Kommentar til studiekonstruktion?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
mickey
Røvballemusiker
Røvballemusiker
Sted: denmark

Re: Kommentar til studiekonstruktion?

Indlæg Skrevet: 16. feb 2009, 21:40

Glæder mig som et lille barn til juleaften! :-D
Rock n' Roll Til Jer Alle!
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 16. feb 2009, 23:49

Brugeravatar
bluesfendermanblues
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 17. feb 2009, 09:11

Imponerende, seriøs konstruktion I har fået lavet. Og fedt at I ikke har sparet på akustisk regulering indeni studiet....i form af superchunks etc. Gid I må få masser af opgaver til jeres studier :-)
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 17. feb 2009, 09:15

bluesfendermanblues skrev:Imponerende, seriøs konstruktion I har fået lavet. Og fedt at I ikke har sparet på akustisk regulering indeni studiet....i form af superchunks etc. Gid I må få masser af opgaver til jeres studier :-)

Takker :dollargrin:

Ja, det håber jeg også. Synes telefonen har været lidt stille siden folk begyndte at skrive finanskrise :puke:
Brugeravatar
mickey
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 17. feb 2009, 09:48

Super læsning Lasso!

Det vil med garanti hjælpe mange fremover. Det lader mig dog stadig tilbage med et par spørgsmål iflg. min oprindelige post.

1: Vil jeg få en bedre "lydisolering" ned af ved at bygge et traditionelt gulv (opklodset,isoleret mellem stråer og 2 gange gulvspån) eller vil det være af så lille en betydning at det ikke er arbejdet værd? jeg HAR jo på nuværende tidspunkt et næsten plant gulv af trædfast flamingo, hvor på jeg så ville lægge 2 x 22mm spån på og herefter bygge min konstuktion. Jvf. mine tegninger, så vil der selvfølgelige være luft mellem flamingoen/konstuktionen og så ydervæggen.

2: Ydervæggen består i dag af krydsfiner på indersiden,dampspærre, 100mm isolering, vindpap, afstandsliste og yderbeklædning. Så vidt jeg har kunne læse mig til, så bør vi give indersiden et lag gips for at lave denne væg så død så muligt, er det korrekt? eller vil det igen være spild af materiale og arbejdstid?

Det var vist alt for nu. Tak for hjælpen Lasso og jer andre (ind til videre)

-Mickey
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 17. feb 2009, 11:35

mickey skrev:1: Vil jeg få en bedre "lydisolering" ned af ved at bygge et traditionelt gulv (opklodset,isoleret mellem stråer og 2 gange gulvspån) eller vil det være af så lille en betydning at det ikke er arbejdet værd? jeg HAR jo på nuværende tidspunkt et næsten plant gulv af trædfast flamingo, hvor på jeg så ville lægge 2 x 22mm spån på og herefter bygge min konstuktion. Jvf. mine tegninger, så vil der selvfølgelige være luft mellem flamingoen/konstuktionen og så ydervæggen.

Edit: hvor tyk er krydsfineren? Du skal jo op i en massefylde, der modsvarer et lag gips. Der findes tabeller du kan slå op i.

Der er ingen tvivl om, at lydisoleringen vil blive væsentlig forbedret ved at du bygger et rigtigt gulv. Flamingo har ingen akustiske egenskaber, der er værd at tale om. Desuden ville jeg personligt ikke have lyst til at bygge noget som helst på flamingo! Min anbefaling vil være: lav et traditionelt flydende gulv, som jeg har gjort det. Husk noget fugtspære ellers har du ikke i lang tid:)

mickey skrev:2: Ydervæggen består i dag af krydsfiner på indersiden,dampspærre, 100mm isolering, vindpap, afstandsliste og yderbeklædning. Så vidt jeg har kunne læse mig til, så bør vi give indersiden et lag gips for at lave denne væg så død så muligt, er det korrekt? eller vil det igen være spild af materiale og arbejdstid?

Det vigtigste er, at du rammer den gylden formel for lydisolering: MASSE - LUFT - MASSE. Hvis du tilfører et lag gips på indersiden af ydervæggen får du principelt set MASSE (beklædning) - mellemrum - MASSE (krydsfiner) - mellemrum - MASSE(ny gipsvæg), eller en tre lags barriere hvilket i mange tilfælde giver en dårligere lydisolerning end en tolags!

Det bedste du kan gøre, er at forstærke den eksisterende ydervæg. I dette tilfælde tror jeg det nemmeste vil være at se bort fra den yderste bekædning: Sæt gipsen på krydsfinerpladen, den skal limes direkte på - der må IKKE være luftrum imellem. Så isolerer du indersiden af ydervæggen med rockwool - laver minimum 100 mm luftrum ind til indervæggen, isolering, og så 2 lag gips på indersiden af skelettet, som du har opført oven på dit nye flydende gulv. Så laver du en dør indtil det flydende rum lige overofor din nuværende indgang og voilá - as god as it gets. Hvis du laver det ordentligt vil din nabo ikke kunne høre noget som helst indendøre og kun svagt udenfor.

