Jeg skal bygge nyt studie!

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Jeg skal bygge nyt studie!

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 08:35

Så blev det desværre en realitet at bygherren i Njalsgadegården vil smide samtlige studier og firmaer ud, og rive tingene ned for at bygge luksuslejligheder som kun udenlandsdanskere eller få har råd til (18- 20k om måneden).

Efter hans plan starter det allerede næste sommer, men nu får vi se hvor hurtigt kommunen godkender det. Halvdelen af Københavns musikliv ligger jo i den bygning, så det bliver noget af et tab når folk spredes for alle vinde.

Anyway, så betyder det at jeg skal lede efter et sted at bygge nyt studie. Denne gang bliver det ikke leje men eje, hvis muligt. Ca. 50 m2, min. 1. sal (hvis det er i stuen skal der være port samt gitter for vinduer og dør). Skal ligge i København, max. 10 minutter fra station eller metro.

Kender du noget?
Senest rettet af Holger 15. sep 2006, 08:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
unklekarma
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København

Re: Jeg skal bygge nyt studie!

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 08:43

Holger skrev:Så blev det desværre en realitet at bygherren i Njalsgadegården vil smide samtlige studier og firmaer ud, og rive tingene ned for at bygge luksuslejligheder som kun udenlandsdanskere eller få har råd til (18- 20k om måneden).

Efter hans plan starter det allerede næste sommer, men nu får vi se hvor hurtigt kommunen godkender det. Halvdelen af Københavns musikliv ligger jo i den bygning, så det bliver noget af et tab når folk spredes for alle vinde.

Anyway, så betyder det at jeg skal lede efter et sted at bygge nyt studie. Denne gang bliver det ikke leje men eje, hvis muligt. Min. 50 m2, min. 1. sal (hvis det er i stuen skal der være port samt gitter for vinduer og dør). Skal ligge i København, max. 10 minutter fra station eller metro.

Kender du noget?

Næhhh... Men sig endelig til hvis du støder på noget fedt "leje" til billige penge ;)
Du kunne da også købe noget på Holmen eller lign. og så leje ud til bl.a. mig?

... come on Holger hjælp dine lydmaskine undersåtter lidt :twisted:
d-h-j

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 09:09

Det var sq da skidt med Njalsgade .. :? endnu en grådig bygherre :-x
Brugeravatar
Lauge
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Espergærde (3060)

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 09:18

Træls. Jeg er ellers kommet meget i de bygninger op gennem 90erne, og har en masse gode minder derfra. :thumbup:

Jeg troede ellers at bygningerne var fredet - de er jo meget smukke - eller kunne blive hvis de blev sat i stand. :rip:

Det ville være rart hvis alle studie samlet kunne gå ud og købe en bygning - at sprede alle de mange studier vil være en nedtur for danske kultur. :thumbdown:
Lauge
24"IMacAmatørHjemmestudieIndehaver 2GB Ram
Logic Studio - RME Fireface 400 - Genelec 8030 * 2 - SE Titan
Brugeravatar
KennethA
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Hornslet

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 09:44

Hvorfor slår I jer ikke sammen og finder et andet sted ?
Det lyder måske meget nemmere end gjort - men det var min første tanke.

Måske der er andre ledige bygninger i byen som I kan leje jer ind i og sætte i stand hvis I er mange nok om budet.
Jeg vil gerne være med ihvertfald :-)

KennethA
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 09:47

Leje er altid problematisk fordi man som erhvervslejer stort set ikke har nogen rettigheder og på sigt kan miste hele sin bygningsinvestering.

Hvis man slår sig sammen flere kræver det store mængder administration (man kan så få en administrator på) og kan kun foregå på andelsfacon, da flere ejere af samme bygning er uhensigtsmæssigt rent salgsmæssigt når folk flytter ud/ind.

Jeg er frisk nok på andelsmåden, men det kræver en initiativtager som er villig til at påtage sig store mængder arbejde.
Brugeravatar
KennethA
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Hornslet

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 09:49

Ja ... Jeg ved det godt, men det var bare den første tanke der faldt mig ind.
For det er jo nærmest umuligt at finde noget på egen hånd - som man har råd til at betale.

