Den store bass trap/byg-selv/akustik tråd

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Søbbe
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Århus

Re: Den store bass trap/byg-selv/akustik tråd

Indlæg af Søbbe »

Nu har jeg så været i gang med at bygge absorbers efter Højhus' videoer og så synes jeg da ikke at i skal snydes for et par billeder :)
Vedhæftede filer
IMG_0686.JPG
IMG_0686.JPG (136.35 KiB) Vist 12980 gange
IMG_0685.JPG
IMG_0685.JPG (134.45 KiB) Vist 12980 gange
IMG_0687.JPG
IMG_0687.JPG (155.46 KiB) Vist 12983 gange
IMG_0689.JPG
IMG_0689.JPG (126.91 KiB) Vist 12982 gange
IMG_0684.JPG
IMG_0684.JPG (112.6 KiB) Vist 12982 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ser sgu funky ud det stof, hvor er det købt?

Default avatar
Søbbe
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Århus

Indlæg af Søbbe »

Christoffer I. N. skrev:Ser sgu funky ud det stof, hvor er det købt?
Stof2000 i Århus :) Var helt inde bagved og lede alt igennem. Det er desværre lige tyndt nok, da jeg fandt ud af at man kunne se noget tekst der stod på træet, men ikke noget man ser, med mindre man ved det er der :)

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

At det er tyndt er kun godt for de akustiske egenskaber. Så vær glad, og festlige ser de ud. :-)
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

About that; Troede faktisk at stoffet skulle være så tykt at der er mærkbar modstand når man puster igennem det for at det holder de små partikler inde. Er det forkert? Hvis ja, hvor meget indflydelse har det så på akustikken?
Har efterhånden en del traps med sådan relativt tykt stof (ikeastof - mener det hedder Minna). Ville jeg umiddelbart få noget ud af at skifte til tyndere stof eller er vi nede i petitesserne her?

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Til traps skulle det være fint nok :) Så længe man godt kan puste lidt igennem.. Kunne forestille mig det bare er ganske almindeligt bomuldslærred du har brugt?? Hvilket er helt fint til traps, og nok også det mest almindelige.

Default avatar
Søbbe
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Århus

Indlæg af Søbbe »

Det jeg brugte var noget nylon-like gøgl, som ku strækkes uendeligt meget, men som var det stof jeg ku finde som både var pænt og der der ikke rigtig var nogen modstand for luften, når jeg pustede igennem det :)

I kan tro ekspedienterne kiggede, da jeg kom ind og sagde at jeg skulle have noget stof man ku puste igennem :p

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Og jeg havde en ekspedient i Jysk der gloede åndsvagt da jeg tog stoffet op til munden og begyndet at puste :)
Microsoft Certified MCSA

Default avatar
HobbesJunior
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af HobbesJunior »

lige et input til hvordan man effektivt kan dæmpe/absorbere i små rum. Brug almindelig tagpap (jo tykkere jo bedre selvf. ... Nordisk Akustik laver bitumen dæmpemåtter, hvor i kan se effekten af sådanne plader, og det er et meget bedre dæmpemateriale end rockwool.

En 5mm tyk bitumen/asfalt plade dæmper fx. 20 hz frekvenser med over 20 DB! (jævnt stigende op til mod 40-50 db for de helt høje frekvenser...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

HobbesJunior skrev:lige et input til hvordan man effektivt kan dæmpe/absorbere i små rum. Brug almindelig tagpap (jo tykkere jo bedre selvf. ... Nordisk Akustik laver bitumen dæmpemåtter, hvor i kan se effekten af sådanne plader, og det er et meget bedre dæmpemateriale end rockwool.

En 5mm tyk bitumen/asfalt plade dæmper fx. 20 hz frekvenser med over 20 DB! (jævnt stigende op til mod 40-50 db for de helt høje frekvenser...
Er det ikke svært at styre dæmpningen så, hvis man får 30dB's forskel?

Default avatar
HobbesJunior
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af HobbesJunior »

nej det burde ikke det ikke være. Rockwool er efter min mening overvurderet som dæmpemateriale - det er alt for let og porøst... medmindre det bliver 10 cm tykt giver det i hvert fald ikke super meget i bassen, men det dæmper fint de øvre mellemtoner også.

Pointen er at alle materialer dæmper mere de høje frekvenser, dvs korte og ultrakorte bølgelængder meget mere end dem der er 5 meter lange :), og det kan man som nævnt andetsteds, , EQ'e sig ud af :).
En anden pointe er her (i en helt anden sammenhæng der går mere end et år tilbage IRL - må jeg understrege, at det er fuldstændig idiotisk og især imbecilt (var det en trickantagelse?) at antage at bare fordi en bølge er længere end tykkelsen på dæmpematerialet bølgen skal igennem, dermed ikke har nogen dæmpende effekt. (men igen, hvis materialet som lydbølgen skal passere, er let og porøst som rockwool netop er, har det mere at sige end hvis det er blødt og tungt.
dvs ift bitumen, har 10 cm rockwool nok kun 5-10 db dæmpning i den helt dybe bas, (5 db er stadig ret meget, det er næsten 1/4 del lydtryk jo :), mens det måske har 60-80 db dæmpning for den helt høje tweeter frekvenser... tvivler stærkt på man overhovedet kan høre en bullet diskants øvre frekvens, gennem 10 cm rockwool, uanset hvor meget man blæser op, men det er jo nemt at komme an på en prøve :)

Det afhænger selvf af materialet, lydbølgen skal passere igennem, hvor godt der dæmpes, og her fanger det meget tunge, bløde materiale, bedst lydbølgerne.

