Superchunk basstraps driller mig

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
Alex - Aural Invasion
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Frederiksberg

Superchunk basstraps driller mig

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 12:19

jeg er igang med at lave superchunk basstraps, og mangler lige 2 løsninger.

de ser sådan her ud for en god ordens skyld.

Billede

Problem 1:

mit loft er lidt højere end det på billedet, og allerede når jeg har stakket trekanterne i en 1/3 af højde begynder lortet at vælte fordi de selvfølgelig er tunger på den brede side der vender ind mod rummet. Så det er den ene ting, jeg kan simpelthen ikke komme på hvordan jeg skal få det til at blive liggende, det vil især blive et problem når rammen skal sættes på.

Problem 2:

Rammen er designet så at listerne der skal gå langs væggen hve rfår et snit på den lange side på 45grader. Det er egentlig problemet, for da de kun er 7 cm brede kan jeg med min rundsav ikke spænde dem fast så den kan være der - den ville ellers have kunne gøre jobbet fint - men det ville nok også kræve at jeg kunne spænde en liste mere ovenpå til at køre saven langs for at få det helt præcist. Ude i silvan skærer de ikke lister og især ikke i 45 grader, så jeg er lidt nået en mur i mit projekt. Kan man få lavet sådanne speciel cuts hos nogen? evt et sted med en bordrundsv der har tilt på klingen?

Tak!
Brugeravatar
oesterby
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Bramming

Re: Superchunk basstraps driller mig

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 14:40

Alex - Aural Invasion skrev:Problem 1:

mit loft er lidt højere end det på billedet, og allerede når jeg har stakket trekanterne i en 1/3 af højde begynder lortet at vælte fordi de selvfølgelig er tunger på den brede side der vender ind mod rummet. Så det er den ene ting, jeg kan simpelthen ikke komme på hvordan jeg skal få det til at blive liggende, det vil især blive et problem når rammen skal sættes på.

Kan du ikke bare lave noget af rammen først - og så proppe isoleringen ind bagefter?

Alex - Aural Invasion skrev:Problem 2:

Rammen er designet så at listerne der skal gå langs væggen hve rfår et snit på den lange side på 45grader. Det er egentlig problemet, for da de kun er 7 cm brede kan jeg med min rundsav ikke spænde dem fast så den kan være der - den ville ellers have kunne gøre jobbet fint - men det ville nok også kræve at jeg kunne spænde en liste mere ovenpå til at køre saven langs for at få det helt præcist. Ude i silvan skærer de ikke lister og især ikke i 45 grader, så jeg er lidt nået en mur i mit projekt. Kan man få lavet sådanne speciel cuts hos nogen? evt et sted med en bordrundsv der har tilt på klingen?

Tak!

Du kan købe lister, der er trekantede i tværsnittet.
//Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Viceforstander på
http://www.sydvestjyllandsefterskole.dk

"For at lave musik skal man bare bruge en helt masse umba-ba'er"
Brugeravatar
JimR
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fredensborg

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 16:58

eller søm en lægte/brædt på fra gulv til luft lige i midten mens du stakker Rockwool (med handsker og maske på)

Ser godt ud

JimR
Brugeravatar
Alex - Aural Invasion
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 17:21

Tak for jeres inputs! :)

Oesterby:

Det med at lave ramme først kunne man jo egentlig gøre ja, men jeg havde tænkt mig at lime+hæfte det stof jeg har købt på indersiden af rammen (ligesom på et maleri). Ellers skal jeg lave rammen først ja, og så bagefter hæfte/lime stoffet på ydersiden, og komme lister hen over hæfteklammerne.

Trekantede lister! lyder fedt, lige hvad jeg skal bruge så. Jeg må tage ud og kigge i silvan (for 4. gang i denne uge hehe)

JimR:

God ide, kunne være jeg skulle gøre det evt. det må jeg lige tygge lidt på. Ja jeg bruger læder handsker og maske altid når jeg er i studiet mens der er blottet rockwool. Det var møg irriterende tidligere idag da jeg prøvede at lægge den sidste trekant på i toppen for at se om det ville holde, så fik jeg hele skidtet i hovedet da tårnet væltede haha :-D Så det var lige et ekstra lunkent bad =/

Det er bare en af de ting jeg snart vil være færdig med, for det kan sku godt mærkes man har rockwool i huset. Jeg kommer et par lag af det der dejligt bløde polyester på mellem rockwoolen og det supertætvævede stof jeg bruger. Tror de bliver superkønne, og jeg kan allerede høre effekten med det rockwool der ligger og flyder rundt omkring.

Så har jeg lige et bonus-spørgsmål her. Det er jo meget fjederagtigt det rockwool der, spørgsmålet er om jeg skal mase det sammen og klemme så mange trekanter ind som muligt, eller om de bare skal ligge naturligt ovenpå hinanden? Har lidt svært ved at vurdere om det er godt eller dårligt at overfylde dem. de er forholdsvis store nemlig, så de skal nok suge bass, men vel helst ikke for meget eller hvordan? :) (49x49x den længste side)
Brugeravatar
XSF
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 20:23

Jeg får altid lavet lister hos en møbelsnedker, det er ikke meget dyrere end at købe dem i silvan, eller andet byggemarked, og så er de lige som jeg vil have dem.