Det er muligt, at du ikke vinder helt utroligt meget ved det flydende gulv, nu da det er jord du har under. Men risikoen for at lyden fiser let og ubesværet hen til din nabo, der blot er 7 meter væk, er overhængende. Og så er hele arbejdet spildt. Du aner ikke hvad der ligger af vandrør, sten osv. Lyd er en bitch og forplanter sig i alt. Givet ikke lige så godt i jord som i luft, men hvorfor tage chancen? Byg i stedet det skide flydenden gulv. Det er pænt, rart at gå på, sikkert at bygge ovenpå, rigtig godt til at lydisolere, det er nemt at bygge og så koster det ikke en bondegård.

Ok?
Brugeravatar
mickey
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 17. feb 2009, 11:52

Okey, super cool, TAK Lasso! :-D

Jamen så er det sku' nok det vi går i gang med. jeg skal nok poste når der er sket nogle fremskridt! evt. poste nogle billeder af byggeriet.

Endnu engang tak.
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 17. feb 2009, 12:45

Ok.

Måske du skulle lave en skitse inden, bare så vi er sikre på at du er på rette spor?
Brugeravatar
mickey
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 17. feb 2009, 13:03

Lasso skrev:Ok.

Måske du skulle lave en skitse inden, bare så vi er sikre på at du er på rette spor?
Ja selvfølgelig. Jeg får lavet en skitse en af aftenerne og så skal jeg nok smide den op til "godkendelse" :dollargrin:

Endnu engang tak.. Det er prisværdigt at du/I gider at give en "hånd" med.

Mickey
Brugeravatar
oesterby
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Bramming

Indlæg Skrevet: 17. feb 2009, 13:08

Imponerende, Lasso. Dejligt, at du ikke bare hviler på laurbærrene.... (Og her tænker jeg på Den gyldne mikrofon...)
//Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Viceforstander på
http://www.sydvestjyllandsefterskole.dk

"For at lave musik skal man bare bruge en helt masse umba-ba'er"
Brugeravatar
mickey
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 20. feb 2009, 02:09

Så langt så godt. Med en blanding af min egen erfaring med mit gamle studie (der brugte vi ovntørret sand som isolering!! -Og det gør jeg IKKE igen!) og så Lasso's formidable "guide" så er jeg nået frem til følgende konstruktion.

Billede

Det skal lige siges at der kommer til at ligge en kraftig dampspærre aller nederst som vil ligge på hele gulvet og gå op under det gipslag der limes direkte på ydervæggen. På denne måde skulle vi gerne undgå evt. fugt der kommer nede fra.

Et andet perspektiv af samme billedet.

Billede

Hvis nogen skulle være interesseret ser selve lokalet nogenlunde sådanne her ud:

Billede

Billede

Billederne viser selve bygningen og så mine "påtænkte" strøer/isolering. Vinduer og port bliver blændet af inden der limes gips på ydervæggen. Døren skiftes også ud og i det nye "rum-i-rum" kommer der også en massiv DB30 dør.

Lad mig høre hva' I synes? er det ok eller no go?

OG LASSO: Hvor købte du neopren klodser henne og hvad koster de? Jeg kan huske jeg læste det et sted, noget med mpd,mbp eller sådanne noget?

Out of here...Gotta sleep and be FRESH when the baby wakes and wanna eat & play! :dollargrin:
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 20. feb 2009, 23:24

Umidelart set det rigtig godt ud pånær en enkelt detalje: du bør isolere den side af begge de to vægge, der kommer til at vende ind mod hinanden. Pratisk set er det en smule besværligt hvad angår det lag gips, der sidder på "ydervæggen", men det inderste er lige til i og med at der er reglar at pakke dem ind i.

Den fuldfede formel er: MASSE - ISOLERING - LUFTRUM - ISOLERING - MASSE.

Du vinder altså en del, 4-6 stykker vil jeg tro, STC point på den konto:

http://www.stcratings.com/assemblies.html#05

Neopren brikkerne køber du hos Dansk Maskin Pakning: http://www.dmp.dk
Brugeravatar
mickey
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 21. feb 2009, 11:47

JA okey, det kan godt blive lidt besværligt at få isolering på det lag gips der bliver limet på ydervæggen, men det burde kunne klæbes op. Mht. isolering i selve konstruktionen, så har jeg påregnet 95mm som tegnet. så min konstruktion vil lyde således.:
Ydervæg - 1 lag Gips limet på -isolering limet på --> LUFT <--- 95mm reglar/isolering - 2 lag gips. Det skulle gerne give den "fuldfede" formel!

Så er det jo bare om at komme tilbage til tegnebordet og få lavet nogle nøjagtige planer og tegninger.

Takker endnu en gang! :-D
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. feb 2009, 12:36

mickey skrev:JA okey, det kan godt blive lidt besværligt at få isolering på det lag gips der bliver limet på ydervæggen, men det burde kunne klæbes op. Mht. isolering i selve konstruktionen, så har jeg påregnet 95mm som tegnet. så min konstruktion vil lyde således.:
Ydervæg - 1 lag Gips limet på -isolering limet på --> LUFT <--- 95mm reglar/isolering - 2 lag gips. Det skulle gerne give den "fuldfede" formel!