Lægger man fx bitumen under et gulv i et såkaldt flydende ophæng (dvs HELE gulvet, og især på stolper der har kontakt med gulvet, sådan så lyden ikke kan vandre langs stolperne og dermed forplante sig til andre vægge/lofter) får man en dæmpeeffekt der gør man man faktisk ikke kan høre under/overboen, hvor meget der så end skrues op for musikken, barneskrålene, eller de høje hæle/metal støvlerne :)

asfalt for the win :)

mvh

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Takker for forklaringen, det var jo egenligt ikke ny viden for mig men en god anden vinkel at forklare tingene på.

Hvordan vil du anbefale at man bruger Bitumen plader i hjemmestudiet eksempelvis? Skråtstillet fra gulv til loft i alle hjørner? Et nedsænket loft af de plader må også have ret stor indflydelse på stående bølger.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:Hvordan vil du anbefale at man bruger Bitumen plader i hjemmestudiet eksempelvis?
Spændende emne må jeg sige, især vedr. vibrations-dæmning, så fint hvis HobbesJunior gad gå lidt længere i detaljen, som nævnt andet
steds så skal jeg måske vibrations-dæmpe inden længe, (rum-i-rum), vedr gulv så ved jeg ikke om du mener at rulle tag-pap ud over hele
arealet, og så lægge f.eks. gulvspån direkte oven på, eller om du mener KUN punktvis under f.eks. rikler eller klodser, tilbage står også
spørgsmålet om TYKKELSEN og den helt præcise TYPE af bitumen. Alle tjære produkter "falder sammen" under tryk, det har jeg set når
jeg bruger det som fugt-spærer mellem muret fundament og træ-konstruktion, så her skal man passe på med antal kg pr kvm

Har lige lagt undertag med bitumen-lignende "tag-pap", må sige at det er ganske "dødt", det lugter dog for tjæret til indendørs :dollargrin:

Ganske alm Unduline-tag er iøvrigt et Bitumin-produkt, sikkert voldsomt dæmpende som forsænket loft, eller væg-pynt,..

http://www.rias.dk/plast-til-byggeri/ta ... lader.aspx
/Dub

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

HobbesJunior skrev:lige et input til hvordan man effektivt kan dæmpe/absorbere i små rum. Brug almindelig tagpap (jo tykkere jo bedre selvf. ... Nordisk Akustik laver bitumen dæmpemåtter, hvor i kan se effekten af sådanne plader, og det er et meget bedre dæmpemateriale end rockwool.

En 5mm tyk bitumen/asfalt plade dæmper fx. 20 hz frekvenser med over 20 DB! (jævnt stigende op til mod 40-50 db for de helt høje frekvenser...
Men er det ikke i en fx gulv eller væg konstruktion de tal gælder, og ikke bare som frithængende absorber, som jeg synes du får det til at lyde som? Altså hvordan de klarer sig til lydisolation og ikke lydabsorption som en frithængende absorber?

Lyder det nemlig lidt til i den post lidt længere nede at det er som lydisolering. For vil gerne se nogle test for hvordan de bitumen plader klarer sig som en frithængende absorptions plade til at forbedre akustikken i et rum, og ikke hvordan den klarer sig til at forhindre lyd i at bevæge sig fra et rum til et andet. Synes ikke lige at jeg kunne se nogen steder på nordisk akustik's hjemmeside, og har aldrig hørt eller set det i studie sammenhæng, men man kan altid lære noget nyt selvfølgelig.

For den normale rum-i-rum løsning til at lydisolere, har flere brugt neopren klodser, hvor der heller ikke (næsten) kommer noget lyd gennem en sådan konstruktion. Som har samme funktion som de bitumen plader i konstruktion'en.


Edit: Har skrevet en pb til "hobbesjunior" om han ville svare på mine ovenstående spørgsmål, men har ikke svaret, så jeg ville ikke bruge hans råd, da jeg er ret sikker på han tænker lydisolering og ikke akustik, så det bedste skulle stadig være basstraps af erhverv terrænbatts og superchunks til akustik regulering som folk har anbefalet før :)

Default avatar
stumfisk
Medlem
Indlæg: 82
Sted: København S

Indlæg af stumfisk »

Jeg er i gang med at bygge studievæg.

Hvad er bedst?

