El ledning til XLR brug?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

El ledning til XLR brug?

Indlæg af SAPPY »

Hej...jeg har fået nogle XLR (stik) kabler (el) der tilsyneladende engang har været brugt som forlængerledninger (strøm).....dvs at der loddet jord ved ....mit spørgsmål er så om jeg 'bare' kan klippe jord ledningen og så bruge kablet mellem min mixerpult og mine aktive højtalere som om det er alm XLR-kabler?
Vedhæftede filer
IMG_3770 1000 pix.jpg
IMG_3770 1000 pix.jpg (70.12 KiB) Vist 2432 gange
IMG_3771 1000 pix.jpg
IMG_3771 1000 pix.jpg (856.85 KiB) Vist 2432 gange

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det ville jeg godt nok ikke gøre - Der er ikke nogen grund til at klippe jorden, XLR skal bruge tre ledere (+,- og stel)

Men det er et helt uskærmet kabel. Jeg vil mene, det er uegnet til at transportere lydsignaler. Et kort XLR kabel kan vel erhverves hos Thomann for 30 kroner.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, det må da være noget der er brugt til noget helt specifikt. Eller også er det bare lavet af amatører, mht. valget af ledning.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Håber da ikke nogen har kørt strøm på den måde :shock:

Har OP i øvrigt ikke været ude noget lignende før - bare med omvendt fortegn? :-P

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har set nogle bruge XLR med lavstrøm til at lade el-scootere og lign, det er et genialt stik som er billig og nemt at bygge ind i ting.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Smittefar skrev:Et kort XLR kabel kan vel erhverves hos Thomann for 30 kroner.
Jeg har masser af XLR-kabel, men et par gange om året skal jeg bruge nogle rigtig lange XLR-kabler, så tænkte om disse (har 4) kunne bruges, da de er rigtig lange....omend ikke bare beholde dem som back-up
SustainerPlayer skrev:Håber da ikke nogen har kørt strøm på den måde :shock:
Det er der jo.....lidt crazy!
SustainerPlayer skrev: Har OP i øvrigt ikke været ude noget lignende før - bare med omvendt fortegn? :-P
Øh Jow, det er rigtigt og to af disse kabler er rent faktisk fra samme tid, dog nogle andre kabler end de to andre (rødt kabel) der var spørgsmål om dengang

.....Hvad vil det sige at de er uskærmet, og er det derfor ikke godt at bruge som lydkabler?.....det er til disko brug og ikke feinschmäcker studie lyd :-)
Senest rettet af SAPPY tors 4. okt 2018 12:40, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Skærmen bruges til stel-forbindelsen, og skal i teorien dæmpe støj indstrålet i kablet. Når jeg skriver "i teorien", er det fordi der nok ikke findes mange målinger omkring brug af skærmet kontra uskærmet kabel til lyd. Det kommer an på miljøet omkring kablet, de dimser kablet forbindes til, osv.
Det er bare god og almindelig praksis at bruge skærmet kabel til lyd.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Christoffer I. N. skrev:Skærmen bruges til stel-forbindelsen, og skal i teorien dæmpe støj indstrålet i kablet. Når jeg skriver "i teorien", er det fordi der nok ikke findes mange målinger omkring brug af skærmet kontra uskærmet kabel til lyd. Det kommer an på miljøet omkring kablet, de dimser kablet forbindes til, osv.
Det er bare god og almindelig praksis at bruge skærmet kabel til lyd.
Så jeg kan rent faktisk godt bruge kablerne til et sæt ekstra aktive højtalere uden at jeg får problemer?

....hvad er worst case scenario hvis jeg bruger kablerne, mere støj?
Senest rettet af SAPPY tors 4. okt 2018 12:45, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ingen erfaringer med at bruge uskærmet kabel til den slags opgaver. Kan ikke sige noget om udfaldet.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Christoffer I. N. skrev:Jeg har ingen erfaringer med at bruge uskærmet kabel til den slags opgaver. Kan ikke sige noget om udfaldet.
Helt ok :-)

Mange tak for jeres tid og svar....jeg prøver lige et kabel af :-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg tænker, at hvis kablerne skal bære balanceret signal, så har det ingen betydning - da balanceringen jo netop fjerne den opsamlede støj?

Men hvis signalet ikke er balanceret - så kan det så give mere støj.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og det er da godt nok noget the upsidedown-level- horror. Lydkabler, der er brugt til strøm - og strømkabler brugt til lyd. Begge med fare for bål, brand og sikker død. :shock:

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

SustainerPlayer skrev:Og det er da godt nok noget the upsidedown-level- horror. Lydkabler, der er brugt til strøm - og strømkabler brugt til lyd. Begge med fare for bål, brand og sikker død. :shock:
Jaja, jeg lever livet farligt, dog aldrig brugt kablerne......

.....og jeg har lige testet kablet og det støjer rimelig meget så det i skriver giver mening (har keine forstand på den slags) ......så tak igen for jeres comments, og nu bliver de lavet til almindelig forlængerledninger.

God dag til jer derude

:-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil altid bruge ordentlige kabler til aktive højttalere, hvis det var fra en forstærker og til en passiv højttaler ville jeg ikke være så nervøs over strømkablerne.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Hald skrev:Jeg vil altid bruge ordentlige kabler til aktive højttalere, hvis det var fra en forstærker og til en passiv højttaler ville jeg ikke være så nervøs over strømkablerne.
Ahh, ok :-)

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

De kan bruges som højtalerkabler som Hald skriver, men ikke som signalkabler hvilket det er mellem din mix og de aktive højtalere.

