Rumakustik

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
iss
Medlem
Indlæg: 4

Rumakustik

Indlæg af iss »

Hejsa

Jeg er sådan lidt igang med at lede efter muligheder for at tune min rumakustik.

Pt ser min stue sådan her ud

Billede

Billede

Jeg har købt træpersienner og tæpper og det har gjort en fin forskel, men der er stadig ret store problemer.
Helt godt bliver det nok ikke før jeg flytter men alligevel vil jeg gerne ha gjort noget ved væggen bag højtalerne.
Et par diffusorer bag højtalerne tror jeg vil gøre underværker. Har i nogle ideer?

Pænhed og pris har også en vis betydning. Jeg har set bogle pyramider og nogle mere esoteriske designs; havde intet imod disse iøvrigt. Du må også gerne anføre dansk forhandler.

Mvh :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hej Bent

Udover at det ser dejligt ud, så vil jeg ikke foreslå diffusorer bag ved højttalerne.

I stedet bør du have absorbers. En god absorber er ikke skum, men en tyk (10 cm) kompakt glas- eller stenuldsplade. De kan fås i utallige variationer, visse bedre end andre. Generelt: ingen hårde flader eller maling hverken front eller bag, porøst stof er ok. En absorber skal hænges ca. 10 cm eller mere ud fra væggen for at være max. effektiv i bassen.

Generelt er det ikke nok eller en god løsning at kigge isoleret på kun et område i et rum, du skal tænke holistisk, dvs. som en helhed.

Diffusorer kan du så bruge andre steder i rummet, men eftersom det sandsynligvis er et mindre rum vil absorbers bringe der meget tættere på god lyd. Gode absorbers dæmper både i top og bund, mens diffusorer kun reflekterer i en ny retning. Det kan så hjælpe på stående bølger - men ikke essentielt i bunden.

Den bedste dæmpning og eliminering af stående bølger (og udfasning) opnår du ved basstrapping i hjørner. Med hjørner menes samtlige hjørner: gulv/væg, væg/væg og loft/væg. De første steder vil være hjørnerne nær højttalerne. Der er venstre hjørne tricky pga. vinduerne og radiatoren. Så et kompromis kunne være absorbers bag højttalerne på væggen og evt. ovenover i loftet, samt i modsatte ender af rummet.

Jeg synes det er meget svært at finde noget godt og billigt i DK, så jeg har måttet til USA og hente mine: GIK Acoustics.

Eksempel:

Billede
Panelerne bør være udhængt ca. 10 cm eller mere for optimal effekt (hvilket de ikke er på dette billede).

Default avatar
iss
Medlem
Indlæg: 4

Indlæg af iss »

Jeg har tænkt på at købe fotoposters påtrykt lærred fra allposters.com til den anden væg, for at dæmpe refleksioner den vej. Jeg syntes iøvrigt mit største problem er i de øvre frekvenser. Bassen er vel nok lige så problematisk men i det samlede indtryk er den ikke helt så vigtig for mig. Jeg lægger også lidt vægt på at det kan gøres rimeligt diskret så alt for store paneler bag højtalerne er jeg ikke vild med, men de der paneler ser rimeligt fine ud. Dog vil jeg nok hænge dem tæt op ad bagvæggen som i eksemplet. Loftet har jeg også tænkt på skulle ha lidt dæmpning. Grunden til jeg tænker på diffusorer er at jeg spurgte på et andet forum: hvorfor ikke bare få maksimal absorption - svaret: absorbere absorberer ikke lineært. Der vil diffusorer bibeholde energien men måske fjerne den værste badeværelsesklang. Men da mit lytterum pt er ret lille så har du måske nok en pointe i at absorbere er et bedre valg.

Hm mener du bogstaveligt talt hente? GIK acoustics sender vist kun til USA og Canada. :roll:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Forkert bas (=stående bølger) giver udfasning. Udfasning påvirker i stor grad din opfattelse af hele spekret - inkl. topfrekvenserne.

Jeg ville ikke dæmpe toppen med f.eks. lærred eller andet. Bad idea. Der skal du helt sikkert bruge diffusorer i stedet. Men gode absorbers som også dæmper i bunden er vejen frem. De tager også rigeligt i toppen.

Jeg tror at alene to paneler af GIK kvalitet (el. RealTraps eller Ghost) bag højttalerne vil tage utroligt meget på alle områder. Dog vil der stadig være problemer tilbage som vil kræve diffusorer og måske noget mere trapping andre steder.

GIK sender også ud at landet hvis man tvinger dem, men det koster megaboxen og kan ikke anbefales.. byg du hellere selv.

Default avatar
iss
Medlem
Indlæg: 4

Indlæg af iss »

Allright. Hvis vi taler bygselv har jeg også hørt masonitplader skulle virke diffuserende så det kunne eventuelt bruges til den andne væg.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hm, formen er afgørende. En plade i sig selv er ikke specielt diffuserende men blot reflekterende.

Nyt svar