Jeg har virkelig ondt af jer - det mener jeg virkelig.

KennethA
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 09:55

Tak, det er sgu ikke sjovt at sige farvel til et sted man har været og lavet hits i mere end 9 år. Og som ligger centralt og lyst ved vandet og blandt 50 andre studier - og hvor lejen stadig er til at betale.

Alt hvad jeg har bygget går også tabt, ingen afståelse da det bliver revet ned.
Brugeravatar
nickkbh
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 10:28

Damn,det er jeg sgu ked af at høre.

Jeg troede sgu da osse at de bygninger var fredet,ihvertfald Njalsgade 17 B.....
Hvor jeg arbejdede før....

Held og lykke med at finde noget andet.
| Hackintosh i7 16 gb ram | Apple 27" LED | Macbook Air 13" | Metric Halo Lio 8 |
| Logic Pro X | Nuendo 6.5 | PT 11 | Great River ME1-NV | Yamaha SG 1500 | SPL 2381 | Yamaha NS 10 | Focal Twin Be6 | Tundra Pol-8 |
| Custom Tsar Guitars |
http://www.paradisepi.com
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 10:34

Det er kun facaderne som er fredede, dvs. vinduer og tag m.v.
Frankovitchy
Kaffedreng
Kaffedreng
Sted: CPH

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 10:43

DET ER BARE LØGN!!!

gud fader bevares....det var jeg ikke klar over......
det er godt nok et nederlag for den danske musikbranche...
Man kan ikke polere en lort !
Brugeravatar
Sylle
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Nørrebro

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 12:15

Ude i Titangade er der faktisk flere ledige lokaler. Det er dog ikke etagebyggeri, men der er port og døgnvagt på området. Jeg ved der er snakket om at få flere ind, men hvordan situationen ser ud lige nu er jeg ikke helt klar over.. Prøv at ringe til Pfundheller, han har nok mere info om det..
Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 15. sep 2006, 12:37

Ok, tak. Har du Pfundes nummer?
Brugeravatar
Sylle
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Nørrebro

Indlæg Skrevet: 16. sep 2006, 15:18

Øhm, jeg fik da hans kort engang.. Kan sgu bare ikke lige finde det! :roll:
Men du kan ringe mandag ud til EBH (35828220) og blive viderestillet til Pfunde..
Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 16. sep 2006, 18:06

OK tak det prøver jeg
Brugeravatar
Jesper Johansen
Producer
Producer
Sted: Køge

Indlæg Skrevet: 17. sep 2006, 21:55

Det er sgu surt...Jeg føler med dig Holger

Jeg har arbejdet hos udlejnings firmaet Moto der lå i de samme bygninger, så jeg kender godt problemet.

Desuden kender jeg en der byggede et studie lige i nærheden. Huslejen er vist lidt peberet, og han vil derfor godt udleje noget af studiet ud (Dvs. i ville skulle dele det). Er det noget du er interesseret?

... Jesper
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 17. sep 2006, 22:59

Jeg vil helst ikke leje, men eje hvis muligt.

Men har du hans nummer er jeg frisk på at tale med ham.
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 21. sep 2006, 14:35

Hey Holger - du skulle have været hurtig, har lige udlejet de 63m2 i Valby. Pis.

Skod at høre...og jeg føler med dig.

Men blot for at korrigere - du har som erhvervslejer faktisk rigtig MANGE rettigheder.

Groft sagt er der kun 3 omstændigheder, hvorpå du som erhvervslejer kan blive opsagt:

1) såfremt udlejeren skal nedrive ejendommen
2) såfremt udlejeren selv skal bruge det lejede - i dette tilfælde skal der laves an afvejning af begge parteres forhold
3) hvis du ikke betaler husleje

Jeg vil råde dig til at undersøge sagen med en advokat og at læse erhverslejeloven. Alternativt kan du gratis spørge Ret & Raad via deres hjemmeside. Ikke at det giver dig dit lokale tilbage, men du har muligvis ret til noget erstatning.
Brugeravatar
Lauge
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. sep 2006, 14:39

Lasso skrev:Hey Holger - du skulle have været hurtig, har lige udlejet de 63m2 i Valby. Pis.

