At afvikle backing og clicktrack seperat

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Brugeravatar
madl
Ass. tekniker
Ass. tekniker
Sted: Kbh Ø

At afvikle backing og clicktrack seperat

Indlæg Skrevet: 5. feb 2008, 15:44

Hej

Jeg har i mit band brug for (live) at afvikle forprogrammerede synth/klaver-spor lavet vha Reaper. Jeg har et macbook/lexiconpro omega setup. Jeg kan ikke rigtig regne ud hvad der er den smarteste måde at få click+synth (el.a.) til trommeslageren (mig) og kun synth til PA'en.

Den eneste løsning som jeg kan komme på at at Pan'e hårdt til den ene side med click og hårdt til den anden side uden. Men hvordan får jeg så click i begge ører på hovedtelefonerne og hvad hvis man vil have stereo - Kræver det et lydkort med 2 outputs?

Og ja; det ER mig hvis eneste besked herinde er et spørgsmål omkring hvilken bærbar pc jeg skulle købe... Tak for rådene om mac (som jeg dog kører med Win Xp). Nå lad os holde os til emnet...

På forhånd tak!
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 5. feb 2008, 15:56

Altså hvis synth er i mono kan du nøjes med to outputs og så pan'e, men som det oftest er med synth så er det måske ikke tilfældet.

Måden jeg foretrækker er at backing tracket ryger ud af 1-2 og click ud af 3/4.
Hvis man skal være rigtig advanced med flere folk der skal have click, sender man click/synth forholdet til en bus der outputter til 3/4.

Men som du kan se kræver det er lydkort med mindst 4 udgange
Brugeravatar
madl
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 5. feb 2008, 16:07

Jeg skal vist bruge en lidt mere basic forklaring hvor der også snakkes kabler/stik:

Hvis vi, på lydkortet, siger at output L er click+synth og R er synth alene, så skal jeg altså have et jackkabel fra R til et input på mixeren - kan det så, med det rigtige stik, komme ud i begge sider af Pa'et?

Og Hvordan får jeg output L ind i begge sider på mine hovedtelefoner? Med en hovedtelefonforstærker måske?
Brugeravatar
Sylle
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Nørrebro

Indlæg Skrevet: 5. feb 2008, 16:23

Måden der er mest udbredt hvis du kun harL+R at rutte med, er at have en lille mixer ved siden af. I mixeren router du så dit synth signal (f.eks. L) til en kanal der kører ud til PA'et. Den anden kanal (clicket) kører også i mixeren, og så er der flere måder du kan få dit click i høretelefonerne. En måde er at smide dine høretelefoner i et aux send, og så derefter mixe forholdet mellem synth og click sådan som du vil have det i ørerne.

Held og lykke!
Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer
Brugeravatar
Bacher
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Sjælland

Indlæg Skrevet: 6. feb 2008, 00:07

Har du kun brug for at få click+synth i høretelefonerne? Hvis det er tilfældet gør du følgende:

Dit lydkort har på bagsiden to jackstik med output L+R. Du sætter programmet op til at sende synth på L og click på R. Fra L trækker du et jackkabel over i en DI-boks som http://www.behringer.com/DI400P/index.cfm?lang=eng . Derfra kan du så sende et balanceret og isoleret signal videre til PA-mixeren.

Fra R-udgangen på lydkortet og den parallelle udgang på DI-boksen trækker du så i alt to jackkabler til en lille hovedtelefonmikser/forstærker, eksempelvis http://www.artproaudio.com/downloads/sp ... mixiii.pdf hvor du kan blande signalerne til dine hovedtelefoner og panne kanalerne som du nu vil ha dem. Fordelen ved at køre det på den måde er at du kan skrue på din mikser lige så tosset du vil, uden at risikere at fucke signalet til fronten ved at dreje på den forkerte knap.

Du kan ikke få både stereosynth og click med kun to udgange.
Brugeravatar
madl
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 6. feb 2008, 10:51

Tusind tak for svarene. Det var meget konkret!!

