Okay, men kan fortælle dig deres terræn batts de er helt ens i forhold til rockwools.. Har selv stået med det i hånden helt ens ;)
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 2. apr 2010, 09:19

Nysted, det er bare sådan at det ikke ser ud til at de har noget under byggeisolering med de egenskaber som terrænbatts da det nærmeste er en "skiva" som har en densitet på 135-145Kg/m3 og det er jo langt over det anbefalede max 100Kg/m3.

Har i nat lave et impulskøb til studiet, som kommer til at være en værdig modstander til en Lavalampe! You will see :dollargrin:
Nysted
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 2. apr 2010, 14:07

Det er da også rigtigt havde jeg da helt glemt.. :)
Brugeravatar
Larzen
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg Skrevet: 2. apr 2010, 20:36

Furland skrev:Har i nat lave et impulskøb til studiet, som kommer til at være en værdig modstander til en Lavalampe! You will see :dollargrin:

Let us see it NOW!
Bedste hilsner
Mads L

Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 4. apr 2010, 23:46

*argh*... så havde jeg lige skrevet et dejligt langt indlæg og så trykker man lige CMD+W på noget man troede var et vindue i finder...

Nå... Men... kort fortalt så har jeg bygget lidt mere til studiet, lige ud over lidt ekstern lyd-diffusion-aggregat til min søn (mest for at få ham til at tie stille nu far er igang med et udendørs træhus der er lovet til at skulle ende op som The Millenium Falcon fra Star Wars! Godt jeg er autodidakt håndværker med samlet set 2 mdr's erfaring!!!

Studiet fik jeg også lidt tid til utroligt nok! Har lavet 16 skitser til mit studiebord og har idag skåret mig igennem en 16mm MDF plade, som er et fedt materiale at arbejde i, bortset fra noget meget, meget fint støv der gør at det ikke skal skæres indendøre medmindre man som jeg har et tomt rum på 300Kvm. Brug åndedrætsværn kan jeg kun anbefale!

Nu har jeg så lavet en test opsætning med mit minimale grej for at se om jeg kan barbere størrelsen længere ned for derved at undgå alt for mange reflektioner i bordpladen, så designet kan nå at ændre sig. I forhold til billederne, så kommer mit FF400 og eksterne HD til at side skjult under pladen og der vil blive monteret nogle flotte alu ben. Bordet bliver i enten sort eller hvid mat lakering og MBP'en bliver nedsænket i bordet så APC'en ikke hviler oven på den som her i test opstillingen.
Ergonomiskt set er det lidt 50/50, men mit budget er desværre ikke til den 26" monitor jeg vil have da den ligger på en ca 9k (NEC Multisync LCD2690WUXi²) så det venter til senere hvor jeg så bare vil køre MBP'en i "Clamshell mode" for at den ikke blokerer for monitoren
Nu skal jeg bare have fat i det rette mineraluld til mine broadband absorbere og så håber jeg det er klaret til næste update samt min påståede erstatning for den famøse lavalampe også forhåbentligt er ankommet! :-)

Nu går der en uges tid inden der er mere tid da jeg har en normal arbejdsdag samt 2 x Ableton Live workshop i Malmö.
Vedhæftede filer
Nick.jpg
El Junior in el Treehut de StarWars galore
Nick.jpg (98.28 KiB) Vist 5213 gange
Table4.jpg
Bord 4
Table4.jpg (40.93 KiB) Vist 5205 gange
Table3.jpg
Bord 2
Table3.jpg (48.2 KiB) Vist 5182 gange
Table2.jpg
Bord 3
Table2.jpg (43.9 KiB) Vist 5184 gange
table1.jpg
Bord 4
table1.jpg (68.32 KiB) Vist 5181 gange
Senest rettet af Furland 5. apr 2010, 09:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
unklekarma
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København

Indlæg Skrevet: 5. apr 2010, 07:50

Jeg har net op også erhvervet mig de 2 Akai du har liggende - LPD8 & LPK25.
Hvad synes du om dem?
Brugeravatar
Inzider
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København S

Indlæg Skrevet: 5. apr 2010, 23:33

unklekarma skrev:Jeg har net op også erhvervet mig de 2 Akai du har liggende - LPD8 & LPK25.
Hvad synes du om dem?

har dem også, og til prisen er jeg godt tilfredse med dem! Bruger dem dog ikke som en aktiv del af mit setup, men kun til det "bærbare" setup når jeg er ude og der er super til formålet!
CASPER
Jay Adams Prod.
Jay Adams' Soundcloud
Brugeravatar
SMP
Forum Donator
Forum Donator
Sted: ˙٠•●CPH●•٠˙

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 02:04

Inzider skrev:
unklekarma skrev:Jeg har net op også erhvervet mig de 2 Akai du har liggende - LPD8 & LPK25.
Hvad synes du om dem?

har dem også, og til prisen er jeg godt tilfredse med dem! Bruger dem dog ikke som en aktiv del af mit setup, men kun til det "bærbare" setup når jeg er ude og der er super til formålet!

