Hvilket tæppe i studiet?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
MAM
Medlem
Indlæg: 488
Sted: Copenhagen

Hvilket tæppe i studiet?

Indlæg af MAM »

Hej Alle. Skal ud og købe tæppe til mit nye studie i morgen. Mit studie er 50 m2 og skal have tæppe på hele arealet, da rummet skal dæmpes en del. Der kommer selvfølgelig masser af traps osv på vægge og loft - men det er en helt anden historie.

Nogen der har erfaringer med hvilke tæppe-type man bør købe, og hvor man ka' få nogle gode deals? Eller skal man bare vade ind i den nærmeste tæppebutik, og bede om et "industritæppe?"

Jeg har et budget på ca. 10.000 kr. til tæppet.

MAM

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg er ikke sikker på at du skal tæppe på gulvet. Hvis du dæmper hjørner, loft og vægge ordentligt, så er det måske ikke nødvendigt.

Medlemsavatar
MAM
Medlem
Indlæg: 488
Sted: Copenhagen

Indlæg af MAM »

Hej Holger.

Tak for svaret. :)

Det skal siges at rummet er meget hårdt, da 2 af væggene + loftet er af beton. Har haft 2 akustik-gutter på besøg, som rådede mig til at lægge et tæppe for at dæmpe rummet. Når du mener det måske ikke er nødvendigt, - er det så fordi du har erfaringer med det? Jeg har bemærket at flere studier har trægulv, men har altså blevet rådgivet til at lægge tæpper. Men hey - ville da gerne spare de 10.000 kr!

Michael (MAM)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvem er det som har anbefalet dig at dæmpe via tæppe?

Selvfølgelig kan det være en løsning - men kun i topfrekvenserne. Men du risikere nærmere at lave lyden værre i min mening.

Hvis du dæmper med ordentlige tykke og effektive batts i loft og hjørner, så har du en super absorberende flade som ikke kræver at gulvet skal være dæmpet. Så får du allerhøjest nogle tidligere reflektioner, som ikke er problematiske i min mening, tværtimod synes jeg det er mere behageligt.

Dertil skal du selvfølgelig også dæmpe vægge.

Jeg tror ikke du sparer de 10.000 for dem skal du bare bruge på batts/traps :-)

Medlemsavatar
MAM
Medlem
Indlæg: 488
Sted: Copenhagen

Indlæg af MAM »

Hej igen Holger.

Yeps. Der skal masser af batts til. Har allerede købt en nogle af ingredienserne. Og sparer nu heller ikke nogen steder. Kommer til at bruge ca. 80-100.000 på projektet. Deri ligger selvfølgelig de 10.000 til tæppet. Så derfor er det jo vigtigt at vide hvad der er nødvendigt eller ej. Jeg har talt med Rune Zetterstrøm og Henrik Ammitsbøl, som jeg kender i forvejen - da jeg startede dette projekt. Ved ikke om du kender dem?

Hmm. Men nu får du mig til at tvivle. Måske skulle jeg vente med at lægge tæppe før jeg har dæmpet rummet. Bygger en del bass-traps. 17 stk på væggene. 4 til hjørnerne, og 12 i loftet.

Michael (Sepiamusic)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo da, kender dem begge udmærket!

Og Rune er en meget dygtig tekniker.

Men ingen af dem er da "akustikere". Med mindre det er meget svært at lægge tæppe på til sidst, så ville jeg lavet loft, hjørner og vægge færdige, og så overveje om et tæppe er en god løsning.

Hvis du også vil bruge rummet til andet end kontrolrum, så skal tæppet under alle omstændigheder ud i min mening.

Medlemsavatar
MAM
Medlem
Indlæg: 488
Sted: Copenhagen

Indlæg af MAM »

Hmm...Tror faktisk at jeg vil tage dit råd, og udskyde tæppekøbet til det sidste, og se hvordan rummet reagerer først. Tak for det.

Jeg har lavet en del research på traps. Har du evt. nogle gode tegninger også?

Mich.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ikke andet hvad du kan finde på min link liste:

http://www.popmusic.dk/links.html

Jeg har selv købt bass traps fra GIK Acoustics i USA.

Medlemsavatar
Vogel
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Stockholm, Sweden

Indlæg af Vogel »

Er det kontrolrum eller liverum vi taler om?

Medlemsavatar
MAM
Medlem
Indlæg: 488
Sted: Copenhagen

Indlæg af MAM »

Hej Vogel - Det er et kontrolrum.

Holger - Tak for links på din side. Jeg læser stadig.

;)

Medlemsavatar
Vogel
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Stockholm, Sweden

Indlæg af Vogel »

Hvis dit budget er 80-100.000 ville jeg hyre en rigtig god akustiker der kan hjælpe dig med at tegne kontrolrummet. Jeg ved ikke hvad priserne er i Danmark, jeg har mit studie i Stockholm, Sverige. I Sverige er der to akustikere der mere eller mindre deler på markedet, og jeg brugte den ene (Lennart Nilsson). En konsultation med besøg i mit lokale og ubegrænset rådgivning pr email bagefter kostede omkring 6000 kr. Det er mindre end dit gulvtæppe, og giver bedre resultater...