Så er det jo bare om at komme tilbage til tegnebordet og få lavet nogle nøjagtige planer og tegninger.

Takker endnu en gang! :-D

Super! Gud ved om det har nogen betydning at isoleringen bliver limet på...hmmm...du bør undgå for meget lim siger min umidelbare tanke. Sådan, så det bare lige sidder på du ved...

Husk i øvrigt at bruge en solid dør. Tit, når man køber "lyddøre" er der blot tale om en almindelig celledør, der er forstærket med en MDF plade.

http://www.Genbyg.dk har gode, solide døre til en fornuftig penge.
Brugeravatar
Nappe
Producer
Producer
Sted: København

Indlæg Skrevet: 26. feb 2009, 11:26

Sådan som jeg læser det på John Sayers side burde din væg konstruktion være følgende
Startende udefra:
Ydervæg(dobbelt gips) - Isolering - Luft(min 10 cm) -Isolering - Dobbelt gipsvæg.
Du skal derfor rive indervæggen i garagen ned og sørge for god isoleringder i stedet. Luft direkte efter isoleringen, så isolering igen i indervægskelletet og derefter gips.
Den eksisterende indervæg eller dobbeltgips du planlægger at smide uden på indervæggen vil fungere som en membran istedet for at sluge lyden fra lokalet. Hvis du hiver den ned i stedet har du en isolering-luft-isolering konstruktion og får derfor ingen plader der fungerer som membran og dette skulle i teorien give mere lyddæmping.
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. feb 2009, 13:48

Nappe.

Jeg vil ikke anbefale to lag gips direkte ud mod vind og vejr. Det er en garage!

Det, du skitserer er ønskescenariet, men det har vi måttet se bort fra her af praktiske årsager.

Sålænge gipsen bliver limet fast til spånpladen vil de fungere som én masse og ikke 2 uafhængige lag.

Og derved er formelen opfyldt.

Det yderste lag er blot beklædning og vil efter min mening meget ringe betydning have for den samlede løsning. :)
Brugeravatar
Nappe
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 26. feb 2009, 14:19

Hvad er beklædningen udad til? Hvis det er mursten eller beton af en eller anden art er det jo ganske fint og så burde formlen jo igen være Ydermur - isolering - luft - indervæg af gips
Og så skal man bare pille den eksisterende indervæg ned.
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5
Brugeravatar
Nappe
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 26. feb 2009, 14:22

Ah ok jeg ser lige at ydervæggen er beklædt med "brædder" er det korrekt?
Hvis man så skal være helt pernippen med kontruktionen så skal du jo lave et rum i rummet sådan at du du laver en gipsvæg der vender ud mod eksisterende indervæg uden at røre den, så isolering efterfulgt af luft - isoloreing og væg igen.
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. feb 2009, 15:55

Nappe skrev:Ah ok jeg ser lige at ydervæggen er beklædt med "brædder" er det korrekt?
Hvis man så skal være helt pernippen med kontruktionen så skal du jo lave et rum i rummet sådan at du du laver en gipsvæg der vender ud mod eksisterende indervæg uden at røre den, så isolering efterfulgt af luft - isoloreing og væg igen.

Og det er jo præcis hvad jeg har beskrevet tidligere i posten. God morgen:)
Brugeravatar
Nappe
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 26. feb 2009, 16:42

Nå ja bustet! Havde sprunget et par posts over i min læsning
:dollargrin:
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. feb 2009, 17:06

Nappe skrev:Nå ja bustet! Havde sprunget et par posts over i min læsning
:dollargrin:

Slyngel!

Ind og sige ti "Ave Rockwool"
Brugeravatar
mickey
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 27. feb 2009, 12:07

Hey Nappe

Tak for at du også giver din mening med!

Jeg tror vi holder os til den konstruktion som Lasso nævner. Jeg har fået indhentet tilbud (mangler fra en enkelt trælast) og det ser ud til at vi kan komme i gang med byggeriet fra næste weekend af.

Konstruktionen bliver som følgende:

Ydervæg ->pålimet 1 lag gips-> 50mm isolering direkte på gips-> 10cm lulft -> 95mm reglar/isolering -> 2 lag gips spartlet og fuget.
Brugeravatar
steand
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. feb 2009, 13:03

Det lyder sgu' som en go' løsning.

Eller retter så lyder det forhåbentligt IKKE af noget (inde hos naboerne) :lol:
Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker. https://soundcloud.com/techau/
Brugeravatar
mickey
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 27. feb 2009, 13:35

Ja, det satser vi også på! Bliver fedt at komme igang. Skal nok holde jer opdateret!
Brugeravatar
topperf
Forum Donator
Forum Donator
Sted: På min bagdel

Indlæg Skrevet: 27. feb 2009, 14:20

Glæder mig til opdateringer - God arbejdslyst! :)
---------------------------------------
http://www.thomasborghus.dk
http://www.youtube.com/topperf
http://www.myspace.com/topperf

I'm depriving a village somewhere of a perfectly good idiot.

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"