+1
“Music is what feelings sound like.”
Brugeravatar
unklekarma
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 12:17

Inzider skrev:
Hvad synes du om dem?

Jeg er også yderst tilfreds med dem, især når man tager prisen i betragtning, desværre har jeg endnu ikke fået erhvervet mig noget til mit stationære setup endnu (ved ikke helt hvad jeg skal gå efter).
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 12:42

Jeg har længe søgt efter noget med en så minimal størrelse som muligt, men bedre end Korg's nano serie, derfor er jeg rigtig tilfreds med AKAI'erne da jeg nu har et fuldt transportabelt setup som kan være i en rygsæk. MBP+APC+FF400+de to små Akai og en eksterne HD samt div. kabler og stadig er der lidt plads til overs...næsten. Jeg er specielt glad for LPD8 da den er sjov at mappe div. macroer og effekter triggers på i Ableton Live, sådan at jeg kan holde APC'en til clip triggering og tweaking, mens LPD er til at mine fede fingre kan ramme rigtigt på eksempelvis en Beat Repeat effekt eller et "tape stop" effekt jeg har i mit set. Ganske handy og nemme at have med på farten.
Brugeravatar
T.Find
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 13:08

Lækkert bord, skal du ha noget finish på det bord eller køre du den hårde stil? Hvad med den træhule? Skal der ikke noget mer på? Jeg er selv igang med en derhjemme så der kunne blive en go lille træhule battle der :dollargrin:
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -
Nysted
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 13:34

Der SKAL finish på en MDF plade, ellers bobler den op bare den får færten af fugt..

Jeg ved ikke om du har erfaring med at male på mdf?? For du skal huske grunderen skal være helt helt tæt.. Du skal være yderst opmærksom på kanter, da de er yders sårbare der.. Det er jo bare sammenpresset pap og lim.. :) Har desværre set nogle venner bare lige male selv på mdf, og der så ik lige er blevet grundet ordentligt, og så noget spildt vand på bordet, og lidt efter bobler det op.. Det er jo en skam :)
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 13:37

@ Tue
Furland skrev:Bordet bliver i enten sort eller hvid mat lakering....
;-) Træhus battle er ON! Vi skal måske starte et nyt forum "Legemaskinen.dk"!

For mig er det æstetiske udseende på studiet ekstremt vigtigt, da jeg vil have det skal ramme et clean design, så alt bliver absolut rettet ind til højre så at sige! Der kommer i mit tilfælde INGEn broderede fiskere, selvom jeg sagtens konne negle et hos min gamle mormor!

@ Nysted det kommer en tur hos en dygtig autolakerer som også gør sig i sådan special opgaver. Ellers så er det jo bare lærepenge når jeg vælger materialer til et evt. Bord Mk. II når det første ikke klare presset.
Brugeravatar
unklekarma
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 13:49

Synes virkelig det er et lækkert simpelt setup du holder dig (selvom der godt kunne være lidt flere hardware synths til venstre eller højre for den sags skyld).
Brugeravatar
AnotherDan
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 13:52

Ser lækkert ud - syntes rå murstens vægge er for fedt...

Hvordan er tangenterne på det lille akai keyboard - det er tilpas småt og billigt til jeg kan overveje det... Har et M-Audio Keystation 49 nu...
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 6. apr 2010, 14:13

Tangenterne er faktiskt rigtigt gode... igen når man tager prisen i betragtning! Faste og de fornemmes ikke som at de er ved at falde af lige med det samme. Ikke mindst, så er det rigtige tangenter sammenlignet med Korg's som er ala tastatur knapper. De har velocity sensitivity og når man lige har vænnet sig til størrelsen versus fede fingre så er det lige så godt som alt muligt andet til det formål som er ultrakompakt. Jeg har også et 37Keys samt et 48 (tror jeg) men der er for mig ingen nævneværdig forskel i hvad det er jeg skal bruge keyboardet til, som refærdiggører det større areal spild. Arpeggiatoren er lidt unødvendig, til andet end en random effekt da den ikke er super skarp med Tap Tempo og derfor mest er ude af sync, men det har man jo Arp Plug-Ins til. Altså lidt ubrugelighed findes i den feature, ellers er oktav op/ned helt fine og responsive.

...og tak for de rosende ord på det Oprindelige Topic ;-)

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"