Og hvad gælder tæppe eller ej, så er der selvfølgelig forskellige meninger også bland akustikere om hvad der er bedst. Det jeg er "opdrettet" med er at lave kontrolrummet Live End/Dead End. Den døde ende er den forreste trediedel af rummet, hvor monitorerne står. Idéen er at alle refleksioner skal dæmpes på vejen mellem monitorerne og lyttepositionen. Der bruger man gulvtæppe (så tykt som muligt), og væggene og taget er helt eller delvis dækket af tykke bløde absorbenter. Rummets bagende, de to andre trediedele, er så "live", dvs har hårde flader der reflekterer højere frekvenser. Her har man sk Helmholzresonatorer der sluger bas og lavt mellemregister, og diffusorer, der spreder refleksionerne så de ikke kommer tilbage som en lussing til lyttepositionen. I bagenden har man så ikke gulvtæppe.

Men som sagt, der er andre måder at bygge kontrolrum, LE/DE er kun een af flere. Jeg er sikker på at de andre på forummet kan anbefale dygtige akustikere.

Hilsen;
Henrik

Medlemsavatar
MAM
Medlem
Indlæg: 488
Sted: Copenhagen

Indlæg af MAM »

Hej Henrik.

Tak for inputtet. Din LE/DE teori lyder faktisk ret interessant. Sjovt nok er det lidt den løsning jeg går efter allerede, dog mere 50/50 i opdelingen. Har også tænkt mig at lave en masse tests med batts i rummet, før jeg tager nogle endelige beslutninger. Som du ka' læse længere oppe, har jeg også allieret mig med et par gutter, som har indrettet nogle rum, som jeg synes lyder ret godt. Men er jeg ikke tilfreds, når jeg er færdig - vil jeg hyre en professionel til at komme og rådgive. Det skal siges, at jeg ikke kan flytte vægge, eller lave kæmpe omvæltninger i rummets konstruktion, da det er leje - og skal udflyttes i samme stand som det blev overtaget.

Men igen - jeg værdsætter alle input her, så jeg skriver nok endnu mere, jo længere jeg kommer fremad i denne uge.

Mvh,
Michael

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan godt have et LEDE rum uden gulvtæppe. Hvis du har fuld absorption i loftet er der meget lille grund til gulvtæppe.

Medlemsavatar
Vogel
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Stockholm, Sweden

Indlæg af Vogel »

MAM skrev:Men er jeg ikke tilfreds, når jeg er færdig - vil jeg hyre en professionel til at komme og rådgive. Det skal siges, at jeg ikke kan flytte vægge, eller lave kæmpe omvæltninger i rummets konstruktion, da det er leje - og skal udflyttes i samme stand som det blev overtagetl
Selv om de du har talt med omkring indretningen nu sikker har god check på tingene vil jeg vil nok anbefale dig at hyre en professionel rådgiver inden du bruger en masse tid og penge til noget der måske ikke er den bedste løsning for netop dit rum. En sådan burde også kunne give dig råd indenfor de rammer der gælder, f.eks at du ikke kan lave større omvandlinger i rummet.

Hilsen
/Henrik


Medlemsavatar
DanDan
Professor i rumklang
Indlæg: 444
Sted: Århus / Danmark

Indlæg af DanDan »

Jeg vil faktisk anbefale at dæmpe gulv eller loft meget. Gulv/loft er typisk den korteste afstand mellem 2 flader i et studie, hvilket også giver den roommode med den højeste frekvens.
Personligt synes jeg man skal bruge mest tid på at dæmpe de 3 kraftigste modes i et rum (gulv/loft, venstre/højre, for/bag). De modes der kommer fra hjørnerne er som regel ikke særligt kraftige, med mindre man lægger hovedet ud i hjørnet. Jeg synes faktisk dæmpning af hjørnerne er lidt overvurderet...

DanDan

Medlemsavatar
MAM
Medlem
Indlæg: 488
Sted: Copenhagen

Indlæg af MAM »

Hej Henrik og Holger.

Igen tak for jeres input. Kender I navnene (og numrene) på nogle proffesionelle akustikfolk?

Mvh,
Michael

Medlemsavatar
Vogel
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Stockholm, Sweden

Indlæg af Vogel »

DanDan skrev:Jeg vil faktisk anbefale at dæmpe gulv eller loft meget. Gulv/loft er typisk den korteste afstand mellem 2 flader i et studie, hvilket også giver den roommode med den højeste frekvens.
Men de roommodes er alligevel så lavt i frekvens at det skal et meget tykt gulvtæppe til at være effektivt...grunden til at overhovedet have gulvtæppe i forenden af rummet er at dæmpe de tidlige refleksioner på vejen mellen højttalerne og lyttepladsen. Om det er vigtigt eller ej har lidt at gøre med hvordan det øvrige studie ser ud. Har man f.eks et stort mixerpult så får man meget værre tidlige refleksioner fra det, end fra gulvet.
DanDan skrev:Personligt synes jeg man skal bruge mest tid på at dæmpe de 3 kraftigste modes i et rum (gulv/loft, venstre/højre, for/bag).
Det ligger helt i linie med det jeg også har lært.
DanDan skrev:De modes der kommer fra hjørnerne er som regel ikke særligt kraftige, med mindre man lægger hovedet ud i hjørnet. Jeg synes faktisk dæmpning af hjørnerne er lidt overvurderet...
Det er derimod ikke helt rigtigt, udfra det jeg har fået lært. Dæmpningen af hjørnerne er ikke så meget for at man skal sidde der og lytte. Men de lave frekvenser bevæger sig i rummet nærmest som trykbølger, og løber langs med væggene (dvs den del der ikke går lige igennem). De samles i hjørnerne, hvorfor det er effektivt at dæmpe lige der. Man får meget basabsorption på lidt plads ved at dæmpe i hjørnerne, ligesom hvor tag/væg mødes.

Hilsen,
Henrik

Nyt svar