18mm spånplade - 45mm rockwool - 45 mm luft - 45mm rockwool - 18mm spånplade?

eller

18mm spånplade - 45mm rockwool - 45mm rockwool - 45mm rockwool - 18mm spånplade?

- Jeg synes nemlig let der kommer nogle "helligdage" imellem batts'ne når jeg sætter dem op så der er 45mm luft.

Medlemsavatar
Maunus
Medlem
Indlæg: 253
Sted: KBH

Indlæg af Maunus »

jeg har et beton rum på 4 gange 2,5 meter.

Der står en seng i det ene hjørne ved bagvæggen og det andet hjørne er en dør. Bagvæggen er et stort vindue (kan ikke rigtige hænge noget omkring det)

Jeg tænker at sætte nogle bass-traps lavet ud af rockwool? bare sådan et par stykker - måske 3 i alt eller lign. Har i nogle forslag til noget eller skal der billeder til det?

Default avatar
Christensen
Medlem
Indlæg: 278

Indlæg af Christensen »

Inspireret af bl.a. tråde herinde fra og div. andre sites, gav jeg mig i sidste weekend i kast med at lave 6 af disse, med eget præg / touch.

Selvom jeg har 4 forholdvis gode og småstore rum, er rummet hvor disse 6 første blevet opsat, allerede blevet markant og hørbart forbedret !

Pt. påtænker jeg at lave en ekstra bag ramme, således de kommer par cm mere ud fra væggen. Men de funker ret fedt allerede :-D
Vedhæftede filer
christensen-studio.dk_bass_traps.jpg
christensen-studio.dk_bass_traps.jpg (266.24 KiB) Vist 11489 gange
Mvh,

Christensen

Christensen Music Studio - http://www.christensen-studio.dk

Default avatar
Søbbe
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Århus

Indlæg af Søbbe »

Nogle er jer der ved om det er godt eller skidt at der er den frie luft bagved, som billedet ovenover? kontra mine, hvor luften bagved er fanget af træ.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

En lille mere eller mindre kronologisk billedserie, der gennemgår min mandag og tirsdag i sidste uge. Resultatet var overvældende og der er ikke engang brugt for 1000,-. Endelige billeder kommer op, når jeg en dag i nær fremtid bliver tilfreds med oprydningen m.m. Go do it yourself 8-)
Vedhæftede filer
basstraps 1.jpg
basstraps 1.jpg (241.92 KiB) Vist 9580 gange
basstraps 2.jpg
basstraps 2.jpg (275.75 KiB) Vist 9580 gange
basstraps 3.jpg
basstraps 3.jpg (315.74 KiB) Vist 9576 gange
basstraps 4.jpg
basstraps 4.jpg (189.65 KiB) Vist 9576 gange
basstraps 5.jpg
basstraps 5.jpg (297 KiB) Vist 9574 gange
basstraps 6.jpg
basstraps 6.jpg (299.73 KiB) Vist 9575 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det ligner at GIK Acoustics har ommøbleret på deres side, eller ihvertfald deres links. Et eller flere af links'ne i første post virker ikke længere.
Jeg fandt dette, der også indeholder en youtube video, den slags sletter de forhåbentligt ikke.
http://www.gikacoustics.com/video-early ... on-points/


http://www.gikacoustics.com/basics-room ... ass-traps/

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Hey guys,

Beklager hvis emnet har været oppe før - men.

Er der stor forskel på hvilke typer Rockwool man bruger til superchunks?

Mine forældre har nogle A-batts til overs, som jeg kan få billigt, men kan se at det ummidelbart er terrænbatts der bliver anbefalet - er der stor forskel, lydmæssigt, på de to?

Hvis der er væsentlig forskel på de to, vil jeg naturligvis hellere betale lidt mere for terrænbatts, men hvis forskellen er den samme, kan jeg jo lige så godt spare de penge :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Forskellen er ikke den samme ;-) Jeg vil anbefale Terrænbatts Erhverv til basfælder, især hvis det skal batte (haha) noget. Det napper beviseligt mere i bunden.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har lavet et nyt indlæg i Akustik FAQ'en med skabeloner, tips og eksempelskitse på forbandte hjørnetraps.

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=32&t=74735

Default avatar
Jabes
Medlem
Indlæg: 1
Sted: Herlev

Indlæg af Jabes »

Holger skrev:Forskellen er ikke den samme ;-) Jeg vil anbefale Terrænbatts Erhverv til basfælder, især hvis det skal batte (haha) noget. Det napper beviseligt mere i bunden.
Hej Holger,

Jeg er ved at lave en masse research og faldt over denne tråd.
Vil gerne bygge telefonbokse som har en relativ god akustik og lydisolering, men kan simpelthen ikke blive klog på hvilke materialer der skal bruges og vil helst undgå Rockwool (kan se at ingen andre laver telefonbokse med Rockwool).

Er det noget du kan rådgive omkring?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo det kan jeg måske godt. Spørg løs, evt. i en ny dedikeret tråd.

Nu er lydisolering og akustisk regulering jo lidt to forskellige ting, selvom der er overlap.

Nyt svar