Rumlyd

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
JimR
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fredensborg

Rumlyd

Indlæg Skrevet: 18. sep 2006, 18:24

Kommentarerne om en 'hul' sanglyd på "gør det" fik mig til at erkende at sangen lød mærkeligt på en eller anden måde. "hul" er et godt udtryk og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor det kommer fra.

Optagekæden skulle være iorden (Røde K2-SPL goldmike-TL Audio 5021) men jeg er i tvivl om rummet kan have en effekt (jeg optager i et dæmpet rum på 2.2x3.6 m. Derfor har jeg lavet et par køkkenbords akustik målinger i rummet med noget pink noise.

jeg har kørt frekvens analyse på det rå signal og på 3 forskellige signaler optaget gennem mikrofonen forskellige steder i rummet.

http://www.coverband.dk/freqs.jpg

Er der nogen af jer der har erfaring med at tolke disse plots? Jeg havde ikke forventet en smuk ret kurve som originalsignalet men spørgsmålet er om det er helt galt eller bare nogenlunde OK. HVis den er gal må jeg vel til at bygge et sanghjørne.

mvh

JimR
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 18. sep 2006, 18:25

Du kan ikke bruge de der målinger til en flyvende fis, af flere faktorer. :-)

Brug ørene og ret rummet til med bas dæmpning.
Brugeravatar
JimR
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fredensborg

Indlæg Skrevet: 18. sep 2006, 18:27

Hold op det var hurtigt Holger! Jeg ville ikke ane hvordan jeg skulle gøre det i praksis.

Man okay, der er mere Rockwool i skuret så jeg kunne fremstille nogen klodser til hjørnerne og prøve med.

JimR
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 18. sep 2006, 18:39

Rockwool i batts, udhængt fra væggen 10 - 20 cm. især i alle hjørner, som du siger.

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"