Mvh Morten
Brugeravatar
Emil Thomsen
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 18. feb 2008, 15:56

Du kan sagtens få stereo på din synth. Du har jo mere end 2 udgange eftersom der også er S/PDIF out og phones på sådan et kort. Så sætter du din synth i stereo til 1-2 og dit click til 3-4 som er S/PDIF out. Så går du ind i audio driveren og sætter phones til s/pdif out så du har click i phones.
Brugeravatar
Bacher
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Sjælland

Indlæg Skrevet: 18. feb 2008, 18:05

Emil Thomsen skrev:Du kan sagtens få stereo på din synth. Du har jo mere end 2 udgange eftersom der også er S/PDIF out og phones på sådan et kort. Så sætter du din synth i stereo til 1-2 og dit click til 3-4 som er S/PDIF out. Så går du ind i audio driveren og sætter phones til s/pdif out så du har click i phones.

Det kan du ikke... Det er et 2-bus kort, så s/pdif, phones og analog out deles om de samme 2 kanaler.

Se http://www.lexiconpro.com/Product_Downl ... 0233VE.pdf side 27.
Rix
Kaffedreng
Kaffedreng
Sted: Randers

Indlæg Skrevet: 27. feb 2008, 22:28

Fuldstædig enig med Bacher...kører selv med et live setup hvor vi har 8 ch. HD hvor ch. 1 er click og 2 - 7 er backtrack. Til det har jeg monteret det hele op i et rack hvor alle 8 ch. går i en DI hvor ved jeg så for ch. 2- 7 ud balanceret til FOH og vha. de parallelle links alle 8 ch. (incl. click) over i tromeslagerens mixer hvor han så selv mixer hans IEM (kombineret med et aux. send fra FOH)...og det virker perekt...
Brugeravatar
Emil Thomsen
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 28. feb 2008, 23:48

Bacher skrev:
Emil Thomsen skrev:Du kan sagtens få stereo på din synth. Du har jo mere end 2 udgange eftersom der også er S/PDIF out og phones på sådan et kort. Så sætter du din synth i stereo til 1-2 og dit click til 3-4 som er S/PDIF out. Så går du ind i audio driveren og sætter phones til s/pdif out så du har click i phones.

Det kan du ikke... Det er et 2-bus kort, så s/pdif, phones og analog out deles om de samme 2 kanaler.

Se http://www.lexiconpro.com/Product_Downl ... 0233VE.pdf side 27.

det har du da ret i :) - der er bare en del af den slags mindre kort hvor jeg har erfaret at man får 2 'ekstra' separate outputs med i s/pdif-out (som kan routes internt til headphones). Nogle gange står det slet ikke at man kan dette...
Brugeravatar
Runen
Forum Superstar
Forum Superstar

Re: At afvikle backing og clicktrack seperat

Indlæg Skrevet: 10. mar 2008, 12:41

Er lige nødt til at plugge det her interface:
http://www.tcelectronic.com/DesktopKonnekt6

Ville være fedt til netop sådan et et live setup som det der...

(jeps, jeg er tc.mand)
Brugeravatar
madl
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 11. mar 2008, 09:35

Tak skal i have allesammen!

Jeg kan afsløre at sådan som det er endt så kører jeg en ipod (wav-fil) ind på to kanaler på mixeren panoreret hårdt henholdsvis H og L med click i den ene side. Så kan jeg styre aux niveauerne fra de andre instrumenter og vokaler. Fra Aux send går et kabel over til en lille phonic mixer, som jeg så bruger som hovedtelefonforstærker nede ved mig selv. Det eneste irriterende er at jeg 'kun' har et alm. sæt AKG 271 hovedtelefoner, og det ikke er optimalt at have ørepropper på inde under disse. Isolerede in-ear er vel vejen frem i denne situation.

Hvis først sangen kører og niveauerne er forkerte, så er man lidt solgt.

Morten
IBM T400, Reaper, Presonus Firepod
Brugeravatar
madl
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 12. mar 2008, 10:01

Jeg synes dog at det er svært at få ordentlig lyd ud af PA'ets højttalere selvom mikset på høretelefoner lyder skide godt.

Godt nok er det en 2.G Ipod Nano, men det er som skrevet en Wave-fil der spiller så det burde da være nogenlunde.

PA'et er ellers ok kvalitet - måske jeg bare skal lytte efter rungende frekvenser og generelt gøre mikset mere tørt. Det kan selvfølgelig også være fordi vi øver i en bunker, men alligevel. Andre sange, endda i ringere format, lyder udemærket dernede på samme anlæg.

Jeg har som sagt tilsluttet på 2 kanaler og ikke igennem 'tape in' så det skulle også være iorden.

Nogle forslag?

Mvh Morten
IBM T400, Reaper, Presonus Firepod

Tilbage til "Live Lyd & PA"