Trommebur til øvelokale

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
Franne
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Århus

Trommebur til øvelokale

Indlæg Skrevet: 22. sep 2009, 10:40

Så er næste projekt i øveren startet.

Vi skal ha os et trommebur! Jeg var ude ved Kvik Hockey arena og spurgte halmanden om ikke de havde noget gammelt slidt plexiglas, jeg endte så med at få nok til det - det skal dog lige ha en tur med noget kraftigt sprit for at blive lidt mere gennemsigtigt. ( :P )+ en masse gamle bannere som nok bliver brugt som gulv. Desuden har jeg fået nogle gratis paller fra GLS, så nu er det jo bare at komme igang..

Billeder kommer som vi skrider frem i det.
Franne
Brugeravatar
Frederikkofoed
Producer
Producer
Sted: Herning

Re: Trommebur til øvelokale

Indlæg Skrevet: 22. sep 2009, 10:44

Lyder spændene glæder mig til at høre mere om det og se bileder ;)

- Frederik
Frederik Kofoed
Brugeravatar
Franne
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 22. sep 2009, 20:09

Puha.. Jeg er kommet lidt i tvivl om jeg vil bruge det plexiglas, som vi har tilegnet os fra hockey stadionet.. for det er virkelig virkelig beskidt, slidt og meget af det er ødelagt..

er der nogen, som kender nogle billge steder hvor man kan få plexiglas? Gerne brugt, bare uden alt for mange revner osv osv?

Mvh
Franne
Brugeravatar
Frederikkofoed
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 22. sep 2009, 20:28

Det ka sku næsten ikke betale sig at bygge selv.

Thomann Absorber Skærm - 291 kr.
http://www.thomann.de/gb/millenium_ds1_ ... sorber.htm

Edit: Det er min fejl jeg er gået ind på thomann på engelsk den koster 2821 danske kroner.

Men hvis du stadig vil bygge selv, har de plexiglas i Bauhaus, ved dog ikke hvad det koster, men du kan da spørge om de har lidt rester eller noget du ka få billigt.

Læs mere her

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=31778

http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?tid=272088&fid=12

P.S. du siger bare til hvis du får brug for hjælp ;)
Frederik Kofoed
Brugeravatar
Frederikkofoed
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 24. sep 2009, 21:27

Hva så har du fået gang i projektet :-D

- Frederik
Frederik Kofoed
Brugeravatar
Franne
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 24. sep 2009, 22:04

Jep.! Dog ikke billeder endnu, desværre. :P

Har fået lagt en bund, så trommerne kommer lidt op i højden bestående af 2 lags paller + det løse.. Buret bliver 2,4m gange 1,4 m. så det er jo rimelig stort, men så er der også plads til det hele - 2 bds. ;)
Men jeg er lidt todelt mht. det plexiglas der.. for på mange måder tror jeg det ville fungere bedre med noget ordentligt og lidt "pænere" og større glas.. Pt. venter jeg på et tilbud en kammerat vil give mig.
Franne
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 25. sep 2009, 08:06

Sørg nu for at få lavet dæmpning bag ved trommesættet, alt det lyd der rammer glasset reflekteres så tilbage, og så hjælper det ikke meget at afskærme hvis ikke man slår lyden ihjel på tilbagevejen. Jeg har selv bygget et tromme"bur" og der har jeg afskærmning foran og dæmpning bagved, og det gør at vi kan spille til fester på scenen i et forsamlingshus med akustiske trommer, selv om der er ældre mennesker med.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Franne
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 25. sep 2009, 23:10

Yep, det har du ret i, Hald.. Vi sætter buret op et sted, hvor der bagved er lavet nogle isolerings boxe på ca. 5 cm's dybde på begge vægge, som buret laves op af. Tror du det er nok, eller ska der noget mere til for at tage bassen?
Franne
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. sep 2009, 07:14

Live er det jo oftest lilletromme og bækkener man ønsker at dæmpe, både for folk, men også så de ikke går i sanger mic osv. Så min holdning er skidt med bassen, jeg booster altid bunden i mine in-ears for at få noget bund med, og elsker hvis sub'en står et sted hvor jeg kan kan få de dybe toner med hvor jeg sidder ;-)

Jeg vil nok fjerne plexi buret hvis jeg skal optage "sår'n rigtigt", de reflektioner det giver kan gå i overheads..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Franne
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 26. sep 2009, 09:38

Du har jo fuldstændig ret.! :)

Vi tænker lidt på også at lave nogle små kasser m. rockwool i, som her: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=18143

Bare så vi kan styre lyden fuldstændigt i øvelokalet.. :)

Tror du der er en nemmere og smartere løsning? Tænkte også på bare at vikle kabinetterne ind i en stor dyne.
Franne
Brugeravatar
Franne
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 4. okt 2009, 22:48

Så har vi banket lægterne op, og mangler blot plexiglasset og de sidste småting.. Der bliver ikke råd til det flotte dyre plexiglas, så vi har fået noget gratis fra herning hockeystadtion, som vi prøver at gøre rent - det er næsten uigennemsigtigt.
Ved ikke helt, om det er bedst med rockwool chunks eller bare æggebakker?
Umiddelbart tænkte vi, at rockwool chunks vil støve igennem stoffet, da der jo foregår en del buldren pga. storetrommerne osv.

Hva tænker de forskellige?

Mvh
Franne
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 5. okt 2009, 11:26

æggebakker er NO GO i min bog! der er jo mere difuser i dem end dæmpning..
Brugeravatar
Franne
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 5. okt 2009, 20:46

Okay, det må jeg inddrømme der ikke er mit fagområde.

Dvs. det bedste vil være en masse rockwool ?
Franne
Brugeravatar
Franne
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 7. okt 2009, 10:36

Der er plexiglas fra ca. 70cm - 160cm. i højden.

min plan er så, at der i bunden + toppen skal være noget 1.5 mm mdf udefra, og så ved jeg ikke helt hvad der bedst kunne tage så meget af lyden så muligt.
Jeg tænker jo, at man kunne gøre ligesom Lorenzo her http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=18143&start=25.

Hvordan skulle man ellers kunne ordne det? :S

Mvh Franne
Franne
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 7. okt 2009, 10:54

Jeg har bare lavet en lille pude i bunden.. som jeg sætter ind foran stortrommen når plexiet er stillet op..

Ved ik helt om det kan ses godt nok her.. Men det er et album fra mit bryllup hvor bandets trommeslager spillede på mit gear..

Kopier linket ind i browseren, Forumet kan ikke lide å i linket.. egentlig også underligt at der er det.. hmm.. sår'n er det når man ikke koder tingene selv.. hehe..

http://www.familienhald.com/Familienhald_på_me.com/Bryllups_album/Sider/Festen.html#10
Brugeravatar
Franne
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 13. okt 2009, 18:08

Cool - har også fundet ud af, at jeg vist overvurderede det før.

Vores bur går fra gulv til loft og fra væg til væg, og vi ender med at tage en gammel skumgummi madras og klistre fast ved bunden af buret + helt i toppen.

Hvordan lyder det i dine ører? (=
Franne
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 13. okt 2009, 18:16

Franne skrev:Hvordan lyder det i dine ører? (=

Det er der jo kun 1 måde at finde ud af.. inviter mig til Herning ;-)
Brugeravatar
Franne
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 14. okt 2009, 06:46

hehe. Jamen du er velkommen til at kigge ned i vores øvelokale en gang det passer..! :) Jeg giver øl/sodavand/kaffe..
Vi øver på Kulturellen, nørregade 7 lige midt i Herning.
Franne

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"