Interessant læsning der kunne give perspektiv

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Interessant læsning der kunne give perspektiv

Indlæg af Søren Dyhr »

Det her flugter fint med nogle erfaringer jeg gjorde mig for nyligt:

https://www.prosoundweb.com/topics/soun ... id=2279864

Jeg blev gjort opmærksom på hvordan Motown oprindeligt trackede med 2 ribbon’ner på trommesættet og hvor “punchy” i mangel på bedre ord for det, det dog var alderen taget i betragtning.

Jeg gik 100 % digitalt for et par år siden og havde ikke budget til mere end en Presonus 16.0.2’er, der fik jeg tvunget mig ned i mikrofon antal - der ganske enkelt kun er 12 xlr indgange på den, og jeg er uværgeligt kommet til at begrænse det jeg gør ved signalet på vej ind, jeg kører rigtigt meget ved at gaine om og lowcutte som det er lidt mere en nødvendigt, og så noget instant-awesome 3:1 comprinering så der i spikesne bliver hevet 4-6 dB af. Og ja fandeme det virker selvom der så kun er 3-4 mikrofoner på trommesættet. Dog kan jeg ikke bruge konceptet på heavy, hvor trommesættet ideelt ligger på en 12 mikrofoner.

—sd

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Har lige læst den, og jeg er fan.

Desværre har jeg ikke et rock eller pop mix liggende på lager som forsøgskanin, men det er fedt at se nogen slå på tromme (badum!) for en simplificering af mix processen.

Der er så meget musik der føles overprocesseret i dag.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Joachip skrev:Har lige læst den, og jeg er fan.
Det har jeg så været i ca. 10-15 år hvor jeg købte hans bog "Sound Reinforcement Techniques" ISBN 1-931140-06-5 og manden har kørt FOH lyd med Van Halen, Aerosmith og Julio Inglesias blandt andre! Han har før talt om moderation med EQ, men det nye her er at man prøver at holde sig inden for 10 kanaler!!!!

Se der er så også en anden vinkel på det og det er faktisk sådan at hvis bandet ikke passer inden for disse rimeligt snævre rammer, vil de måske aldrig få det helt store at lave med deres ting ... fordi de ikke ved at de overtræder nogle uskrevne regler - med forstillelse og dumhed.

Jeg prøvede her i eftermiddags med Turkuaz som man kan downloade fra Telefunkens side, hvor der er en live fracking af deres "Tip Tre...."

--sd

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Cool.

Ribbon mics er iøvrigt noget jeg desværre aldrig har haft muligheden for at lege med, så jeg kender dem kun af omtale og fra youtube, hvilket naturligvis ikke rigtigt giver det helt store. Men jeg optager ikke nok ting og sager til at det helt retfærdiggør at købe én, selvom jeg er fristet. Lidt GAS har man vel altid...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Selvom en Røde-NTR ikke koster spidsen af en jetjager tager jeg ingen chancer, så jeg putter faktisk en Audio-Technica 2050 i fig. 8 ned imellem stortromme og lilletromme siding. Så bruger jeg en Heil PR31BW både i stortromme front og som overhead. Fra gulvtam og pegende fremad mod ridebækkenet bruger jeg en Earthworks SR25 og endnu en fra den lyse tam hen mod highhatten. Disse lowcuttes oppe ved 450 hz og instant awesome komprimering. Disse to sidstnævnte mikrofoner har 30 dB offaxis rejection ligesom 8-tals karakteristikken også er meget selektiv hele klikket og sidingen fra undersiden af lilletrommen. Overhead’en skal være i fase med overhead ... men for pokker et backbeat man får!!!!

Nyt svar