manglende bas(lyd dæmpning)

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kasperlarsen
Medlem
Indlæg: 190
Sted: Kbh

manglende bas(lyd dæmpning)

Indlæg af Kasperlarsen »

Jeg har et lille studio lokale på ca. 15 m2. Jeg har et sæt ADAM P-11 højtalere, men synes at jeg har for lidt bund.
Lokalet er ikke opsat ideelt lige nu, men jeg kan alligevel ikke forstå mit problem. Det handler vel ikke om basstraps i dette tilfælde, for det bruger man vel når det buldrer..
Er her nogle kloge der har nogle forslag??

vh
Kasper

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

det kan være fordi der måske fra start af ikke er så forfærdelig meget bund i p-11'erne?
skriver noder

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Den manglende bas er med al sandsynlighed direkte forbundet med mangel på bass trapping.

I et rum på din størrelse vil der meget typisk være et kæmpe hul i bas frekvenserne, lige der hvor du sidder og mixer.

Gør dig selv en tjeneste og tjek http://www.realtraps.com - der findes en masse info om lige netop dit problem.

Og ja, så kan det ikke udelukkes at der simpelthen ikke er så meget bas i dine monitors, men den køber jeg ikke i første omgang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Er de spillet til?

Udover det, så bass trapping.

Check også monitor FAQ.

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

Hey,

Jeg havde nøjagtig samme problem for ikke lang tid siden. Mit problem var at bassen udfasede sig selv da jeg sad mit i rummet, det er noget med at bølgerne mødtes i midt af rummet og derfor denne udfasning.

Løsning :

- Bastraps (jeg selv bruger de svinedyre men meget effektive Ghost traps)
- Ryk hele dit arrangement (pult mm) 38 % ud fra den normale position og du skal "se" løjer.

Håber det hjælper.

Jakes

Medlemsavatar
Niels Vølund
Medlem
Indlæg: 479
Sted: Vodskov nordjylland

Indlæg af Niels Vølund »

hm skal det være 38% ??
både pult og halløjtaler eller kun flytte lyttepositionen ?
Logic 7.1.1 Os X.4.11 Dual G5 1.8 2GB 2 UAD kort Yamaha 01x, i88, Dynaudio BM5A - kaffe - hotdogs - m.m

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

jakes skrev:
- Ryk hele dit arrangement (pult mm) 38 % ud fra den normale position og du skal "se" løjer.

Håber det hjælper.
Det gør det ikke. Blot få centimeter kan betyde en kæmpe forskel i frekvens responsen. Fint nok...du sidder 38 % ude i rummet. HJvad så med dem, der sidder i sofan og hører MEGET mere bas end dig osv. Du skal have en så tæt på linær frekvens respons i HELE rummet...og det får du KUN med bass trapping....som slet ikke behøver at være dyre.

Default avatar
Simon

Indlæg af Simon »

Hvorfor er der ikke nogle af jer akustik-tosser der laver et lille konsulentfirma og tager ud og rådgiver om akustik.. I ku sgu få en kunde her hvis det var

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Som Bryla skriver, har jeg også oplevet at der bass'en på P-11 ikke er særlig markant, for det meste en smule for skjult i mine øjne. Jeg føler altid at jeg skal skrue en god del op for at få en ordentlig fornemmelse af bass'en..

Iøvrigt, Holger, hvordan spiller man monitorene "rigtigt" til?

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

Lasso skrev:
jakes skrev:
- Ryk hele dit arrangement (pult mm) 38 % ud fra den normale position og du skal "se" løjer.

Håber det hjælper.
Det gør det ikke. Blot få centimeter kan betyde en kæmpe forskel i frekvens responsen. Fint nok...du sidder 38 % ude i rummet. HJvad så med dem, der sidder i sofan og hører MEGET mere bas end dig osv. Du skal have en så tæt på linær frekvens respons i HELE rummet...og det får du KUN med bass trapping....som slet ikke behøver at være dyre.
Tjek link som omhandler det samme.

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=1 ... ight=jakes

Jakes

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

så googler man ghost traps og det eneste man får ud af det er anordninger til hvordan man fanger spøgelser!
skriver noder


Medlemsavatar
JimR
Forum Donator
Indlæg: 1027
Sted: Fredensborg

Indlæg af JimR »

Bounday cancellation? Et godt Nørd emne:

http://www.peavey.com/support/technotes ... lation.cfm

JimR

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev: Iøvrigt, Holger, hvordan spiller man monitorene "rigtigt" til?
Personligt bruger jeg tung dance med pumpebund i minimum 12 timer i træk på medium-højt niveau. Det kræver jo et studie..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:) Lyder godt.. Så de skal bare have lidt "tæv" eller hvordan?

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

jakes skrev:
Lasso skrev:
jakes skrev:
- Ryk hele dit arrangement (pult mm) 38 % ud fra den normale position og du skal "se" løjer.

Håber det hjælper.
Det gør det ikke. Blot få centimeter kan betyde en kæmpe forskel i frekvens responsen. Fint nok...du sidder 38 % ude i rummet. HJvad så med dem, der sidder i sofan og hører MEGET mere bas end dig osv. Du skal have en så tæt på linær frekvens respons i HELE rummet...og det får du KUN med bass trapping....som slet ikke behøver at være dyre.
Tjek link som omhandler det samme.

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=1 ... ight=jakes

Jakes
Og? Som jeg skriver...fint nok at du kan sidde musestille, præcis 38 % i rummets længde. Så må bare ikke rykke dig en tomme eller have kunder på besøg, der skal lytte med. Det vigtigste er en jævn frekvensgang i hele rummet og ikke bare på din mix position. Men jeg er ubetinget enig i de 38 %. Det er bare ikke ligeså vigtigt som ordentlig trapping og akustikregulering generelt:)

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Simon skrev:Hvorfor er der ikke nogle af jer akustik-tosser der laver et lille konsulentfirma og tager ud og rådgiver om akustik.. I ku sgu få en kunde her hvis det var
Det niveau de fleste af os jerinde har viden på retfærdiggør vist ikke et konsulent honorar. Det er jo viden der er frit tilgængeligt på masser af internetfora...bl.a her:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du vil nok være overrasket over hvor mange konsulenter som tager 1.200 kr. i time + moms for viden frit tilgængeligt på internettet.

Nøglen er at kunne sortere i de info og præsentere dem korrekt, og tilpasse dem til den aktuelle situation hos kunden.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

kender i nogen måske i trekantsområdet der tager ud og hjælper med sådan noget? som vel og mærket ved lidt mere end der står på nettet. altså kan forholde sig specifikt til rummet
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Delta akustik måske?

Som Lasso lidt var inde på.. så kan det være stort spild af mange tusinde kroner.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

det lyder det også som om, men jeg er altså bare en spasser til sådan noget. kan godt høre hvornår det lyder rigtigt og forkert, men ved sgu ikke hvordan jeg kan få det til at lyde bedst, og har ikke tålmodighed til at prøve en masse ting
skriver noder

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Arh, jeg vil godt medgive at det kan være lidt vel dyrt (Læs: 4.000,- bare for at få f.eks. Jan Voetman ud i det lokale det drejer sig om, og så har han ikke sagt noget endnu!!:shock:) at få Delta Akustik til at arbejde på sagen, men ligefrem spild af penge vil jeg ikke kalde det.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Kasperlarsen
Medlem
Indlæg: 190
Sted: Kbh

Indlæg af Kasperlarsen »

Tak for de gode indspark...
Jeg skal ha gang i noget trapping, og så prøvve at placere mig fornuftigt i rummet

kasper

Nyt svar