Dæmpning

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
Morten Hjort
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Ama'r

Dæmpning

Indlæg Skrevet: 17. sep 2006, 19:16

Vil det gavne den generalle lyd fra mine monitors hvis jeg sørger for der er dæmpning på væggen bagved? For mig virker det lidt spøjst, men har hørt at dette skulle hjælpe noget på lyden... Overvejer lidt at købe Auralex' billige D 36 sæt
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 17. sep 2006, 20:31

Skum er sjældent en god løsning.

Dæmp med akustisk panel
Brugeravatar
Morten Hjort
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Ama'r

Indlæg Skrevet: 17. sep 2006, 21:07

D36'eren er vist akustiske paneler.... Men vil det hjælpe meget. Tænker specielt på det da min ene monitor står meget tæt på et hjørne
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 17. sep 2006, 22:59

Bass trapping i hjørner er noget af det mest effektive, så go ahead
Brugeravatar
Chris Wulff
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København

Re: Dæmpning

Indlæg Skrevet: 18. sep 2006, 01:23

Morten Hjort skrev:Vil det gavne den generalle lyd fra mine monitors hvis jeg sørger for der er dæmpning på væggen bagved? For mig virker det lidt spøjst, men har hørt at dette skulle hjælpe noget på lyden... Overvejer lidt at købe Auralex' billige D 36 sæt

hvad der er meget mere vigtigt end dæmpning på vægge og i hjørner, er hvordan dine højtalere er placeret i dit rum, du kan hente langt større lydforbedring specielt i bassen, ved at placere dine højtalere hensigtsmæssigt.

Der skal dog under alle omstændigheder dæmpning til, det er dog begrænset hvor meget bas man kan trap'e sig ud af, da der skal 125 cm rockwool til at "dræbe" en 60 Hz lydbølge det er 1/4 af bølgelængden.

Så korrekt placering af højtaler er vejen frem, inden du for købt dig fattig i bas traps
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 18. sep 2006, 08:45

Læs FAQ'en om monitors

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"