Hjælp Yamaha LS9-32 + RME micstasy remote af Gain

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Jeppe c.
Kaffedreng
Kaffedreng

Hjælp Yamaha LS9-32 + RME micstasy remote af Gain

Indlæg Skrevet: 10. nov 2007, 11:13

Hej jeg er ny i dette forum , men håber nogen kan hjælpe.

Jeg står med en LS9-32 pult med madi udvidelses kort. Mellem scenen og pulten trækkes madi optisk kabel til konvertere.

1 stk RME ADI-8 QS (line in+ outputs til front og monitors)
2 stk RME Mic preamp/converter Micstacy

Jeg har fået sat pulten op så converterne komme ind på kanal 33-64 for på den måde stadigvæk kunne bruge de indbyggede preamps.

Mit mit store spørgsmål er hvordan får jeg de respektive kanalers Gain på pluten til at fjernstyrre gain setting på RME Micstasy :?:

Jeg har været ved at læse i manualen og det er lidt svært at se om man pulten kan skræddersy midi beskederne så de passer til RME

Er der evt. nogen man kan købe sig til at sætte det op for sig ?

Hilsen Jeppe Cohrt

Email jeppecohrt@gmail.com
Brugeravatar
Sylle
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Nørrebro

Indlæg Skrevet: 10. nov 2007, 17:44

Altså, der står man kan remotecontrolle din ADI-8 QS (via midi går jeg ud fra), men om du kan assigne din gain på LS9'erens kanaler 33-64 til at smide kommandoer til din QS tvivler jeg nu på. Jeg har ikke gået så meget i dybden i LS9'eren til at jeg kan give dig et komplet svar, men jeg tror du kan få mere information fra manualen. (sysex osv.)

Lad os vide hvordan det går :)
Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer
Jeppe c.
Kaffedreng
Kaffedreng

håber jeg får det til at virke

Indlæg Skrevet: 10. nov 2007, 23:59

Jeg ender nok med at blive langhåret inden jeg får det til at virke.....

jeg har ikke været med til købe anlæget ind arbejder på en højskole. og jeg håber bestemt de har undersøgt om det kan lade sig gøre at remote gain fra ls9, ellers er systemet jo til grin....

at have converterne stående på scenen og bruge det ellers så handye optiske kabel som multikabel er jo smart men kun hvis man kan styre convertenes gain fra pulten.

som sagt hvis nogen har kendskab til problematikken vil jeg meget gerne høre om det! eller hvis nogen kender en jeg kan kontakte som ved alt om ls9 :wink:

hilsen jeppe c.
Brugeravatar
mester
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København

Indlæg Skrevet: 11. nov 2007, 19:00

Jeg er ret sikker (97-98,4%) på, at det er et spørgsmål om opsætning i Micstasy, så den følger Yamaha AD8HR-protokollen, da jeg ikke mener, at der er noget at ændre ved preamp-remote control delen i LS9. Det er bare at sætte den op til at vide, hvilke 8 SLOT-inputs, der korresponderer med hvilke 8 preamps, i klodser af 8 (gøres i sidste side under RACK5-8 knappen). Resten tror jeg altså skal gøre på Micstasy, som jeg ikke ved med sikkerhed (gider ikke undersøge lige nu) hvorvidt understøtter Yamaha protokollen, men skulle undre mig meget om de ikke gør.
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.
Brugeravatar
Sylle
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Nørrebro

Indlæg Skrevet: 12. nov 2007, 00:26

Tænkte nok du ville have et bud, Mester.. Men så vidt jeg husker, så er gain'en jo faded på skærmen når du er ovre på eksterne kanaler (som 33-64)?
Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer
Brugeravatar
mester
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 13. nov 2007, 23:13

Sylle skrev:Tænkte nok du ville have et bud, Mester.. Men så vidt jeg husker, så er gain'en jo faded på skærmen når du er ovre på eksterne kanaler (som 33-64)?

Det er den sålænge den ikke har fået at vide inde i RACK5-8 (skærmbilledet efter RACK8) hvor de forskellige preamps signaler kommer ind i slots'ne. Men det kræver selvfølgelig, at pulten har fat i en preamp, den kan forstå - men det ser du så inde på det skærmbillede...