Men ja der er set mange løsninger med XLR til strøm gennem tiderne, så engang et mobildiskotek som havde XLR på udgangen af deres lysdæmpere, for så kunne de have strømkabler der låste sig sammen istedet for at benytte f.eks. CEE som "fyldte for meget"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

XLR bruges jo også til DMX standarden. Men det plejer at stå på kablet, eller ihvertfald de kabler jeg har, også grundet termineringen og indbyggede modstande osv..

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

DMX standarden benytter skærmede 110 ohm kabler ligesom AES/EBU.
(og afsluttes gerne med en terminering af transmissioneslinjen via et stik med en 120 ohm modstand)

Den korrekte DMX "standard" hvad stik angår er forresten 5 polet XLR, det var Martin gruppen som først begyndte at bruge 3-polet på deres disko-dasko produkter fordi de dengang kørte RS-485 protokollen istedet for DMX.
Senere skiftede de til DMX men valgte at beholde de 3-polet, noget disko industrien også tog til sig.

Det er så en af årsagerne til man konstant oplever, især disko drengene, hævde man bare kan bruge et mikrofonkabel for "de er jo alligevel ens"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Søren Steinmetz skrev:Det er så en af årsagerne til man konstant oplever, især disko drengene, hævde man bare kan bruge et mikrofonkabel for "de er jo alligevel ens"
:lol: Trist.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Strømledning som XLR kabler? Nopes nopes nopes. Det kan jeg heller ikke anbefale. Korrekte XLR kabler har faktisk 4 ledere:
Pin 1: Signal ground (nul / reference).
Pin 2: Signal i fase.
Pin 3: Signal i modfase.
Skærm: Jeg synes at have set denne forbundet til signal ground i den ene ende af kablet, men det er åbenbart variationer over temaet. Der er mere info her: https://www.rane.com/note151.html

Generelt: https://en.wikipedia.org/wiki/XLR_conne ... nformation
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Hummm... for mange år siden mindes jeg at have set nogen, der brugte XLR mellem deres passive højttalere og forstærkeren... kunne det være sådan, dether usalige kabel er opstået?
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Det er meget normalt at benytte strømkabel mellem forstærker og passive højtalere.

Mange er bare begyndt at glemme XLR som højtalerstik efter Speakon blev default normen.

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Joachip skrev:Strømledning som XLR kabler? Nopes nopes nopes. Det kan jeg heller ikke anbefale. Korrekte XLR kabler har faktisk 4 ledere:
Pin 1: Signal ground (nul / reference).
Pin 2: Signal i fase.
Pin 3: Signal i modfase.
Skærm: Jeg synes at have set denne forbundet til signal ground i den ene ende af kablet, men det er åbenbart variationer over temaet. Der er mere info her: https://www.rane.com/note151.html

Generelt: https://en.wikipedia.org/wiki/XLR_conne ... nformation

XLR er stik-typen, og siger intet om det anvendte kabel mellem stikkene. Og ja, der er fire forbindelser i et "trebenet" XLR-stik, selvom den fjerde ikke altid er så mekanisk pålidelig som via de tre ben. Desværre er der ingen standard for hvad stikhuset bør forbindes til (chassis ground og kabel-skærm (sammen med ben 1) ville jo være oplagt, men for nogle apparater virker det dårligt, og for andre virker det optimalt)

Der er stadig højttalere i brug rundt omkring, der er fra den tid hvor SpeakOn endnu ikke var udbredt, og der blev brugt XLR3 mellem forstærkere og højttalere. Efterhånden et sjældent syn.

Angående DMX, så er DMX elektrisk også RS485, og forskellen ligger i hvordan symbolerne (0 og 1) times og ordnes, og benforbindelser i stik.

Angående balancering, så er det ikke magi. Det er kun den del af støjen, der er lige kraftig på de to signal-ledere (hot & cold), der kan understykkes/udfases/fratrækkes det ønskede signal. Hvis støjen ikke opfanges lige meget af de to ledninger i kablet, bliver forskellen lagt oven i det ønskede signal. Desværre er sådan et "groft" el-kabel ikke snoet særlig tæt, så det opfanger lettere elektromagnetisk interferens. Kablets geometri/udformning giver altså en dårligere balance, og støjen opfanges mere uens, jo tættere snoningen er og jo mere ens ledningernes indbyrdes afstand er. Balancen afhænger af det samlede "system" af sender kabel, og modtager.


Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

I gamle dage brugte man som der bliver skrevet også xlr til højtalere. Det kunne godt skabe forvirring da man så skulle VIDE hvilke af de sorte kabler der var til højtaler og hvilke der var til mikrofoner.

Hvis du bruger de her kabler til mikrofoner/linie signaler/aktive højtalere så får du med 95% sikkerhed støj, og specielt hvis de er lange.
De er glimrende til højtaler signaler til passive højtalere! Men jeg ville skrue speacon på dem da du så let kan kende dem fra hinanden, eller skrue almindeligt 220v stik på og bruge dem til strøm.
Men ALDRIG brug dem til strøm med XLR stik på. Chancen for at en får sat et 220v kabel ind i en mic eller mixer er MEGET stor, og så dør baby altså :-)
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Nyt svar