Skod at høre...og jeg føler med dig.

Men blot for at korrigere - du har som erhvervslejer faktisk rigtig MANGE rettigheder.

Groft sagt er der kun 3 omstændigheder, hvorpå du som erhvervslejer kan blive opsagt:

2) såfremt udlejeren selv skal bruge det lejede - i dette tilfælde skal der laves an afvejning af begge parteres forhold

Jeg vil råde dig til at undersøge sagen med en advokat og at læse erhverslejeloven. Alternativt kan du gratis spørge Ret & Raad via deres hjemmeside. Ikke at det giver dig dit lokale tilbage, men du har muligvis ret til noget erstatning.

En lejekontrakt er jo på et antal år, og her kan udlejer ikke opsige kontrakten såen bare lige. Men det kan jo være kontrakten er udløbet og så bare ikke forlænget igen.
Lauge
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 21. sep 2006, 15:25

Ja, hvis lejekontrakten er tidsbegrænset giver det sig selv. Er den IKKE tidsbegrænset, er det ikke ligetil at opsige lejere. Prøv at google emnet erhvervslejelov. :-D
Brugeravatar
Lauge
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. sep 2006, 15:44

Lasso skrev:Ja, hvis lejekontrakten er tidsbegrænset giver det sig selv. Er den IKKE tidsbegrænset, er det ikke ligetil at opsige lejere. Prøv at google emnet erhvervslejelov. :-D

Jeg tror jeg ville købe en time hos en advokat med speciale i erhversudlejning, og ikke google mig til viden om dette.
Jeg kan anbefale http://www.bang-partnere.dk, spørg efter Martin Weber, som jeg selv bruger.
Lauge
Brugeravatar
Vogel
Tekniker
Tekniker
Sted: Stockholm, Sweden

Indlæg Skrevet: 21. sep 2006, 20:10

Jeg synes også det lyder mærkeligt at man bare kan blive smidt ud uden videre. Da i jo er mange sammen behøver den advokattime ikke blive så dyr.

Jeg må lige spørge – er det i den samme bygning som Sweet Silence ligger?

Hilsen,
Henrik
Brugeravatar
nickkbh
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg Skrevet: 21. sep 2006, 21:53

så vidt jeg husker ligger sweet silence imellem to af bygeningerne,i en bygning,som vist nok ikke er fredet.
Men det vidste sweet silence så vidt jeg ved udemærket godt.
Alligevel.....faneme ærgeligt.

Min gamle arbedsplads ligger i bygningen ved siden af.
| Hackintosh i7 16 gb ram | Apple 27" LED | Macbook Air 13" | Metric Halo Lio 8 |
| Logic Pro X | Nuendo 6.5 | PT 11 | Great River ME1-NV | Yamaha SG 1500 | SPL 2381 | Yamaha NS 10 | Focal Twin Be6 | Tundra Pol-8 |
| Custom Tsar Guitars |
http://www.paradisepi.com
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 22. sep 2006, 09:02

Lauge skrev:Men blot for at korrigere - du har som erhvervslejer faktisk rigtig MANGE rettigheder.

Nej, som erhvervslejer har du ikke særlig mange rettigheder i forhold til privatlejer.

De 3 punkter gælder kun på en tidsubegrænset kontrakt, og de fleste kontrakter (99% af alle i Njalsgade) har en uopsigelighedsperiode på f.eks. 6 år, og derefter 3 måneders opsigelse.

Og så er det jo sur røv. Desuden kan de mere eller mindre presse lejen op som det passer dem, da loven er mangelfuld mht. syn & skøn.
Brugeravatar
Lauge
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. sep 2006, 09:16

Holger skrev:
Lauge skrev:Men blot for at korrigere - du har som erhvervslejer faktisk rigtig MANGE rettigheder.

Jeg ved ikke lige hvordan quote="Lauge" er kommet ind - det skulle vist være quote="Lasso" :-)

:whip:
Lauge

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"