Flydende gulv

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
rickiboy
Forum Donator
Forum Donator
Sted: København

Flydende gulv

Indlæg Skrevet: 13. nov 2006, 22:53

Jeg ved, at dette har været et topic, der har været vendt mange steder, men da jeg endnu ikke har kunnet finde noget svar, prøver jeg her. Efter at have været på udkig efter studie-lokaler i et stykke tid er vi kommet frem til, at vi i stedet vil bygge studiet hjemme hos mig privat – et rum i rummet med flydende gulv. Har efterhånden kigget mig blind på diverse fora, gør-det-selv-sider mv. og er kommet frem til, at vi vil kunne bygge et hæderligt og studie på 18 m2 for 12.000-16.000 kroner. Jeg har givet afkald på min spisestue, men hvad gør man ikke for musikken... Jeg er ret sikker på, at det ikke kommer til at genere nabo og overbo, men jeg er usikker på larmen til underboen – og især opbygningen af det flydende gulv, og derfor håber jeg på lidt hjælp her. Hvis det er til nogen hjælp, skal det siges, at jeg bor i en ældre etageejendom på Vesterbro i København – mursten – som blev gennemrenoveret i 1996. Vi er ude i to løsningsforslag på, hvordan gulvet skal bygges – og som hele rummet skal bygges op på.

1.
Det første løsningsforslag er dette: http://www.saecollege.de/reference_material/index.html , hvor man kommer nogle neopren-puder under ’bjælkerne’ og der på ingen måde er kontakt mellem træ, isolering, gips og det nuværende gulv. På billedet og beskrivelsen er det dog uklart for os, hvordan man får isoleringen til at hænge fast i gipspladen/det nye gulv uden at røre den nuværende. Samtidig virker det lidt ’farligt’, at de små puder virkelig vil kunne fjerne alle vibrationer og lyd, som måtte skabe ballade nedenunder?

2.
Det andet løsningsforslag er lidt mere hjemmebrygget. Det består i først at lægge et lag stive gulvisoleringsplader http://www.rockwool.dk/sw37477.asp over det hele. Dernæst vil vi lægge et lag almindelig Rockwool terrænbats ovenpå for derefter at lægge selve gulvet, som vil bestå af et dobbelt lag gipsplader 13 mm med 75 mm terrænbats imellem – og så selve gulvpladerne ovenpå. På denne måde vil der stadig ikke være fysisk kontakt mellem den nye gulvkonstruktion og den eksisterende, for rockwool vil adskille dem – og det burde vel være nok, da det ikke er ’massivt’ materiale?

Men hvad er efter jeres mening det bedst. Løsningsforslag 1 ser fint ud med udregninger osv., men for mig lyder det til ikke at være det optimale. Hvad siger i? På forhånd tak for hjælpen og undskylder samtidig de ret ikke-håndværker-agtige udtryk:-)
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 14. nov 2006, 00:10

Masse, masse, masse. Masser af masse skal der til for at standse lyd effektivt. Derfor kan I efter min mening fint glemme forslag 2 og gøre det ordentlig og efter gennemprøvede metoder = forslag 1. Rockwoolen behøver ikke at "svæve" tror jeg. Men tjek http://www.johnlsayers.com INDEN I går i gang. Husk blot at de vægge og lofter I konstruerer til det flydende rum gerne skal være af en tilsvarende densitet som gulvet. SÅ snakker vi sikkert 3 lag gips. Og det bli'r tungt som en motherfucker---mit bud er at jeres projekt desværre er urealistisk i en etageejendom med mindre du er i kælderen uden underbo. I skal i hvert fald konsultere en rådgivende ingeniør som kan hjælpe jer med beregningerne på om gulvet kan holde. Derefter skal bygge og teknik i Valby godkende projektet. Jeg tror ikke på det men held og lykke :?
Brugeravatar
Lauge
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Espergærde (3060)

Indlæg Skrevet: 1. jan 2007, 12:37

Jeg fand lige denne her side med masse af gode informationer: http://www.saecollege.de/reference_material/index.html
Lauge
24"IMacAmatørHjemmestudieIndehaver 2GB Ram
Logic Studio - RME Fireface 400 - Genelec 8030 * 2 - SE Titan

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"