Sæt listerne op først og fyld derefter dit Rockwool i.

MVH

xsf

PS god jul :wink:
Let the force be with you!
Brugeravatar
Michael
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vestsjælland

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 20:41

Du kan sådan set nøjes med 2 snore fra gulv til loft, indtil du har det på plads.
Nemmere en lægter/brædder.
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]
Brugeravatar
oesterby
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 20:47

Alex - Aural Invasion skrev:Så har jeg lige et bonus-spørgsmål her. Det er jo meget fjederagtigt det rockwool der, spørgsmålet er om jeg skal mase det sammen og klemme så mange trekanter ind som muligt, eller om de bare skal ligge naturligt ovenpå hinanden? Har lidt svært ved at vurdere om det er godt eller dårligt at overfylde dem. de er forholdsvis store nemlig, så de skal nok suge bass, men vel helst ikke for meget eller hvordan? :) (49x49x den længste side)

De specifikationer, der er på isoleringen må vel være i fri, upresset form, vil jeg tro...? Hvis det var til varme-isolering, skulle man i hvert fald ikke klemme det sammen, idet luft er lig med isolering.

Glasuld klør og kradser, ja.
Men glæd dig over, at du kan stå og arbejde med det under rimeligt humane forhold. Forrige weekend efterisolerede jeg vores loft. Se det var ulækkert, besværligt, besværligt og absolut det værste stykke fysiske arbejde, jeg har udført!!!
Senest rettet af oesterby 23. dec 2006, 21:53, rettet i alt 1 gang.
Viceforstander på

Brugeravatar
JimR
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 21:16

Jeg tror ikke det er nødvendigt at klemme det mere sammen. Med den mængde du får lagt ind i hjørnet er det supereffektivt hvad du er ved at lave her. Hvis ikke jeg havde varmerør (og en dør) i hjørnerne havde jeg nok gjort det samme

mvh

JimR
Brugeravatar
Alex - Aural Invasion
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 21:40

Oesterby: argh det lyder rigtigt surt det rockwool over hovedhøjden. :-x

JimR: Ja det tænkte jeg også om mon ikke det var nok. Det lyder allerede som et alm. fuldt møbleret rum med den smule der ligger derinde nu. Det rum har den mest grusomme bassrungen, så det er det jeg håber ændrer sig lidt nu :)

få omlagt dine rør og flyttet din dør hæhæ. Lige besværligt nok måske :-D

tak for hjælpen og god jul!
Brugeravatar
oesterby
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 21:56

Alex - Aural Invasion skrev:Oesterby: argh det lyder rigtigt surt det rockwool over hovedhøjden. :-x

Det var "ovenfra" jeg bøvlede med det (altså som i et 1-etagers parcelhus) - men det betød jo bare, at jeg skulle lige på maven oven på 35 år gammelt rockwool fyldt af støv, blade og mårlort - og isoleringen skal jo også derind, hvor tag møder væg - og der er der ikke meget plads, så deet... :ack:

:lol: :lol: :lol:
Viceforstander på

Brugeravatar
JimR
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 22:54

Nu vi er ved gamle røverhistorier:

Vores første hus har jeg efterisoleret NEDEFRA. Det betød at jeg lå og krøb rundt under gulvet (ca 45 cm højde i krybekælderen), fjernede brædderne der holdt fast på noget ler man havde skovlet ind mellem brædder og gulv. Det vil sige at alt leret fik jeg ned i hovedet hele tiden, hvorefter der skulle bindes Rockwool op under gulvet bagefter....

Derefter isolerede jeg loftet oppefra, krybende rundt på hænder og knæ i en lavloftet bungalow. Vi skovlede også her indskudler ud med haveskovle og opvaskebaljer og isolerede bagefter hele loftet.

Jeg er ret sikker på at det var her jeg fik skabt den kraftige reaktion mod Rockwool som jeg har haft lige siden!

JimR
Brugeravatar
oesterby
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. dec 2006, 23:07

JimR skrev:Nu vi er ved gamle røverhistorier:

Vores første hus har jeg efterisoleret NEDEFRA. Det betød at jeg lå og krøb rundt under gulvet (ca 45 cm højde i krybekælderen), fjernede brædderne der holdt fast på noget ler man havde skovlet ind mellem brædder og gulv. Det vil sige at alt leret fik jeg ned i hovedet hele tiden, hvorefter der skulle bindes Rockwool op under gulvet bagefter....

Derefter isolerede jeg loftet oppefra, krybende rundt på hænder og knæ i en lavloftet bungalow. Vi skovlede også her indskudler ud med haveskovle og opvaskebaljer og isolerede bagefter hele loftet.

Jeg er ret sikker på at det var her jeg fik skabt den kraftige reaktion mod Rockwool som jeg har haft lige siden!

JimR

Okay Jim, du vinder :surrender:
Har godt hørt om efterisolering i krybekældre - puha - det tror jeg ikke, jeg kunne! :?
Viceforstander på

Brugeravatar
Alex - Aural Invasion
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 24. dec 2006, 04:15

det er en den slags ting jeg ville betale mig fra eller undvære til jeg havde råd. :banan:

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"