- Affilieret med Yamaha.
Jeppe c.
Kaffedreng
Kaffedreng

LS9 remote problem

Indlæg Skrevet: 24. nov 2007, 20:28

Hej igen tak for gode råd :-)

Jeg har dog ¨svært ved at få det til at virke... jeg kan godt få pulten til at sende midi remote beskeder ud via midi fra Gain settings (i rack 8 menu external HA)

jeg har så forsøgt at gennemskue hvilke beskeder der bliver sendt ud ved at optage midi ind i cubase og jeg kan se at der kommer noget ind.

Følgende står i manual til mixtacy:

[color=black]romote kompetibel med Since firmware 2.0 the Micstasy is directly compatible to Yamaha's mixing desks M7C and
PM5D. It reacts on their Sysex commands. Adjustable are: Input Gain in steps of 1 dB (gain
range -9 up to +63 dB) and Phantom power per channel.
The Yamaha DM1000 / DM2000 consoles are not directly compatible, but still can remote control
several Micstasies via MIDI. To achieve this, the MIDI Remote Layer function of the consoles
have to be set so that they match the Micstasy’s SysEx remote protocol
[/color]

Jeg kan så vidt jeg kan se ikke få mixtacy til at forstå pultens beskeder ...kan det passe ?

Og jeg kan ikke se noget om hvordan jeg får pulten til at sende beskeder ud som passer til Mixtacy ?

I manualen er der beskrevet hvordan man sætter en Yamaha D1000 pult op, beskrevet hvordan man får pulten til at passe til mixtacy.

jeg kan bare ikke finde ud af om man kan det samme med LS9

Håber nogen kan hjælpe ? ikke nemt for mig :?

Hilsen jeppe
Eddy
Kaffedreng
Kaffedreng
Sted: Odense DK

LS9 remotegain

Indlæg Skrevet: 1. dec 2007, 18:40

Hej Jeppe!

Jeg har selv bokset lidt med denne problemstilling!

Løsningen hedder behringer BCR2000 (eller en hvilken som helst anden MIDI-kontroller med nogen vridere på). Og hvis du så skal have multiplexet det signal ind i dit MADI-kabel, så skal du også bruge en RME-dims til det (fx.ADI-642).

Problemet er helt firkantet set, at Yamaha bruger RS-422 (og IKKE MIDI) til at styre gain mv. i externe HA'er... Og alle andre pulte end LS9'eren har sådan et RS422 stik.

LS9'eren (og andre Yamaha-pulte) sender godt nok MIDI ud når man vrider på gainknapperne, men det er ikke nogen MIDI-beskeder der giver mening for noget andet end den selv. (Så du fx kan automatisere i en alm. sequencer).

Det er i bund og grund Yamahas måde at sikre sig at man køber Yamaha HA'er og konvertere! Og hvis man gør det, så er løsningen Cobranet eller Ethersound. Så køber man et rasende dyrt CobreNet(eller ethersound)-kort til sin pult.... og bruger cat5-kabel til scenen. På scene står så en rasende dyr dims der converterer cobranet til/fra AES/EBU+RS422. Og så skal man bruge (de rasende dyre og fælt-lydende) AD8HR preamp/AD converters (som kan styres af RS422-signalet)...

Summa summarum: Det er noget rigtigt lort.... Yamaha er, og har altid været, meget besværlige at integrere med andre produkter.

Det er supertalentløst af Yamaha at lave sådan noget lort, men det bliver nok aldrig bedre.

Et andet problem er, at de kun kan forstå deres egen styreprotokoller.... Dvs. at man fx. ikke kan styre en Yamahapult med de standard-protokoller man bruger indenfor broadcast..... selvom (næsten) alle andre fabrikater kan forstå dem....

~Eddy

PS.: Jeg legede lidt med en anden løsning: Man tager MIDI-signalet fra LS'eren og kører det ind i et af de mere avancerede MIDI-krydsfelter (fx. MOTU MIDI Time Piece eller Opcode Studio 128).

I den kan man så (via sin PC) programmere nogen filtre, der gør at når den modtager besked XXXX fra LS9'eren, så konverterer den det til besked YYYY som RME-preamps kan forstå..... Men du er stadig nødt til at have en eller anden dims der kan multiplexe det MIDI-signal ind i din MADI-strøm.
Brugeravatar
mester
Forum Superstar
Forum Superstar

Re: LS9 remotegain

Indlæg Skrevet: 2. dec 2007, 03:04

ahlgreen@gmail.com skrev:Summa summarum: Det er noget rigtigt lort.... Yamaha er, og har altid været, meget besværlige at integrere med andre produkter.

Det er supertalentløst af Yamaha at lave sådan noget lort, men det bliver nok aldrig bedre.

Øh...nu er det jo Yamaha der er nærmest enrådig på markedet for preamp remote-control protokoller, så hvis RME har lavet Micstasy uden understøttelse af Yamaha-protokollen, er det vil mindst lige så meget dem der er nogen padder?

- Affilieret med Yamaha.
Eddy
Kaffedreng
Kaffedreng
Sted: Odense DK

Indlæg Skrevet: 4. dec 2007, 03:18

Nu vil jeg da så starte med at undskylde, hvis jeg fik sat en større politisk debat igang her. Jeg prøvede bare at hjælpe manden!

Men faktum er, at Yamaha endnu en gang har lavet et produkt der ikke er kompatibelt med resten af verden. Hvis de enten havde udstyret LS9'eren med et RS422-stik, eller havde ladet deres MADI-kort overholde MADI-standarden (AES-10 Norm) eller havde anvendt en anerkendt styreprotokol som fx. ESAM (anerkendt af AES, SMPTE, EBU, NAB m.fl.), så havde der ikke været noget problem. Men Yamaha har endnu engang lavet deres egen "standard" - fuldstændigt som alle deres consum"pro"-kolleger Roland, Fostex, Tascam, Alesis osv.

Og når vi nu er ved det, så er Yamaha på INGEN måde eneherskende på remote-preamp området.... De er faktisk håbløst bagud. De har vel egentligt kun AD8HR og AI8-ML8F der kan kategoriseres som remote preamps.

For at nævne et par af de tunge drenge på dette marked kan nævnes:

Digital Audio Denmark: Laver nok verdens bedste remote preamp/AD (AX24). Har mange år på bagen.
Optocore: En af de rigtigt tunge drenge indenfor remote preamps/digitale multikabler siden starten af '90'erne.
Studer: De bygyndte på det omkring 1990. Og i '97 kom deres første helt modulære routingsystem D19.
AMS/Neve: Behøver vel ingen nærmere introduktion!
SSL: Dem kender de fleste vel til.
RME: Her skal så lige tilføjes, at de overholder ALLE parametre for MADI/AES10.
SYDEC (SSL/Soundscape): Har en MEGET atraktiv serie XLogic/iBox..... og det er til at betale sig fra.
D-mexx/C-mexx: Nogen af de mere ukendte.....Men fede produkter.
DigiCO: Har også været på banen i en del år.
Sony: Dem har folk vel også hørt om før.
CADAC: Kongerne af analoge PA-mixere kan skam også lave digitalt isenkram.
Euphonix: også tunge drenge med mange år på bagen
Stagetec, Klotz, SEEM, Riedel, Lawo og mange, mange flere.....

Afslutningsvis vil jeg lige undskylde, at jeg kommer her og spiller "smart-ass"..... men jeg giver kun folk råd, når jeg ved hvad jeg taler om!!!

~Eddy
Brugeravatar
Eicen
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2700 Brønshøj

Indlæg Skrevet: 22. jan 2008, 19:44

Jeg kunne nok godt betales for at lave en Converter til dig.. Jeg skal bare bruge de beskeder du vil have konverteret fra og til..
Jeppe c.
Kaffedreng
Kaffedreng

Re: Hjælp Yamaha LS9-32 + RME micstasy remote af Gain

Indlæg Skrevet: 31. jul 2008, 08:50

Tak for hjælpen..

Løsningen for os bliver at vi bruger et analogt multikabel fra ls9 til scenen. hvis vi så skal optage koncerten må vi have fat på et split kabel så konvertene kun bruges af studiet og ikke ls9.

så kan vi styrre gain fra studiet via rme midi remote programmet. jeg havde dog lidt problemer med at få det til at virke den anden dag.
virker fint via et usb midi converter fra min pc. men når den skal styrre mixtacy via midi over madi fra mac computeren var det ikke hul igennem. håber det lykkedes for mig.

Hilsen jeppe c

Tilbage til "Live Lyd & PA"